🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЦГМ е наложил глоби за неправилно паркиране за 1 млн. лв. от януари до септември

Издадените т.нар. неприсъствени фишове са средно по 4 хиляди на месец, но не е ясно каква част от тях са платени

В столичния квартал "Люлин" често се срещат неправилно паркирали коли
В столичния квартал "Люлин" често се срещат неправилно паркирали коли
В столичния квартал "Люлин" често се срещат неправилно паркирали коли    ©  Надежда Чипева
В столичния квартал "Люлин" често се срещат неправилно паркирали коли    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Точно преди една година Центърът за градска мобилност на София започна да налага нов вид глоби за неправилно паркиране в отсъствието на шофьора. Заявката беше, че по този начин градът ще се "изчисти" от автомобили в зелените площи, по трасетата на градския транспорт и тротоарите. Беше обещано контрол да се осъществява и по кварталите, а не само в платените зони.

Макар сега градът да не изглежда особено "изчистен" от коли, спрели неправилно къде ли не, от Центъра за градска мобилност казват, че са наложили над 36 хиляди глоби в отсъствието на шофьори от началото на годината до края на септември, или средно по 4 хил. фиша на месец. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация.

Фокус върху "новите глоби"

Прави впечатление, че с всеки изминал месец глобите се увеличават, като през януари са издадени 1121 фиша, а през септември - 6561. Общата им стойност е 943 хил. лв., показва справката на дружеството. ЦГМ обаче не може да каже каква част от тях са платени и каква - не. А причината е, че няма софтуер, който да разделя сметките от присъствени и неприсъствени фишове, се казва в решението по ЗДОИ.

Затова пък от общинската фирма са калкулирали и двата вида (виж графиката) и така става ясно, че събираемостта не е особено голяма - например за февруари, когато стойността само на издадените неприсъствени фишове възлиза на 87 320 лв., ЦГМ е получило 85 770 лв. за фишовете и от двата вида.

През юни и юни пък са издадени респективно 5753 и 5865 броя неприсъствени фишове, докато броят на платените (и присъствени, и неприсъствени) е респективно 2546 и 1903. В някои месеци все пак се наблюдава добра събираемост (виж графиката).

От ЦГМ отбелязват, че в броя на неприсъствените фишове, предоставен по ЗДОИ, влизат и тези, които са били анулирани.

Така излиза, че общинското дружество събира над 1 млн. лв. повече приходи само защото се реши да въведе отдавна разпространения в Европа модел на глобяване - в отсъствието на шофьора. Въпреки това финансовото състояние на ЦГМ е доста притеснително заради ковид кризата и това беше един от аргументите да се увеличи синята зона за сметка на зелената в центъра, както и да се добави ново парче "зелена" - в "Зона Б-19". Това решение беше прието в края на октомври от общинския съвет.

Има ли ефект?

Повечето глоби и разширяването на зоните за платено паркиране не се усещат от гражданите на града, защото общината се страхува от реформи. Неприсъствените фишове може да са "първа стъпка" към въдворяването на малко ред в превзетата от автомобили столица, но от нея няма смисъл, ако не е обвързана с цялостна политика. Нужно е регулиране на паркирането в кварталите, по-високи цени в зоните за платено паркиране, които са запълнили капацитета си почти 100%, както и нови паркинги.

Всичко това пък трябва да се прави успоредно и с реформи в системата на градския транспорт, така че да бъде бърз и удобен. Такива са заложени като мярка от общинското дружество "Софияплан" в "Програма за София", която насочва европейското финансиране за следващия програмен период. И по всичко личи, че София има много работа - ориентировъчният бюджет за "по-удобен транспорт" възлиза на 1 млрд. лв.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Само в някоя от Младостите може да се наложат такива глоби, стига да има кой да контролира. Но както правилно се отбелязва в статията, нужни са промени в начина на градоустройството, издаването на разрешителни за строеж и особено мисленето на хората, за да може автомобилът да стане много по-малко важен в рамките на града.

    Нередност?
Нов коментар