Андрей Гюров: В бързината и по погрешка подкрепихме мораториума на ГЕРБ

Председателят на парламентарната група на "Продължаваме промяната" за младостта като плюс в политиката и взаимодействието на партиите по модел на коалиционните преговори

Андрей Гюров    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Андрей Гюров е председател на парламентарната група на "Продължаваме промяната". Главен асистент в Американския университет в България, където преподава финанси. Има бакалавър по икономика от Truman State University, щата Мисури, САЩ, както и докторантура по финанси от Виенския университет. Шест години работи в Österreichische Volksbanken като експерт в сферата на управлението на кредитния риск. Между 2008 г. и 2009 г. е управляващ директор на Pirin Golf Holidays Club.

Парламентарната група на "Продължаваме промяната" е най-младата като опит в това поприще. В каква степен това е предимство и в каква носи рискове?

Младост може да се разглежда в пряк и в преносен смисъл. Ние и в двата смисъла наистина сме най-младата парламентарна група. От една страна като възраст. При нас има много млади хора и в това виждаме позитиви. Младите хора винаги имат едно много високо ниво на енергия, на ентусиазъм и на откритост. Предимство е и, че те идват без много зависимости и емоционален багаж. Следователно могат да се обединят много лесно около общата кауза на "Продължаваме промяната" и да я отстояват по най-добрия начин.

Това, че групата ни е най-млада от гледна точна на парламентарен опит, пък е фактор, който също отчитаме като предимство. По-новите в дадено поприще обикновено дават двойно повече от себе си, работят повече от другите, за да се докажат и да се развиват в съответната сфера.

Тази седмица обаче един от по-младите депутати обяви, че напуска Народното събрание. Не е ли това индикация за определен риск - че младите са енергични, но може би не са толкова постоянни?

Не, това са съвсем нормални неща. Ние минахме през една много интензивна кампания. За много кратко време успяхме да организираме избори в цялата страна, да попълним листите, спазвайки много стриктно принципите, заложени в програмата. Нормално е да изникнат несъответствия в някои виждания.

Става въпрос за хора, които са много успешни професионално. От тази гледна точка се стараем да намерим най-доброто място за всеки от нашите листи. Понякога това е извън парламента. В местните структури, в развитието на партийните структури, в изпълнителната или местната власт.

В сряда подкрепихте мораториум на цените на тока, водата и парното, но без депутатите да са разбрали какво точно се гласува. Как се стигна до тази ситуацията и как ще предотвратите подобни за в бъдеще?

ГЕРБ, без предварителни разчети и обосновка, внесе в парламента решение, с което цените се замразяват, но със стара дата. В бързината и по погрешка това предложение, което е незаконно по своя характер, беше подкрепено и от групите на управляващата коалиция. След обстойно преглеждане бе установено, че това е, от една страна, незаконно, а, от друга, би поставило във фалит енергоразпределителните дружества.

По тази причина парламентарните групи на ПП, БСП, ИТН и ДБ се явиха на заседанието на извънредната комисия и подготвиха решение, при което цените се замразяват занапред и до пълен анализ на това как следва да бъдат компенсирани, което да бъда внесено в утрешния ден като поправка на вече гласуваното решение.

Така цените ще бъдат замразени на настоящето ниво, което е в компетенциите на НС, но няма да се иска връщането им на нива с месеци назад. Последното по същество от една страна е незаконно, а от друга представлява категоричен опит за фалиране на енергоразпределителните дружества в страната, налагайки им цени, далеч по-ниски от пазарните, без никакви компенсации за това.

От ваша страна има залог за развитие на партийните структури и участие в местната власт.

Да, мислим по този въпрос. В най-скоро време ще обявим на нашите поддръжници как продължаваме в тази посока.

Ще видим ли по-различно взаимодействие между двете части на управлението - законодателната и изпълнителната власт, от това, което трите мандата на ГЕРБ демонстрираха - депутатите да са придатък на правителството и безропотно да изпълняват всичко, което им " разпореди" премиерът, както самият Борисов говореше?

