Напускането на ИТН минира решаването на спора със Северна Македония

Шансът въпросът да бъде решен до края на френското председателство значително намалява

По време на последните преговори на външния министър Теодора Генчовска в Северна Македония се е обсъждало предложението за промени в конституцията на западната ни съседка
По време на последните преговори на външния министър Теодора Генчовска в Северна Македония се е обсъждало предложението за промени в конституцията на западната ни съседка
По време на последните преговори на външния министър Теодора Генчовска в Северна Македония се е обсъждало предложението за промени в конституцията на западната ни съседка    ©  Велко Ангелов
По време на последните преговори на външния министър Теодора Генчовска в Северна Македония се е обсъждало предложението за промени в конституцията на западната ни съседка    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В началото изглеждаше като блъф. Преди два месеца лидерът на "Има такъв народ" (ИТН) Слави Трифонов обвини премиера Кирил Петков в опит да "отхвърли ветото на България за започването на преговори на западната ни съседка за членство с ЕС без никакви условия", а в края на май заместникът му Тошко Йорданов предупреди депутатите си, че напускат коалицията заради очакването, че това ще се случи. Тогава заявките им изглеждаха като част от натиска върху кабинета да не предприема никакви стъпки по въпроса.

Заплахите на ИТН за излизане от управлението съвпаднаха със слуховете, че даването на зелена светлина за начало на преговорите на Северна Македония с ЕС ще стане по време на съвместното честване на българската и северномакедонската правителствена делегация на 24 май в Рим, които не само че не се оказаха верни, но и получиха за пореден път уверението на Петков, че решение по въпроса няма да се вземе без санкцията на парламента.

В сряда, когато Трифонов обяви решението си за изтегляне на министрите на ИТН от правителството, темата "Северна Македония" беше посочена от него като една от двете основни причини за напускането на властта.

Оттеглянето на ИТН от мнозинството и предизвикването на правителствена криза дойде в ключов момент за решаването на спора със западната ни съседка.

Усилията на френското председателство на ЕС

В началото на седмицата от офиса на френския президент Еманюел Макрон разпространиха комюнике, в което се казва, че той е готов "в подходящия момент" да бъде домакин на среща между представителите на София и Скопие в Париж за сключване на двустранно споразумение, което да позволи започването на преговори за присъединяване на Северна Македония към ЕС. Франция председателства на ротационен принцип Съвета на ЕС и сред приоритетите на председателството й е и решаването на спора между двете държави.

Подобен изход от задънената улица беше обсъждан на един от коалиционните съвети на управляващата коалиция, когато премиерът Петков е запознал партньорите си с възможността чрез посредничеството на Франция всички български условия да бъдат вкарани в преговорната рамка между Северна Македония и ЕС и така европейските ни партньори да станат гаранти за изпълнението им. В комюникето на Елисейския дворец се казваше още, че френският президент е провел телефонни разговори с президента Румен Радев и с премиера на Северна Македония Димитър Ковачевски, в които е изразил пълната си подкрепа за споразумение между двете държави, което би конкретизирало европейската перспектива за Северна Македония.

За пробив в отношенията между двете държави намекна и премиерът Кирил Петков, който в сряда заяви, че по време на разговорите на външния министър Теодора Генчовска (ИТН) с македонския й колега се е обсъждало предложение, според което Северна Македония ще промени конституцията си и в нея българите ще бъдат записани наравно с останалите народности, като ЕС ще бъде гарант за изпълнението на това условие.

Совалки на европейски лидери

В опит да бъде постигнат напредък по въпроса на посещение в България в сряда пристигна еврокомисарят по разширяването Оливер Вархеи, който също ще стане гарант на изпълнението на българските условия срещу даването на зелена светлина за започването на преговорите на Северна Македония за членство в ЕС. Със същата мисия в България се очаква през уикенда да пристигне и канцлерът на Германия Олаф Шолц.

След срещата си с Вархеи в четвъртък премиерът Кирил Петков заяви, че по време на разговора е потвърдил трите условия на България към Северна Македония за вдигането на ветото - спазване на рамковата позиция на българското правителство, изпълнение на Договора за добросъседство и включването на българите в конституцията на Северна Македония. "Работим да видим дали е възможно ЕС да бъде гарант за изпълнението на тези условия", заяви Петков.

При всички положения обаче, дори и да има шанс възелът на сложните отношения със Северна Македония да се разплете до края на френското председателство, напускането на ИТН минира тази възможност. Първо, защото в така създалата се ситуация останалите три управляващи партии трябва да мислят как да излязат от политическата криза, в която партията на Слави Трифонов ги вкара. Освен това пред перспективата от евентуални предсрочни избори трите управляващи формации едва ли могат да разчитат на подкрепа за вдигането на ветото от останалите две опозиционни партии в парламента - ГЕРБ или ДПС. Така европейското бъдеще на Македония, както и плановете за разширяване на ЕС в момента са заложник на хаотичната българска политика. Нещо повече - шансовете за разрешаване на този проблем (защото ветото все пак е средство за постигане на определени цели) няма винаги да бъдат толкова благоприятни за България.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 5
    • + 8

    Киро едно говори, друго прави, съвсем трето мисли. Днес го слушам на пресконференцията с Вархеи как имало три ясни изисквания, които Северна Македония трябвало да изпълни, за да махнем ветото. До сега по нито едно от трите няма никакво развитие, но Киро иска нов КСНС по тази тема. Защо бе Киро след като не си поемал никакви ангажименти и няма промяна ти искаш нов КСНС за Северна Македония??? Сега се вижда, че Киро и другия измамник Асан са измислили схемата, да замажат очите на обществеността тук, като видите ли ЕС ще стане гарант на тези три изисквания.
    Явно Трифонов не иска да го свързват в бъдеще с поредното национално предателство в историята ни от поредните национални предатели сложени от чужди сили!

    Нередност?
  • 3
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 2
    • + 1

    Решението на северо-македонския въпрос е в ръцете на онези оттатък границата. Това е единственото, които трябва да се обясни на Фон две Лайнен и компания. Отделят Албания при преговорния процес и животът продължава.

    Нередност?
  • 4
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • - 1
    • + 1

    Не е нормално да се гради нещо ново стъпвайки на фалшиво минало. Не съм чул други историци освен тези от Македония да твърдят, че историята им не е част от българската. Ако се дърпат, че няма българско малцинство то ние трябва да анулираме всички български паспорти издадени на македонски граждани, защото излиза, че България им трябва само по интерес. А и между другото защо ЕС трябва да се разширява и в каква посока? Аз поне не знам да сме дефинирали стратегическа цел да приемем всички държави чиято територия е изцяло в Европа.

    Нередност?
  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 2

    Хич нищо да не беше направило това правителство, достатъчно е, че най-после отхвърлихме вековното руско иго. Можело е и без руския газ, ти да видиш! При това на по-ниски цени. Сега, ако развържат и възела Северна Македония, берекет версин. Това тъпо вето, с което Борисов ни вкара в задънена улица, трябва да бъде вдигнато, а нашите претенции ще бъдат решавани в процеса на присъединяване. Турция е кандидат член на ЕС от 50-ина години, но още си стои вън от съюза, защото не удовлетворява изискванията му, най-вече за спазването на човешките права. И Македония може да си стои кандидат член, ако не се справя, но е крайно време да има движение в нашите отношения - не може все така да си стоим от двете страни на границата и да се мразим. Естествено, по-добре е да няма граница и да си сътрудничим.

    Нередност?
Нов коментар