София ще строи паркинг за 4 млн. лв. до NV Tower чрез публично-частно партньорство
Съоръжението ще бъде с поне 280 места и би трябвало да се използва от прииждащи и живеещи в квартала, но има опция за "резервиране" до 50%
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Столичната община ще обяви конкурс за строителството на етажен паркинг в район "Студентски" с капацитет поне 280 места, където да паркират живеещи и прииждащи в кварталите наоколо. Ще се търси инвеститор, който да изгради съоръжението върху общинския терен, намиращ се до 106-метровата кула на "Минстрой пропъртис", собственост на бившия вицепрезидент на "Мултигруп" Николай Вълканов.
Това, че бъдещият паркинг ще се намира точно там, където започва новоизградената с държавни средства улица, обслужваща NV Tower, е важно и от гледна точка на това, че е предвидена опция за резервиране на половината от местата в него. Други сгради в съседство са "Музейко", районна администрация "Студентски", Минно-геоложкия университет и автокъщата "Софавто".
Паркинг за всички
Предложението за паркинга е на новия председател на общинския съвет Георги Георгиев от ГЕРБ. Той е и инициатор на приетата през 2020 г. програма на общината за изграждането на паркинги чрез публично-частно партньорство, която допуска подобни проекти. Това на практика е първият паркинг, който може да бъде реализиран по този начин. Идеята е новите постройки да обслужват живущите в кварталите, които заради липса на места (вследствие на липса на политики в тази посока през последните 10 години) често паркират в зелените площи или неправилно по улиците. Цените ще бъдат обявени от спечелилия конкурса инвеститор, като той е длъжен и да включи безплатни паркоместа по програмата "Паркирай и пътувай" за тези, които идват с кола, но после ползват градски транспорт.
Рисковете в случая обаче са следните: в район "Студентски" не е въведена платена зона и не е сигурно доколко хората са готови да плащат за услугата, а близостта до офис сградите наоколо предполага, че определена част от паркинга ще се ползва от работещите в тях. Според условията могат да бъдат резервирани до 50% от местата само за конкретни лица. Ще се разчита и на прииждащи в района. "В близост е метростанцията "Г. М. Димитров", движат се и десетина линии на градския транспорт", подчерта съвносителят на доклада и председател на комисията по икономика Николай Стойнев.
Ако общинският съвет одобри предложението в четвъртък, конкурсът ще бъде обявен през януари. Вече са минали всички градоустройствени процедури, чрез които се е променило предназначението на имота от "за комплексно обслужване" за паркинг и е нямало пречки по пътя. "Имаме съгласието и на кмета на район "Студентски", обясни Георгиев за "Капитал". Обществени обсъждания с граждани, на които да се обяснява идеята за нов паркинг, обаче е нямало.
Търсим си строител с опит
Условията на конкурса предвиждат избраната фирма на първо място да плати на общината обезщетение в размер на поне 1.4 млн. лв. Срещу това инвеститорът ще получи правото да строи на терена, като той ще поеме и самото строителството на паркинга. По оценки на екипа на общината за това ще са нужни най-малко 3-4 млн. лв. в зависимост от използваната технология и архитектурните решения. Докато частникът експлоатира обекта, той ще събира приходите, но след изтичането на правото на строеж (което ще е в срок най-много 30 години, в зависимост от предложението на кандидатите), паркингът ще бъде даден на общината.
"Ние имаме много сложната задача да опазим обществения интерес, което изисква опазване на общинските имоти. Наред с това обаче те трябва да се развиват и експлоатират, така че на мястото на пустеещия терен с бараки да се изгради модерно съоръжение", коментира Георгиев.
Изискванията към участниците са да имат опит в проектирането и строителството на многофункционални сгради за последните 5 години с обща разгъната застроена площ най-малко 50 хил. кв.м. Освен това те ще трябва да са реализирали минимален оборот 3 млн. лв. за последните 3 години. "Търсим инвеститори със сериозни намерения, не авантюристи", казва Георгиев.
С електрически станции и онлайн плащане?
Очакванията са конкурсът да бъде обявен януари, ако предложението бъде одобрено сега от общинския съвет. Оценката на кандидатите ще зависи от техническите им предложения (50%) и финансовата оценка (50%). Така например, ако участник предложи допълнителни социални услуги като повече зарядни станции за електромобили, онлайн платформа за плащане и измерване на изгорелите газове на автомобилите, той ще получи повече точки. Същото ще важи и ако паричното обезщетение или безплатните паркоместа за ползващите градски транспорт са по-големи.
Предвиждат се и неустойки - при забавено изпълнение (около 15 хил. лв. за всеки ден), при лошо изпълнение (приблизително 300 хил. лв.) и при пълно неизпълнение се връща цялото обезщетение.
Когато бъде избран строител, той ще трябва да изгради паркинга в рамките на максимум 2 години, както и да осигури 24-часовата му работа през всеки ден от годината и да поддържа сградата.
Комисията, която ще оценява кандидатите, ще се състои от представители на всички политически групи в общинския съвет.
Още два паркинга в "Слатина" и "Надежда"
Тази година бяха задействани процедури и за още паркинги в столицата по програмата, като в по-напреднал етап са два. Единият е в район "Слатина" и се намира върху терен на общинското дружество "Пазари Изток" в близост до 31-во училище. Идеята е бъдещият паркинг да се изпълнява и експлоатира от самото дружество, което ще кандидатства за финансиране. Вече е минало общественото обсъждане с гражданите, които са се обединили около идеята на последния етаж да има и спортна площадка.Другият терен е собственост на общинското "Софийски имоти" и се намира в район "Надежда". Там се предвижда да има 261 паркоместа, търговски обекти, както и спортни и детски площадки. Финансирането ще дойде по Фонда за градско развитие, стана ясно днес. "Надяваме се през 2022 г. да сключим три договора за строителство на паркинги", коментира Георги Георгиев.
2 коментара
Звучи ми като паркинг на NV Tower върху общински терен. Това е съдържанието под благовиднта форма.
Публично-частното партньорство е когато общината си партнира с бизнеса да се ограби обществения интерес.
Мястото не е катастрофално, защото кварталите надолу по Г.М. си нямат метро и би имало смисъл да паркират и прекачват. Само че всички знаем, че няма да го правят. Дали ще плащат там или в центъра - все тая, а ще трябва да ходят 300 метра надолу до станцията + разходи за карта или билети.
Цялата замисъл на транспорта в града е обърната с главата надолу по политически причини. Единственото, което може да спаси София от задръстванията е скоростно повишаване на икономическата активност в останалата част на страната.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.