Задлъжнява и строи: ситуацията в Пловдив преди бюджет 2024

Предстои Общинският съвет да одобри първия проектобюджет на администрацията на Костадин Димитров

Основен приоритет на новата администрация на кмета Костадин Димитров е завършване на многото започнати обекти, наследени от предишното управление, запълването на финансови дупки и започването на някои нови проекти
Основен приоритет на новата администрация на кмета Костадин Димитров е завършване на многото започнати обекти, наследени от предишното управление, запълването на финансови дупки и започването на някои нови проекти
Основен приоритет на новата администрация на кмета Костадин Димитров е завършване на многото започнати обекти, наследени от предишното управление, запълването на финансови дупки и започването на някои нови проекти    ©  Димитър Марков
Основен приоритет на новата администрация на кмета Костадин Димитров е завършване на многото започнати обекти, наследени от предишното управление, запълването на финансови дупки и започването на някои нови проекти    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Пловдив трябва да гласува най-големия си бюджет в историята. Първият сериозен акт на новата администрация на кмета Костадин Димитров влиза в общинския съвет за одобрение на 15 февруари.

На представянето на бюджета в общината стана ясно, че администрацията е предвидила 684 млн. лв., което е увеличение с 4% спрямо миналата година, а основен приоритет е завършване на многото започнати обекти, наследени от предишното управление, запълването на финансови дупки и започването на някои нови проекти.

Съветниците трябва да одобрят едновременно финансовата рамка за 2024 на община Пловдив, Програмата за управление на общинската собственост, Стратегията за управление на собствеността до 2026 година и бюджетната прогноза за тригодишния период до 2027-а.

При представянето на бюджета, зам.-кметът по финансите Женя Петкова подчерта, че в бюджета са заложени финансова дисциплина и повишаване на приходите. Това обаче ще е изключително трудно, защото Пловдив е вече в горната част на събираемост в националните таблици на Министерството на финансите и няма много, което може да направи, за да вдигне приходите - особено предвид факта, че според изчисленията на общината, събираемостта трябва да се увеличи с цели 40%, за да излязат сметките.

Общественото обсъждане на бюджета в края на януари бе едно от най-посещаваните досега, като вероятно това се дължи на факта, че за първи път бе проведено в почивен ден.

Нарастващият дълг на Пловдив

Основен проблем за Пловдив е задлъжняването. Градът упорито трупа дълг: според публично известните данни от отчетите на общината и обобщението в системата на Министерство на финансите, дългът на общината сравнен между трето тримесечие на 2022 г. и същото тримесечие на миналата година нараства от 45 млн. лв. до 72 млн. лв. или от 141 лв. на човек нараства на 223 лв.

Не е ясно какво се случва към декември 2023 г., защото данните все още не са публикувани. На сайта на общината не могат да се намерят и отчети за касовото изпълнение на общинския бюджет от последните няколко месеца - въпреки че от кметството твърдят, че са там.

Затова основен въпрос пред града при утрешното обсъждане на бюджета би трябвало да е каква е стратегията за управление на дълга и как ще се оптимизират съществените дългови разходи, завещани от предходното управление, както и какво ще правят в случай на рязко увеличение на лихвите - съвсем възможен вариант при едно затягане от страна на БНБ.

Приходите от общинско имущество

На дневен ред на предстоящото заседание са също годишната програма за управление и разпореждане с имоти - общинска собственост, както и общинските концесии. От програмата, предложена от новата администрация, става ясно, че се планира да съберат 12,4 млн. лв. от продажба на общинско имущество и прекратяване на съсобственост, като това е значително увеличение спрямо миналата година, когато са били 3,9 млн. лв. При наемите няма промяна - предвидените приходи за годината от наеми са 2,2 млн. лв., което е същото като през 2023 г.

Включени са още жилища за продажба на обща стойност 4,5 млн. лв., а половин милион са планираните приходи от продажба на земя на собственици на законно построени в нея сгради. От продажбата на имоти чрез провеждането на публичен търг или оповестен конкурс се очакват 6,5 млн. лв.

В програмата за разпореждане с имоти се предвиждат 1,8 млн. лв. за отчуждителни процедури и 600 хиляди за придобиване на нова недвижима собственост. Това са на практика парите, с които общината ще подпомогне бъдещите ремонти и строителство. В плана за отчуждаване са предвидени разширяването на бул. "Васил Априлов" в отсечката между "Пещерско шосе" и "Шести септември", разширяването на бул. "Александър Стамболийски" и свързването му с ул. "Цар Симеон", както и отчуждаване на имоти в източната част на града за Рогошките гробища.

