🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Паркоместа само за хора с власт и пари

В центъра на столицата има недостиг на паркоместа, а общината не осигурява алтернативи и политики за ограничаване на автомобилите

Бизнесменът Валентин Златев е единственото физическо лице с пет места денонощно резервирани като "служебен абонамент" пред частен жилищен дом
Бизнесменът Валентин Златев е единственото физическо лице с пет места денонощно резервирани като "служебен абонамент" пред частен жилищен дом
Бизнесменът Валентин Златев е единственото физическо лице с пет места денонощно резервирани като "служебен абонамент" пред частен жилищен дом    ©  Надежда Чипева
Бизнесменът Валентин Златев е единственото физическо лице с пет места денонощно резервирани като "служебен абонамент" пред частен жилищен дом    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Проблемът с недостига на паркоместа в центъра на столицата е огромен, а общината вече години наред не осигурява алтернативи, нито политики за ограничаване на автомобилите.
  • Въпреки това над 1100 места в платените зони на града са с режим "служебен абонамент" - резервирани от фирми и институции, а вече и от частни лица.
  • София е една от малкото европейски общини, които още поддържат режима в този му вид.

Малката столична улица "Велико Търново" до Докторската градина има богата история и интересни обитатели. В началото на миналия век къщи тук са имали видни военни, политици и богати търговци, а след 1944 г. в национализираните им домове се заселва новият партиен елит. Днес по дългата точно 180 метра уличка може да се преподава и друга история - тази на проблемите с паркирането в центъра на София. Тук има цяла палитра от тях.

Да започнем с това, че районът е популярен и гъсто населен, а паркът и множеството заведения привличат софиянци за вечеря, разходка, игра с децата, срещи с приятели и т.н. А това означава изострена конкуренция за паркоместата по улицата. Те обаче са в недостиг не само защото уличката е къса. По нея има гаражи. Има и две посолства - сръбското и бразилското, пред които паркират само дипломатически коли. До лятото на 2020 г. там се помещаваше и резиденцията на американското посолство и бариери препречиха движението по част от улицата, а в участъка можеха да паркират само живущите. След преместването на резиденцията бързо се появяват и табелите "Служебен абонамент" - по 5 служебни места ползват сега дружествата "Инфра експерт" и "Агенция дипломатически имоти страната".

Отскоро на улица "Велико Търново" има и друг интересен казус - пет места денонощно са резервирани като "служебен абонамент" и пред частен жилищен дом на физическо лице. Става дума за бизнесмена и бивш директор на "Лукойл" Валентин Златев. Според справка от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) той е единственото физическо лице с тази привилегия - в правилата иначе много ясно се посочва, че "служебен абонамент" се допуска само за собственици, ползватели и/или наематели на нежилищни имоти". На адреса на къщата на бизнесмена няма регистрирана фирма, сочи справка в Търговския регистър.

Но ако оставим настрана частния несправедлив случай, режимът "Служебен абонамент" сам по себе си е морално остарял и контрапродуктивен подход за град, който има огромни проблеми с паркирането. София е една от много малкото европейски общини, които все още използват този модел. Дори съседен Белград не позволява плащането на "служебен абонамент" за частни компании (виж карето). Режимът води до това, че цели участъци от централни улици са "резервирани" за държавни служители (доскоро дори неплащащи за услугата) или от частни компании, докато за живеещите на тях става все по-тясно. В същото време общината вече десетилетия не предлага никаква алтернатива на гражданите - не се изграждат общински паркинги, а градското развитие е такова, че реално не ограничава, а насърчава използването на автомобили.

Така се получава напълно неприемлива ситуация - огромният проблем с паркирането в София има решение само за хората с власт или пари. Те са си екстра. Останалите се оправят кой както намери и все по-трудно.

Лесно и достъпно: Как се взима "Служебен абонамент"

Условията и редът за определяне на местата в режим "Служебен абонамент" са разписани със заповед на кмета на София, а кандидатстването става през ЦГМ. На въпроси на "Капитал" за критериите за отпускане на такива места те посочват, че значение имат действащата организация на движение и паркиране, "запазване интереса на живущите", общият брой паркоместа и въведеният режим на паркиране около сградата, до която се искат местата. "Паркоместа се предоставят само за имот, който се използва за стопанска цел", допълват те. Е, в случая на улица "Велико Търново" не изглежда тези правила да са спазени. Правото, дадено на Златев, на пръв поглед може и да е просто дразнеща, но дребна привилегия. Но ако изключения има за всеки заможен столичен гражданин, центърът на града бързо ще се превърне в частен паркинг. Още повече че услугата съвсем не е недостъпна.

