Защо градове ограничават скоростта до 30 км/ч

Европейските градове, които са въвели подобни ограничения в някои части, отчитат по-малко произшествия, жертви, смог и шум

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Ползите от нискоскоростните зони са по-малко произшествия, щети, шум и по-чиста среда.
  • Контролът най-често се осъществява с видеонаблюдение.
  • София също въведе "Зона 30" преди година в едно централно каре, но засега няма публичен анализ за ползите.

Будапеща, Грац, Хелзинки, Цюрих, Берлин, Париж, Валенсия - всички тези европейски градове са въвели ограничения от 30 км/ч в някои части, квартали и улици. Брюксел е може би най-смелият в това отношение и ограничението е цялата му територия. Тези градове не само са ограничили скоростта, но са и доволни от това, показва проучване на унгарската медия EUrologus, която заедно с "Капитал" е част от European Data Journalism Network. Местните власти са споделили, че жертвите по пътищата и замърсяването на въздуха са намалели вследствие на мярката.

София също има такава зона - т.нар. "Зона 30", отпреди точно година. В началото на февруари 2022 г. в карето между булевардите "Пенчо Славейков", "Прага", "Скобелев", "Витоша" скоростта беше ограничена, но засега няма публични анализи за ползите.

От 30 години или по-малко

В някои европейски градове ограничението от 30 км/ч важи от началото на 90-те, като например Грац в Австрия или Цюрих. В първия то обхваща 80% от улиците, а във втория - жилищни райони, а впоследствие са включени и малки улици без градски транспорт.

В Брюксел мярката е въведена чак през 2021 г., но пък мигновено обхваща цялата белгийска столица. Само няколко най-натоварени и широки булеварда са изключени от ограничението.

Контролът най-често се осъществява с видеонаблюдение. В Брюксел в момента има 85 камери, които засичат превишаване на скоростта и преминаване на червен светофар, както и още 28 камери, които само измерват скорост. Общинският съвет на белгийската столица финансира и седем мобилни камери за скорост на седмици, които се разполагат по улиците. В Хелзинки контролът също се осъществява с камери.

По- малко жертви, смог и шум

Във финландската столица отчитат, че пътнотранспортните произшествия с телесни повреди намаляват с 9% от въвеждането на ограничението през 2004 г. На места, където ограничението на скоростта е намалено от 40 км/ч на 30 км/ч, нараняванията на пешеходците са намалели с 19%, а щетите по превозните средства - с 34%. Най-голямо подобрение се наблюдава конкретно в центъра на града, където броят на пътнотранспортните произшествия е намалял с цели 42%.

В Берлин, където ограничението на скоростта важи за пет основни улици, се наблюдават значителни подобрения в качеството на въздуха: особено нивото на азотен диоксид е намаляло. В Хановер пък установили, че ограничението от 30 км/ч няма съществен ефект върху броя на пътнотранспортните произшествия. От друга страна, в райони с такова ограничение броят на велосипедистите и пешеходците се увеличава и повече хора използват и градския транспорт. Това от своя страна оказва влияние върху качеството на въздуха и шумовото замърсяване.

В Цюрих са започнали да използват ограничение от 30 км/ч в жилищните райони през 1991 г., а след това са го въвели и в други по-малки улици без обществен транспорт през последните години, покривайки 370 километра от общо 680 километра пътища в рамките на града.

Скоро ще има и нова вълна от ограничения, като ще се добавят и по-големи улици, включително и такива с градски транспорт. Ще има изключения, например някои главни пътища, които свързват Цюрих със съседни градове, като там ограничението ще си остане 50 км/ч. През ноември 2021 г. гражданите на Цюрих са одобрили инфраструктурния план на града с референдум, което включва и ограниченията на скоростта. Проучване, проведено с 900 участници, разкрива, че 70% от хората са доволни, че на собствената им улица е разрешена само ниска скорост. Добра новина е също така, че според теоретичното моделиране броят на хората, изложени на прекомерен шум от трафика, е намалял със 73%.

Статията е публикувана в рамките на проекта EDJNET, в който "Капитал" е партньор.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 4

    Живея точно в карето с това ограничение на скоростта и честно казано - файда няма. Няма, защото по кривия паваж е много трудно да караш с повече от 30 км/ч дори и да искаш. Цялата идея е просто парлама за пред хората, че видиш ли, СО прави нещо по безопасността на движението и екологията...

    Нередност?
  • 2
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev
    • - 2
    • + 2

    То - че намяля шума , пострадалите е ясно, ама, намаля също и икономиката. Всички работи с времето си, 10 миунути по-дълго пътуване значи 10 мин. по-малко време за работа и данъци ...

    Карам 15 год. в Сф и нямам НИТО 1 ПТП. Скоростните ограничения ги уважавам, но не винаги, и често карам с 10-20 км. над резрешеното, поне 1 път годишно се разминавам с ПТП, поради вина на другия шофьор, но аз покриван и неговата грешка !00 пъти по-добре е, да подобрят стила на шофиране, по-умерен и неагресивен, щото и с 30 може да удариш някого. Правилото на 3 те секунди при мен е ПОНЕ за 5 сек. а най-често е на 10 сек.

    Нередност?
  • 3
    uyg341160523 avatar :-|
    uyg341160523
    • - 2

    До коментар [#2] от "guentchovelev":

    Абсолютно подкрепям мнението с 2 ръце. Мярката звучи осакатяващо за добрите шофьори един вид казва "понеже няма как да сме сигурни че всички са достатъчно внимателни и си отварят очите за пешеходци - тогава всички ще карат бавно заради тези лоши шофьори"

    Другата отявлена за мен глупост е екологичната полза. Това е абсолютно манипулативна лъжа. Колите са най-екологични на 5/6та на около 90км/ч колкото повече се насича движението с ускоряване и спиране - толкова ПО-ЗЛЕ за разхода И ШУМА. при 30км/ч ще можеш нааай мн 3та да включиш. и произвеждания шум дори и да корелира пряко със скоростта, то в много по-голяма степен зависи от колата, оборотите при които се кара и колко е шумна настилката. при 50км/ч кола която се кара спокойно на 1500 rpm на хубав асфалт е доста тиха ако трябва да сме честни. Да не говорим че колкото по-бавно се изтеглят колите на зелен сфетовар, толкова по-малко коли ще минат => толкова повече задръстване -> повече замърсяване и евентуално повече клаксони от изнервени шофьори.

    Мярка с/у мръсния въздух трябва да са автопатрули с камери, които като мине някой изпушил 20-30 годишен дизел или масларка покрай тях да пускат лампите и да го ескортират до доверен неподкупен ГТП и като не мине на апарата за изгорели газове да се свалят номерата докато не се оправи двигателя. Ей тва ми е мечта от мн време да се въведе..

    за икономиката също - ще внесе само негативи. Огромна част от трафика са превозни средства които са "на работа" не просто някой да прави авто туризъм из София. Мярката трябва да е само за квартални улици - където наистина 50 км/ч са много, но за булеварди - абсурд. Най-много за такива, които и без друго са бавни като Г.С раковски

    Нередност?
Нов коментар