Инсинераторът отново на дневен ред

Предвидените приходи от концесии пък са 633 хил. лв., като на дневен ред отново е прословутият общински инсинератор, за който предходната администрация така и не намери концесионер. Тогава идеята на общината беше той да се даде на частна фирма, която да довърши инсталацията, така че да заработи, и в замяна на това да получава приходи от услугите, които ще предлага.

Пловдив предлага максималният възможен срок за концесия според закона - 35 г. с възможност за увеличаване с още 11 години и 7 месеца, а таксата е 3% от размера на нетните приходи от всички дейности в инсинератора, но не по-малко от 70 000 лв. без ДДС. Предишният общински съвет реши точката да бъде отменена и я остави за разглеждане на следваща сесия, но така и не стигна до нея. На предстоящото заседание новата администрация я е включила без промяна.

Инсинераторът трябваше да заработи в края на 2007 г. по време на мандата на кмета д-р Иван Чомаков, но и към момента сградата остава незавършена и частично оборудвана. Тя така и никога не заработи (въпреки че имаше директор с рекордна заплата), като нито местния, нито друг бизнес прояви интерес към съоръжението, което вероятно ще има нужда от сериозни инвестиции за да отговори на еко-изискванията 15 години по-късно.

Настроенията преди гласуването на бюджета

От двете формации, които в момента се очертават като опозиция - БСП и ПП-ДБ, първата е категорично против, втората все още не е взела окончателно решение как ще гласува.

Още преди проектобюджетът да бъде гласуван, от групата на БСП в местния парламент обявиха, че няма да го подкрепят. На пресконференция в централата на партията те определиха финансовата рамка като нереалистична, а като основен проблем изтъкнаха, че бюджетът продължава политиките от предишното управление. Социалистите подчертаха, че в бюджета липсват решения за обществения транспорт и свързаността със съседните общини, а също така не е предвидено завишение на средствата за здравеопазване, образование и социални дейности, които са сред приоритетните политики на БСП. От партията посочиха също, че от направените 10 предложения от тяхна страна, след среща с кмета Костадин Димитров са останали само три.

Общинските съветници от ПП-ДБ също отправиха предложения, но не са изразили категорична позиция за и против рамката. Те настояват да се заделят близо 3 млн. лв. за проектиране и ремонт на детски градини, улици и прилежащата им инфраструктура, нови велоалеи, междублокови площи и зелени пространства, 200 000 лева да бъдат предвидени за фитосанитарна оценка на дърветата в парковете "Лаута" и "Отдих и култура", на Младежкия хълм, Бунарджика и Сахат тепе, както и за създаване на фонд за възстановяване на сгради паметници на културата от Община Пловдив за сметка на собствениците. Групата настоява още за заделяне на 40 000 лева за увеличаване финансовото подпомагане на семейства и двойки с репродуктивни проблеми.

От ПП-ДБ все още нямат официално становище и предстои да решат дали ще подкрепят бюджета, но представителите на групата са дали особено мнение за комисиите, коментира пред "Капитал" Добромира Костова, общински съветник от групата на ПП-ДБ. На сесията утре тя ще повдигне въпроса и за ремонта на Хуманитарната гимназия, както и за концесията на Пешеходния мост, която след няколко срещи между администрацията и ББР остана на заден план за общината.

Част от съветниците на групата определиха като нереалистични намеренията на общината за приходите. "Ако няма гаранция за постъпването на приходи, които имат непостоянен характер, те не трябва да се планират в първоначалния бюджет на общината, а да се заложат при евентуална актуализация", обясниха от групата на ПП-ДБ.

Групата на ГЕРБ, чийто лидер е настоящият кмет, обяви че ще подкрепи проектобюджета. Съветниците няма да внасят допълнителни предложения и са солидарни с предложенията, които е направил кметът.

"Предложения обикновено винаги има много и някои се припокриват, но има и елемент на популизъм. Бюджетът е една финансова рамка и винаги има повече искания, отколкото могат да бъдат изпълнени. И за да се получи това, трябва да се отреже отнякъде, да се преместят средства, за да се удовлетворят друг тип потребности," коментира пред "Капитал" Йордан Илиев, председател на групата на ГЕРБ.