"Служебен абонамент" действа в три режима: дневен (работни дни от 08:30 до 19:30 ч.), нощен (работни дни от 19:30 до 08:30 ч.), разширен (събота и неделя от 08:30 до 19:30 ч.) и удължен режим (от 19:30 до 23:30 ч.). Цената за първите два е 650 лв. месечно за едно паркомясто, а на разширения - 217 лв. Така на една фирма би струвало 3250 лв. на месец да резервира пет места за нуждите на офиса си в работно време. Денонощно и целоседмично резервирани пет места (каквато услуга ползва Валентин Златев) в синя зона струва общо 7500 лв. на месец (1500 за едно място).

Тези суми не са нищожни, но не са и предизвикателство за заможен човек или за бизнес, който дава приоритет на достъпа на клиентите си. Видимо от данните на общината услугата е сравнително популярна - над 1100 паркоместа са резервирани в дневен режим от фирми в синя и зелена зона (виж графиката). Това не е пренебрежително малко на фона на общите платени паркоместа - около 12 хиляди в синя зона и 20 хиляди в зелена. Повечето от служебните абонаменти на институции, а и фирми са именно в синя зона.

До държавния чин с колата

Когато става дума паркирането и въобще автомобилите в града, Община София се държи шизофренично. Дежурните манифести са, че хората трябва да слязат от колите си, да използват градски транспорт, да свикнат, че никой няма "гарантирано" място пред входа. С действията си управата обаче дава съвсем друг пример - и с продажбата на служебни абонаменти, и като вече десетилетия отказва да инвестира в обществени паркинги и да върне улиците и тротоарите на пешеходците, и като не развива зони без коли и т.н.

През 2021 г. гражданската организация (вече поела по пътя за партия) "Спаси София" разкри, че в София има над 1000 общински паркоместа в синя и зелена зона, които не фигурират в списъците на ЦГМ и се използват безплатно и незаконно от ведомства. От това общината губеше по 8 млн. лв. годишно, живущите в района не можеха да ги ползват дори срещу заплащане или в извънработно време.

Тогавашният служебен министър на икономиката Кирил Петков подкрепи акцията и на "Спаси София" и малко след това общинският съвет гласува ограничение на максимума паркоместа за институция или фирма до 5 и включи чиновническите паркоместа зоните на платения абонамент. Това бе крачка напред, но така и не сложи край на привлегированото, макар и вече платено, паркиране. Сега резервираните служебни паркоместа според справка от ЦГМ са общо 1111 към април 2023, а приходите за 2022 г. от режим "Служебен абонамент" - 6.9 млн. лв. Дали това са всички места, ползвани от институции също така е спорен въпрос - много ведомства видимо с просто око използват и повече от 5 места.

Търси се: политическа смелост

Всяко място, заето от "служебен абонамент" в София, е ценно просто защото в града има вече милион автомобили, а зоните за платено паркиране са запълнени максимално.

В същото време няма и алтернатива - нито градският транспорт (въпреки подобренията напоследък) е редовен, свързан и удобен, нито има достъпни обществени паркинги.

Общинският съвет трудно се решава да разширява платената зона от страх, че ще си навлече недоволството на живущите. Отделно, цените в зоните не са вдигани от години - по същата причина.

Разбира се, роля има и манталитетът. Любовта към колите е силна и хората в София сякаш не приемат лесно идеята, че паркирането на улицата не е неограничено "право" и не е даденост за всички - тази услуга изисква сериозни публични разходи, а от нея се възползва само най-мобилната и богата част от гражданите. Както посочва изследователят и професор по градско планиране в Университета на Калифорния Доналд Шуп в книгата си "Високата цена на свободното паркиране", в едно такова уравнение всеки път, когато взимате обществения транспорт или ходите пеша, де факто "сте прецакани", защото с вашите данъци вече сте платили за свободното или поне достъпно паркиране на други хора в града.

Другите градове: Забравете за "Служебни абонаменти"

В Белград има отделени паркоместа за коли на дипломати, както и за държавните институции, но няма режим "служебен абонамент" за офиси.

Във Виена няма специално обособени паркоместа за частни компании или държавни институции. Но има такива за хора в неравностойно положение, мотоциклети, електрически превозни средства и средства за споделено пътуване, велосипеди.

В Букурещ също няма паркоместа, които да се ползват под режим за компании или държавни институции, но отново има за електромобили и велосипеди, хора в неравностойно положение. Има частни паркоместа, които могат да бъдат резервирани за определени бизнеси и институции.

В градове като Париж и Лондон има отделни зони за паркиране, които се отдават на компании и институции след разрешителни или споразумения с общината.

Във Виена има "краткосрочни зони за паркиране", където за жителите паркирането е безплатно, но преминаващите трябва да си купят билет за паркиране.

В Берлин има отделни места за паркиране за хора с увреждания и за електромобили.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 9

    Oще около 1650 г. османският пътешественик Евлия Челеби минава през нашите земи и отбелязва в своите пътеписи, че българите са народ, който е леко ебан в главата на темата "автомобил"

    Нередност?
Нов коментар