Наша основна цел е да възстановим авторитета на Народното събрание като институция. Но ще имаме много активно взаимодействие с изпълнителната власт. Особено в посока на законодателните промени, които ще идват от Министерски съвет. Ще държим на законите и законово определените срокове, в които проектите трябва да минат през обсъждания с гражданските организации, с широката общественост между 1-во и 2-ро четене. Освен това ще приключим с практиката за прокарване на закони през преходните и заключителни разпоредби.

От друга страна ще прилагаме интензивен парламентарен контрол, както спрямо министрите, излъчени от ПП, така и спрямо министрите, излъчени от коалиционните ни партньори. Ще се придържаме към приоритета за нулева толерантност към корупцията и ще съблюдаваме за изпълнението на конкретните краткосрочни и дългосрочни цели, които всеки министър е поел ангажимент да изпълни.

На какъв принцип ще се вземат решенията в парламентарната група на ПП? И как ще гарантирате стабилността на групата през времето?

В момента разработваме вътрешен правилник за дейността на парламентарната група. Там е ясно заложено, че решенията се вземат от общото събрание на групата на базата на диалогичност и откритост. Целостта на групата зависи от изграждането на екип единомислещи хора, обединени от каузата за подобряването на България.

По всяка вероятност ще е ваша задача да координирате законодателните инициативи между четирите формации на управляващото мнозинство в парламента. На какво ще разчитате за постигането на успешен модел и за поддържане на баланса в мнозинството?

Ние вече дадохме добър пример с коалиционните преговори, които проведохме. Отново на базата на диалогичност и пълна откритост. Видяхме, че коалиционните партньори са обединени по много от ключовите въпроси. Имаме единна позиция по над 90% от казусите, които разисквахме по време на преговорите. Другите са такива, при които имаме идеологически, принципни различия. Нашето убеждение е, че ако изпълним политиките, по които сме постигнали консенсус, до няколко години България ще е много по-добро място.

Как бихте реагирали в ситуация, при която гласуването в пленарна зала се разминава с предварителни уговорки между коалиционните партньори?

Не мисля, че в последно време в българската политика е имало преговори и коалиционно споразумение на базата на толкова различни виждания. Ние показахме, че можем да управляваме тези процеси, както вече казах, на базата на откритост, на искреност, на ясни принципи. "Продължаваме промяната" играе ролята на обединител в тази коалиция. Ще продължаваме да работим върху и да отстояваме тази роля.

Има ли вече яснота с кои области ще са свързани първите законодателни инициативи на мнозинството и в частност на ПП?

Едни от първите и най-неотложни мерки са промяната в Закона за КПКОНПИ. Комисията трябва да бъде разделена и да придобие разследващи функции. Също закриването на специализираните съд и прокуратура. Естествено следващия месец фокусът ще бъде върху приемането на бюджета за 2022 г. Там очакваме много интензивна работа.

Как възнамерявате да работите с парламентарните групи извън мнозинството и какво отношение очаквате от тях?

Ще се опитаме да работим с тях така, както работим и с останалите партии. На базата на принципи и общи виждания по определени теми. Ще разговаряме с тях и няма да изключваме никой като потенциален партньор в прокарването на важни за България закони. Напълно открити и отворени сме за разговори. Ясно сме казали какви са нашите червени линии. А именно нулева толерантност към корупцията. Всичко останало, което придвижва България в посоката, в която искаме да я видим, е на масата за преговори.

Каква е позицията ви за налагането на зелени сертификати за достъп до Народното събрание?

Миналата седмица въпросът беше повдигнат само в рамките на дискусия за правилата за дистанционно участие на депутати, които са под карантина. Искаме темата за зелените сертификати да се разгледа в своята цялост. Да зададем посоката, в която цялото българско общество трябва да се насочи, за да се справим с кризата. Нееднократно по време на предизборната кампания сме споменавали, че ние, както и семействата ни, сме ваксинирани.

В зеления сертификат виждаме способ да се върнем към нормалния начин на живот и да не затваряме държавата всеки път, когато имаме нова вълна, за да може и бизнесът да се възстанови. За нас посоката е ясна. Трябва да направим масирана, ясна и открита кампания за доброволна ваксинация, чрез която подобно на западните държави да възвърнем нормалния си начин на живот.

