🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се правят пари от български футбол и ще променят ли бизнес-модела новите стадиони

"Ботев" и "ЦСКА" са първите, които имат или планират нови съоръжения, но досега моделът на българските клубове не излиза на печалба

Създаването на работещ бизнес модел в българския спорт минава през изграждането на модерни спортни съоражения, които да предлагат повече развлечения за феновете.
Създаването на работещ бизнес модел в българския спорт минава през изграждането на модерни спортни съоражения, които да предлагат повече развлечения за феновете.
Създаването на работещ бизнес модел в българския спорт минава през изграждането на модерни спортни съоражения, които да предлагат повече развлечения за феновете.    ©  Лили Тоушек
Създаването на работещ бизнес модел в българския спорт минава през изграждането на модерни спортни съоражения, които да предлагат повече развлечения за феновете.    ©  Лили Тоушек
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • За последните пет години "Ботев" и "ЦСКА" отчитат нетна печалба само веднъж
  • Инвестициите в спортни съоръжения могат да увеличат приходите от спортни мероприятия
  • Клубовете планират да търсят трети фирми, на които да делегират управлението на стадионите

Спортът е бизнес, дори понякога футболът в България да изглежда максимално далеч от това. Всеки спортен клуб в света разполага с три основни канала за генериране на приход: марка, права и стадион (зала). От марката постъпленията идват чрез спонсорства, продажби на екипи, лицензиране на артикули. Приходите от права могат да бъдат няколко вида: телевизионни права (за излъчване), които включват участието във вътрешни първенства и международни турнири, или трансфери на играчи, което също включва прехвърляне на права.

Приходите от стадиона са парите, които всеки тим прибира, от присъствието на феновете на самите спортни събития, като обикновено постъпленията се формират от продажба на билети и абонаментни карти.

Ето защо първият нов стадион - този на "Ботев", и вторият обещан - този на ЦСКА, са добър повод за сравнение как се ползва този актив. Инвестицията, която собствениците на ЦСКА ще направят, поне на хартия ще бъде значително по-висока от държавната инвестиция в "Ботев". С 16 хиляди седящи места, въпреки намерението на собствениците да оперират някои части на стадиона като музей, магазин с артикули за феновете и ресторант целогодишно, трудно може да се очаква бърза възвращаемост на инвестиция от над 100 млн. лева. И двата обекта обаче ще ползват сравнително еднакви източници на приходи.

Разходите

Да имаш футболен клуб не е евтино хоби и определено не отговаря на първото условие за всеки бизнес - да генерира печалба. Разходите за персонал на ЦСКА се удвояват за пет години до над 14 млн. лева, като чисто оперативно през 2021 г. представляват повече от половината бюджет. За последните пет години само веднъж клубът отчита позитивен финансов резултат - през 2020 г. "Ботев" също може да се похвали само с един позитивен отчет в последното десетилетие.

Наемите на двата стадиона се различават драматично. За наем на стадиона в Борисовата градина клубът плаща по около 60 хил. лева на месец, като последния договор е сключен през 2017 г. За новия си стадион, за който не е дал пари, "Ботев" ще плаща около 5.5 хил. лв. на месец, като обаче в това не влизат всички права на организиране на събития, които остават за общината.

"Стадионът ще се управлява почти като отделна компания. По наши сметки първоначалните разходи са 100 хил. лв. на месец за поддръжка, и то без данъци за смет и т.н. По-точна сметка ще може да се даде по-скоро след 2-3 месеца експлоатация, но трябва да се има предвид, че това е огромно съоръжение. За пример, от другата страна има един 8-етажен блок, който изглежда като бебенце пред стадиона", коментира строителят на стадиона от ПИМК Илиян Филипов.

Приходите

Според британските медии лондонският "Тотнъм", който се нанесе на новия си стадион през 2019 г., регистрира около 800 хил. паунда приход от всеки домакински мач благодарение на различните атракциони, които предлага на феновете.

В плановете на новия стадион на ЦСКА влиза създаването на ресторант, множество места за хранене, ВИП зони и други развлечения, които ще могат да генерират допълнителен приход за отбора, но в умален мащаб. Клубът ще генерира пари от всички от тях, особено предвид факта, че те ще се намират в средата на най-големия парк в София, където липсва конкуренция.

"За да е успешен, един стадион трябва да предлага всичкикомфорти на модерния свят на своите посетители. Докато бях тук, седнах в седалките на стадиона на ЦСКА и не беше приятно преживяване. Трябва да е комфортно и добро и да се предлагат добри условия за всички, така че да искат да прекарват времето си там", казва пред "Капитал" Айтор Хименес, директор на звеното за стратегия, иновации и бизнес в "Баскония Алавес груп", която притежава испанския футболен клуб от Ла лига "Алавес" и баскетболния "Баскония".

"Христо Ботев" също ще има търговски обекти, които да генерират допълнителни приходи. "Важното е да има места за хранене, и то много. Почти всички големи стадиони, които съм виждал, да кажем, почти 90-95+% обектите там са за хранене и няколко магазина за спорт и фен шопа. Ако успеят да вкарат хранителни марки като McDonalds или "Пицалаб", ще е много добре за тях. Но в такива съоръжения храната ецар", коментира Ноа Мааян, управител "Мол Пловдив".

Билетите и спонсорите

Интересът за завръщането на "Колежа", както е известен стадионът на "Ботев" е огромен. Билети за мача с "Левски" вече не бихте могли да намерите по официален метод, а от клуба успяха умело да капитализират върху това като първоначално пуснаха пакетни билети за 5 срещи и няколко дена по-късно единични. Ако всички пакетни билети бъдат разпродадени това е приблизително 1.7 млн. лв. приходи, a пълен капацитет за всички домакински срещи от първенството би могъл да донесе около 5.1 млн. лв. и нагоре. Имайки предвид, че "Левски", един от отборите с най-много фенове, успява да изкара 1.3 млн. за по-малко от година от абонаментни карти, това изглежда като доста голяма предизвикателство.

Това обаче ще покрие само част от разходите на клуба. Една практика, която е типична при управлението на стадионите в последните години е преименуването им с цел реклама.

Така например в единственото си интервю пред местна медиа собственикът на Ботев Антон Зингаревич бе споделил, че вече се водят преговори за възможни инвеститори като с компании като Winbet. Това ще бъде интересно развитие, предвид че бетинг компанията е свързана с инвестициите и в стадиона на ЦСКА.

От община Пловдив заявиха, че такъв ход трябва да мине през одобрение от страна на общинския съвет, но в подписания договор за наем никъде не се упоменава наемателят да се задължава да прави това или да трябва да се ограничава.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vda16873526501181600 avatar :-|
    Alberto Nakali

    Вижте, със сигурност ви разбирам, когато говорите за трудността да изберете надежден букмейкър. В тази ситуация винаги се обръщам към списъка с най-добрите букмейкъри на сайта https://sportnizalozi.tv/bukmeikari/new/ . Той съдържа информация за най-надеждните компании и мога да бъда сигурен в избора си. Но въпреки това този сайт ще ви даде много полезна информация за залаганията.

    Нередност?
Нов коментар