НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Спорно искане на ЦГМ: част от глобите за неправилно паркиране да отиват за заплати на инспекторите

Дружеството предлага 16 лв. от всеки фиш да са за възнаграждения, макар че пропуска да събере 40% от наложените глоби в отсъствието на шофьора

София не успява да събере над 1/3 от средствата, които неправилно паркиралите шофьори ѝ дължат.
София не успява да събере над 1/3 от средствата, които неправилно паркиралите шофьори ѝ дължат.
София не успява да събере над 1/3 от средствата, които неправилно паркиралите шофьори ѝ дължат.    ©  Надежда Чипева
София не успява да събере над 1/3 от средствата, които неправилно паркиралите шофьори ѝ дължат.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През есента на 2020 г. общинското дружество Център за градска мобилност най-после се реши да приложи европейската практика с налагането на фишове за неправилно паркиране в отсъствието на шофьора. За целта започна с едва осем инспектори за цяла София, които да следят дали автомобили паркират неправилно върху тротоари, зелени площи, булеварди. Резултатът към днешна дата е не особено впечатляващ - около 40% от наложените глоби остават несъбрани.

Сега ЦГМ предлага част от средствата от всеки фиш (16 лв. от общата стойност) да отиват пряко за издръжка на служителите на ЦГМ вместо в бюджета на Столичната община. Досега всички постъпления отиваха в с общината, която пък имаше задължението да ги инвестира в по-добри пътни условия, паркинги и т.н. Това обаче така и не прави.

Един от мотивите в предложението е, че самото издаване на новите фишове излиза доста скъпо на дружеството (1.48 млн. лв. разходи за 2022 г. заедно със заплатите). Събраните глоби от фишове за миналата година пък са около 1.9 млн. лв.

Сложна работа

Доколко е удачно част от средствата от всеки фиш да отиват за заплати на служителите е спорен въпрос по три причини. Първо, защото гражданите очакват въпросните средства да отиват за по-добра инфраструктура като паркинги или тротоари. Второ, защото сега предложеният механизъм няма да помогне особено за по-високата събираемост на средствата на тези глоби - проблем, който ЦГМ със сигурност има. Справка, която "Капитал" получи, показа, че ЦГМ е пропуснало да събере 1 млн. лв. приходи от въпросните фишове в отсъствието на шофьора. "Нашето желание е да получим част от платените фишове, които са реализирани", обясни Иван Антов, част от борда на ЦГМ, по време на заседанието на транспортна комисия. Въпреки това сегашното искане говори, че за пореден път общината бърза да направи нещата по лесния начин, вместо да реши цялостни проблеми.

И трето, София може да си спести голяма част от тези разходи, ако просто дигитализира целия процес и не впряга толкова голям човешки ресурс за подобна дейност. В доклада към общинския съвет се казва, че докато през 2020 г. инспекторите са били осем души, сега техният брой е увеличен до 121. Според приложената справка те са получавали средно 1800 лв. месечно. В общинското дружество иначе работят общо 1354 души към 2021 г.

По време на заседанието на транспортна комисия общинският съветник Борис Бонев от "Спаси София" припомни, че от гражданската организация още преди години са предложили автоматичен контрол, "който да не включва армия контрольори, а специализирани автомобили, които да направят много по-ефективен контрола и много по-лесен". "Ние бяхме единствените, които предложиха да отпаднат хартиените талони, които биха позволили да има електронен контрол", казва Бонев.

Бонев даде пример и с контролната практика в Белград - "Соколово око", чието прилагане е генерирало 2.3 млн. лв. от глоби за първия месец (за справка, близо толкова е събрало ЦГМ за цялата 2022 г.). А зам.-председателят на комисията Зафир Зарков (ГЕРБ) му отговори: "ЦГМ е по-иновативна структура от тази в Белград и съвсем скоро би трябвало да ни предложи нови решения." Антов коментира, че за да се случи автоматизация на процеса, трябват промени в законите.

​​​​​​​"Ефективността ще се повиши, когато се премахнат винетните стикери за живеещи и хартиените талони за паркиране и се въведе изцяло електронен контрол с автомобили на ЦГМ, снабдени с камера и разчитащи регистрационните номера"

Петър Мънъри
Петър Мънъри

транспортен експерт, Екипът на София

Все не се получава

Един от вносителите на доклада - зам.-председателят на транспортната комисия Карлос Контрера (ВМРО), обясни, че когато е въведена практиката за неприсъствени фишове преди две години, не е бил измислен механизъм, по който ще се финансира. "Защото това са служители, а основният разход на ЦГМ е за възнаграждения. На мен ми се ще тези служители да бъдат достатъчно добре мотивирани да продължават с тези усилия, защото има квартали, където ако са не те, въобще няма да има никакъв ред. Така че логичната стъпка е тази", коментира той по време на заседанието на транспортна комисия.

В доклада иначе общината сама си признава, че "ограничителните мерки на компетентните институции не са достатъчно ефективни, не е налице дисциплиниращ ефект от налаганите глоби", като констатира, че дори "налице е формирано чувство за безнаказаност от страна на водачите на неправилно паркираните ППС". И казва, че клаузи за получаване на част от събраните глоби за всеки издаден и заплатен фиш са предвидени в закона.

Прави впечатление и колко сложен е описаният процес по издаване на фиш в отсъствието на водача - "многообразна дейност, включваща разглеждане и процедиране на възраженията, изпращане на екземпляри от фишовете на собствениците на санкционираните ППС по пощата, вкарване на информацията в специализирания софтуер МАТЕУС на Столичната община", откъдето се трупат и разходи.

"Подобен модел не защитава интереса на Столичната община и едва ли ще способства за повишаване на броя наложени глоби и за увеличаване събираемостта им. Гарантирането на фиксиран приход за транспортното дружество от всяка глоба, не защитава финансовия интерес на Столичната община, тъй като при повишаване на броя наложени глоби, разходите на брой намаляват. Обвързването на плащането със събираемостта ще стимулира ЦГМ да повиши контрола върху качеството на съставянето на всяка глоба.

Като цяло, подобни глоби се използват за финансиране на инвестиции в градската мобилност (паркинги, тротоари и др.) и са добър инструмент за провеждане на политики. Разликата с останалите столици е, че размерът на наложените и събрани глоби се различава между 20 и 100 пъти повече", коментират още от експертната организация "Екипът на София".

Предстои докладът да се гласува на заседанието на общинския съвет в четвъртък.