Едно потенциално решение зелените сертификати да не се изискват за достъп до Народното събрание ще е в ущърб на тази кампания, нали?

Всички ще видите дискусията. Ние ще дадем ясно послание в каква посока мислим. А именно, в посока увеличение на нивата на ваксинация в България като цяло. Всички наши действия и послания, които ще отправяме към българските граждани, ще бъдат в тази посока.

В какъв хоризонт очаквате тази дискусия да бъде проведена?

В рамките на следващата седмица.

Интервюто взе Веселин Нанов

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 2
    • + 2

    Грешка, грешка ама вярна. На другия ден нали вместо да го отмените пак го гласувахте този мараториум до март. За каква бързина и грешки говори сега този след като оставят на другия ден мораториума???? МИ МАХНЕТЕ ГО ТОЗИ ЛОШ МОРАТОРИУМ ВЕДНАГА - ИМАТЕ МНОЗИНСТВО. В момента дори ГЕРБ ви помага, за да туширате народното недовоство от "промяната", което ще настъпи ако вдигнете тока веднага след като сте докопали власт.

    Нередност?
  • 2
    iot101093298 avatar :-P
    iot101093298
    • - 3
    • + 4

    Пълна трагедия. България страна на неограничените възможности. Затова е и на това дередже. За какви успешни млади хора говори този смешен човек. Да не би да смята и себе си за такъв, като им е нещо като шеф?
    ПП – местни хора без опит, търсещи лесна пътечка нагоре и такива връщащи се отвън, защото не са направили нищо съществено там и изведнъж виждат тежката реалност, че нямат перспективи в силно конкурентна среда. Никой успешен в чужбина не се връща тук освен ако няма лични причини. Отделно никой млад и успешен местен в бизнеса няма да се занимава с политика освен ако тя не му помогне за някой контакт, удар и т.н. Защо да си прецаква кариерата? Месни лидери с подходящ бекграунд се създават с години като минават първо през стаж и ниски позиции в администрацията. Поне така е в белите страни. Тези и това са прескочили.
    Този т.нар. „банкер“ как може да бъде дори класиран за депутат, камо ли за шеф на група - пръкнал се от никъде, никакъв сериозен опит както в професията му, така и в политиката, учил в някакви треторазрядни университети и програми. Няма значение, че някои са от чужбина, гледа се качеството. Скромният му финансов опит също е от такива институции - чиракски позиции. Кредитният банков риск се дава вече на студенти статистици в малки отдели по 3-5-ма души, където със софтуер се агрегира механично риск и се пишат отчети яко. Volksbank е второ/трето разрядна банка, която закъса сериозно 2008-9 и квази фалира. Едва ли е отишъл да преподава, защото е по-хубаво. Не си е намерил по-хубава работа и си е бил камшика на топло вкъщи при мама и тате. Отделно това което е завършил е някакъв псевдо докторат, има ги много по Европа. Защо след него е станал само асистент, дори в БГ, а не асистент професор, както е практиката? Къде са му публикациите (на 45 г. е все пак), които са задължителни за академична кариера, дори в лаладжийска област като икономика/финанси? Докторатът му е публичен в академичния регистър и е 80 страници…….някакъв преразказ с елементи на разсъждение без различим личен принос, по-зле и от УНСС/ВУЗФ. Има ли публикации базирани на него? Тук в БГ вече се изискват. Момчето щеше да е един прекрасен съветник по спорт към спортното министерство, където не може да се отрече е професионалист. Там щеше да намери компания и с кадрите на ГЕРБ, които също са спецове единствено по тия неща и имат подобни парашутни кариери.

    Нередност?
  • 3
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain
    • + 2

    Ето затова всяко предложение трябва да има мотиви, обхват нагоре и надолу на подчиненостите и засегнатите, финансов ефект. Елементарна бюрократична мярка, но доста полезна. Явно в Харвард и Виена тия работи не се учат. Все едно гледам ГЕРБ преди 10 г. А опитните зайчета - все хората... Но ... сами сме си ги избрали!

    Нередност?
Нов коментар