София отново няма да прилага строги мерки за справяне с мръсния въздух

Промени в механизма с ограничителни мерки предвиждат единствено по-ниски прагове и по-лесно въвеждане на зелен билет

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Мерките срещу замърсяването на въздуха в София ще влизат в сила дори при по-ниска концентрация на фините прахови частици. Вместо да се чака запрашването да достигане 200 мг/куб.м при допустими норми от 50 мг/куб.м, зелен билет ще се въвежда още при 150 мг/куб.м. Пак при достигането на този праг ще се преустановяват и занимания с деца на открито в градините и училищата. Още при преминаване на границата от 100 мг/куб.м прахови частици във въздуха пък общината ще започне допълнително машинно метене и миене.

Тези промени в механизма с оперативни мерки за намаляване на замърсяването на въздуха в София е предложила създадената още миналата година работна група в общината, която имаше за цел да въведе повече рестрикции и контрол за предотвратяване на замърсяването. Новите мерки обаче едва ли ще доведат до желания ефект, защото не предвиждат по-сериозни ограничения за автомобилите и отопляващите се на твърдо гориво.

В момента Брюксел съди България заради несправянето с проблема с мръсния въздух.

Отново пожелания

Общината залага главно на призиви, с които да препоръчва на гражданите да използват обществен транспорт или да не се отопляват с дърва и въглища. Контрол за влизането на замърсяващи автомобили в центъра, какъвто са въвели редица европейски градове и какъвто се прилага вече и в съседен Букурещ, обаче няма скоро да бъде въведен. Не се предвиждат и твърди забрани за отопляващите се с твърдо гориво.

Дори кампанията за подмяна на старите печки буксува. След като през 2019 г. получи 77.3 млн. лв. по две европейски програми за безплатна подмяна на 20 хиляди печки с по-екологични уреди, общината отчита едва 5506 записали се кандидати, писа "Дневник".

Нискоемисионни пречки

Причината идеи като забрана за движението на строителни машини и автомобили, както и за паркиране на основни улици, въвеждане на безплатен градски транспорт и увеличаване на цената на платеното паркиране да не се въвеждат с новия механизъм е в това, че изискват законодателни промени, обясни зам.-кметът по екологията Десислава Билева.

Такива обаче се готвят от години и затова не би трябвало все още да се използват от общината като оправдание. "За втори път участвам в такава група, тези предложения ги направих преди три години, тогава нямаше смелостта да бъдат приети. Сега пак се отхвърлят. Тогава оправданието беше същото - за законодателни промени. Отново сме ситуация, в която правим твърде малко, твърде късно. Всички сме наясно, че това е механизъм на изпуснатата работа, защото това са мерки, след като въздухът вече се е замърсил", коментира общинският съветник от БСП Иван Таков.

Сега общината ще прави нов анализ на всяка мярка в Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на комисията по транспорт Зафир Зарков пък се ангажира до две седмици да бъде представен проект за създаване на нискоемисионни зони.

"Трябва да се съобразяваме с националното законодателство, да имаме ясен и точен регламент за нискоемисионните зони. Новото стикиране ще ни позволи да разгърнем една такава зона и да има съответен контрол", коментира той, като уточни, че това е инициатива в национален мащаб.

Още идеи

Според независимия общински съветник Борис Бонев не за всички предложени мерки са нужни промени в закона. "От становището на дирекция "Транспорт" стана ясно, че за забрана за паркиране или навлизане в определени улици е нужна само промяна в общинската наредба за организация на движението", обясни той.

Предложения за по-строги мерки направи общинския съветник от "Демократична България" Тома Белев - намаляване интервалите на движение по линиите на масовия градския транспорт и приоритетност за линиите, довеждащи до метростанции, проверки за нерегламентираното изгаряне на отпадъци, ограничаване на употребата на определени видове горива или уреди за отопление от граждани и юридически лица. "Ако останем на нивото само на пожеланията, нищо няма да променим, ще продължаваме да се давим с прах и да не действаме", заяви той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    demokoko18 avatar :-|
    demokoko18

    И за да се въртят далавери с близки фирми също не им трябват законодателни промени...

    Нередност?
Нов коментар