🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Автомобилните гуми - изненадващ замърсител без алтернатива

Електрическите автомобили, които са по-тежки от нормалните, поставят въпроса на дневен ред

Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.
Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.
Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.    ©  Reuters
Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.    ©  Reuters

Производителите на автомобилни гуми са изправени пред предизвикателството да усъвършенстват продукта си за преминаването към електрически автомобили (EV). Те са значително по-тежки от тези с двигатели с вътрешно горене заради батериите, които ги задвижват, и това води до отделяне на повече вредни частици на пътя.

Нови изследвания разкриват токсичността на гумите, които съдържат средно около 200 компонента и химикали, често получени от суров нефт. Твърденията са, че гумите съдържат много токсични и канцерогенни химикали, но засега това е доказано само за един от тях - 6PPD, антиоксидант и антиозонант, намиращ се във всички гуми, който намалява напукването им, пише в анализ Reuters.

Очаква се Калифорния да бъде първият щат в САЩ, който да изиска от производителите на гуми да демонстрират, че търсят алтернатива на 6PPD. Причината за това е, че влошена форма на компонента е смъртоносна за някои риби и е открита в човешка урина в Южен Китай. Предстоящите разпоредби за емисиите Euro 7 на Европейския съюз (ЕС) също ще определят стандарти за гумите за първи път.

"Нежеланата последица от електрическите автомобили е, че ще имаме повече замърсяване с гуми, освен ако нямаме по-добри гуми", казва пред Reuters Гунлаугур "G" Ерлендсон от Enso, чиито гуми при тестване отделят 35% по-малко от премиум гумите за EV от големи производители. Той твърди, че това е така, защото компанията разчита на по-висококачествени и по-скъпи материали и това прави гумите по-издръжливи.

Данни, предоставени на Reuters от Emissions Analytics, показват, че новите гуми, разработени досега, е малко вероятно да решат проблема. Например, докато тестовете, проведени върху гуми за велосипеди Continental, направени с помощта на глухарчета, показват 24.5% спад на канцерогенните аромати, химикалите в частиците, които излъчват, са като цяло токсични по подобен начин. Компанията обаче заявява, че решаването на проблема с 6PPD е коренно различен въпрос и гумите с глухарчета не са реална алтернатива.

Калифорнийските регулатори казват, че въздействието на 6PPD върху човешкото здраве е неясно, но финализират документи, които биха могли да изискват от производителите на гуми да анализират по-безопасни алтернативи. Индустрията за гуми е на мнение, че намирането на заместител на 6PPD е трудно, тъй като всеки нов химикал трябва да предотвратява разграждането и напукването на гумите, без да засяга други характеристики. "Гумите са компромис" между безопасност, шум, управление и абразия, смята Адам Маккарти, генерален секретар на Европейската асоциация на производителите на гуми и каучук.

Измествайки фокуса от емисиите от ауспуха, регулаторите на ЕС и ООН работят върху разпоредбите Euro 7 за ограничаване на емисиите от спирачките и гумите. Законодателите на блока казват, че те могат да бъдат договорени още през следващата година. Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г., показват данни, изготвени за Европейската комисия.

Michelin изчислява, че в световен мащаб гумите отделят около 3 млн. тона частици годишно - и създават още 3 млн. частици от пътните настилки, твърди директорът по технически и научни комуникации Сирил Роже. Ако Euro 7 се използва за спиране на продажбите на гуми с най-високи емисии, "вече ще премахнете много частици от пазара", каза Роже. "Това е първата стъпка и е нещо, което вярваме, че може да се направи по-бързо", добави той пред Reuters.

Но Молдън от Emissions Analytics смята, че преминаването към електромобили означава, че производителите на гуми ще бъдат принудени да разработват по-издръжливи гуми. Това е тежко предизвикателство без естествен каучук, който би било трудно да се развие достатъчно устойчиво, за да поддържа цялата индустрия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар