🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София дава 27 млн. лв. заем на градския транспорт и ще иска още пари от държавата

Отпускането на заем до двете транспортни дружества бе одобрено в бюджетната комисия, но се очаква нужните средства да са общо 100 млн. лв.

"За периода март 2020 г. до настоящия момент общественият транспорт в Столична община работи в условията на перманентен недостиг на собствени средства и финансиране, които да обезпечат не само нормалната експлоатация на обслужваните линии за обществен превоз, но и да осигурят възможности за инвестиции и модернизация не само на автопарка, но и на базите на дружеството", казва се в доклада за "Столичен автотранспорт"
"За периода март 2020 г. до настоящия момент общественият транспорт в Столична община работи в условията на перманентен недостиг на собствени средства и финансиране, които да обезпечат не само нормалната експлоатация на обслужваните линии за обществен превоз, но и да осигурят възможности за инвестиции и модернизация не само на автопарка, но и на базите на дружеството", казва се в доклада за "Столичен автотранспорт"
"За периода март 2020 г. до настоящия момент общественият транспорт в Столична община работи в условията на перманентен недостиг на собствени средства и финансиране, които да обезпечат не само нормалната експлоатация на обслужваните линии за обществен превоз, но и да осигурят възможности за инвестиции и модернизация не само на автопарка, но и на базите на дружеството", казва се в доклада за "Столичен автотранспорт"    ©  Юлия Лазарова
"За периода март 2020 г. до настоящия момент общественият транспорт в Столична община работи в условията на перманентен недостиг на собствени средства и финансиране, които да обезпечат не само нормалната експлоатация на обслужваните линии за обществен превоз, но и да осигурят възможности за инвестиции и модернизация не само на автопарка, но и на базите на дружеството", казва се в доклада за "Столичен автотранспорт"    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Общината отпуска заем на столичен авто- и електротранспорт на стойност 27 млн. лв., който да се изплаща в следващите 10 години
  • Съществува риск някои линии да бъдат закрити, ако не се покрият задълженията, подчертават съветници от ГЕРБ и ВМРО.
  • София отново ще иска пари от държавата, тъй като към края на годината нужните средства са 100 млн. лв.

Автобусите, тролеите и трамваите на София отново са изпаднали в тежко положение, след като бяха подкрепени с десетки милиони от държавата през лятото. Затова двете транспортни дружества - "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" ще получат пореден заем от общината. Този път той е на стойност 27.1 млн. лв., като целта е да покрие различните им задължения за дизелово гориво, електроенергия, доставка резервни части, материали, ремонти.

Предложенията за отпускането на парите са на общинския съветник от ГЕРБ и бивш шеф на Центъра за градска мобилност Христиан Петров и на зам.-председателя на транспортната комисия Карлос Контрера от ВМРО. Те бяха приети по време на днешното заседание на бюджетната комисия. Общинарите за пореден път описаха апокалиптичната картина, в случай че не се покрият задълженията. И стана ясно, че отново очакват и държавата да помогне на София.

"Ако не бъде реагирано навреме и тези средства не се предоставят, ще имаме огромни технически проблеми и може да се стигне дотам да не могат да се обслужват линии, просто защото може да няма годни превозни средства, които да излязат. Ситуацията не е никак добра", предупреди Контрера, като обясни, че се надява средствата от страна на общината да бъдат налични още през месец декември.

Миналата и по-миналата година София отново отпусна редица заеми, за да могат дружествата да покрият задълженията си.

Причините за нуждата от заем са свързани с високите цени на енергоносителите, на резервни части, материали, гуми, намалените приходи и др. и високата степен на задлъжнялост на двете дружества. Но защо само софийският градски транспорт е в толкова тежко състояние, не стана ясно. Няма особени дискусии за това как автобусите и тролеите да се направят по-удобни за хората, да се използват повече и съответно да имат повече приходи. Дори напротив - заради липсата на средства някои линии са с разредени разписания, което пък води до по-недоволни пътници и до по-малко приходи.

И още средства от държавата

От изявлението на друг общински съветник - Зафир Зарков от ГЕРБ, пък се подразбра, че общината отново ще иска помощ от държавата за градския си транспорт. "Ако не се беше стекла така политическата ситуация и не беше гласувано допълнително финансиране от 74 милиона за транспорта на София, в момента нашия град нямаше да има функциониращ или нормално функциониращ градски транспорт. Тази ситуация не се е променила и всички представители на политически групи трябва да търсим адекватно компенсиране на бюджета, да търсим финансиране от държавата за транспорта на общините. Необходимите средства отново са над 100 милиона, за да може да разчитаме на транспорт до края на тази година", коментира той. И подчерта, че "последните години е достатъчно напрегнат бюджетът, стигнахме 180 млн. лв. тази година". Подкрепата от държавата за транспорта на София в крайна сметка дойде благодарение гласовете на депутатите от ИТН, ДПС, ГЕРБ и "Възраждане" в средата на годината, като част от актуализацията на бюджета.

А относно това откъде общината ще намери и сегашните 27 млн. лв., които да даде под формата на заем, зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов обясни, че ще се чака да се видят приходите до ноември в бюджета и ще се прецени дали има средства в края на годината, които да бъдат преразпределени. Освен това през януари ще се знае преходният остатък в бюджета и от него могат да се осигурят средства. Предстои двата доклада за заемите да бъдат гласувани този четвъртък, когато е сесията на общинския съвет.

Какво ще покрие заемът?

Сметката на

Столичен електротранспорт

Доставена електрическа енергия - 640 хил. лв

Доставени гуми - 297 хил. лв.

Доставени горива и смазочни материали - 240 хил. лв.

Доставени резервни части и материали 4.45 млн. лв.

Извършени услуги и ремонти 2.6 млн. лв.

Дължими суми за охрана в размер на 577 хил. лв.

Дължими суми за гаранции по договори 387 хил. лв.

Дължими вноски по застрахователни полици - 405 хил. лв.

Предоставена топлинна енергия 635.4 хил. лв.

ДДС в размер на 980 хил. лв.
Сметката на

Столичен автотранспорт

Доставено дизелово гориво 5.57 млн. лв.

Доставени гуми - 1.3 млн. лв.

Доставени резервни части 2.6 млн. лв.

Доставени горива и смазочни материали - 443.6 хил. лв.

Дължими лизингови вноски - 4.2 млн. лв.

Дължими вноски по застрахователни полици в размер на 806 хил. лв.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stoni avatar :-|
    Stoyan Georgiev
    • + 2

    на тия отрепки от ГЕРБ колкото и да им дадеш да откраднат все няма да стига...

    Нередност?
  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid
    • - 1
    • + 2

    А цената на билетчето кога, че струва колкото в малките градове въпреки 5-ните разстояния? В София инфлация няма ли че половин десетилетие е константна величина въпреки стотиците милиони загуби.
    Топлофикация No2.

    Нередност?
  • 3
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец
    • - 1
    • + 2

    Като гледам сметката, ясно се вижда от къде може да се открадне - доставени резервни части и материали, услуги и ремонти - около 10 милиона лева.

    Нередност?
Нов коментар