🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От седмото тепе: Мръсен въздух, транспортен капан, с влак до летището

Седмичните новини от "Капитал Пловдив"

"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Пловдив исторически е град на 7 тепета. Едното от тях вече го няма, съборено първо за камъни, с които да градят улици, а после за мол. Затова и седмичният бюлетин на редакцията на "Капитал Пловдив" с най-важното и интересното от изминалата седмица за региона ще бъде "виртуалното тепе", от което да виждате какво става наоколо - в бизнеса, иновациите, културата и, разбира се, градско развитие и политика.

Здравейте от "Седмото тепе"

Тази седмица Пловдив продължава с ремонтите и затварянето на улици - нещо превърнало се в ежедневие под тепетата. Този път е затворена част от "Кукленско шосе", а временната организация там ще продължи месец, ремонтните дейности ще се извършват на етапи.

Това обаче е нищо в сравнение с подаръка, който пловдивчани ще получат за първа пролет. В началото на април е планирано затварянето на Бетонния мост за цели шест месеца, което ще затвори стотици хиляди жители на район "Южен" в транспортен капан, тъй като мостът е връзката му с централната част на града и с останалите райони. Като алтернативен маршрут е предвиден подлез "Модър-Царевец", който дотогава би трябвало да бъде отворен, а НКЖИ отхвърли предложението на общинските съветници от ПП-ДБ да разреши преминаването на коли през жп прелеза на Сточна гара, защото в този участък се извършват строителни дейности по проекта. Зам.-кметът по строителство инж. Тошо Пашов пък увери, че няма да се пристъпи към бутане на моста, преди да бъде изграден нов.

И като си говорим за транспорт, новият зам.-кмет в ресора Савина Петкова проведе среща днес с превозвачите за решаване на тежките проблеми в градския транспорт на Пловдив. Едва ли това ще доведе до положителна промяна, ако не е подкрепена от допълнителни действия и най-вече стратегия. Все пак при всяко запитване към кмета Костадин Димитров относно градския транспорт той отговаря с думите "говорим с превозвачите", а освен няколко нови стари автобуси други новости няма.

Петкова все пак посочи, че планира отпадане на малките автобуси и строг контрол на неизпълнението на курсовете и разписанията. Междувременно дружеството за екологичен градски транспорт на община Пловдив - "Екобус - Пловдив", е загубило лиценза си за превозвач. Без него то нито може да изпълнява курсове, нито да кандидатства през европейски програми за подвижен състав.

И нещо по-положително по темата - за първи път летище Пловдив ще бъде свързано със съществуващата железопътна мрежа в страната. Така разстоянието от града до аеропорта ще може да се изминава за по-малко от 15 минути с влак. Тепърва предстои обаче изграждането на новото трасе, а не се знае и с какво разписание ще се движи железницата, така че да не бързаме да се радваме.

Тема от седмицата:

Водещи изследователи потвърдиха сериозно замърсяване с азотен диоксид в София

Какво става?

Сериозно замърсяване на въздуха в София с азотен диоксид от транспорта и най-вече от дизеловите автомобили установи екип от експерти, ръководен от водещия международен специалист по качеството на въздуха д-р Аксел Фридрих. Стойностите, които показа първото по рода си измерване в града, са притеснителни и са сериозна заплаха за здравето на жителите му, обясниха от Екологично сдружение "За Земята".

Защо е важно?

Замърсяването не бе констатирано официално досега, защото съществуващите автоматични измервателни станции са далеч от пътното платно и в неподходящи райони на града. Това противоречи на Директивата за качество на атмосферния въздух и на правилата измервателните станции да са разположени на най-замърсените места в града и да са на не повече от 10 метра от пътното платно.

В момента официалните мониторингови станции на ИАОС в София са шест. В Пловдив те са две, което е абсолютният минимум. Едната се намира в "Каменица", а другата - в "Тракия", като последната беше преместена там от място с голямо замърсяване - кръстовището на "Баня Старинна". Така подобно на столицата, където с преместването на станцията от Орлов мост София официално спря да има проблем с азотния диоксид, в Пловдив също няма как да сме сигурни за реалните му измерения.

Какво следва?

Дори краткотрайните излагания на високи нива на азотен диоксид могат да влошат здравословното състояние на хора с дихателни заболявания, особено астма, което води до поява на кашлица, хрипове, затруднено дишане, посещения в спешните отделения, прием в болница. По-продължителното вдишване на въздух с повишени концентрации на NO2 може да допринесе за развитието на астма и потенциално да увеличи чувствителността към респираторни инфекции и води дори до структурни промени в белия дроб дори при здрави хора.

Пловдив, първата осъдена за въздуха си община, продължава да се хвали, че качеството на въздуха в града непрестанно се подобрява благодарение на предприетите мерки. А те се изразяват най-вече в подмяна на климатици с по-природосъобразни алтернативи. За подобрение на обществения транспорт, изграждане на нови велоалеи и свързване на съществуващите такива в общината се говори само пожелателно, но конкретни мерки не се предприемат. А нищо чудно при едно подобно независимо измерване да се окаже, че проблемът в Пловдив е по-сериозен, отколкото се подозира.

Още по темата четете тук.

ТОП 5 от "Капитал": Истории от Пловдив и България

Бизнес новини

Български предприемач в Занзибар започва продажба на над 100 къщи на зелено



Предприемачът Калоян Георгиев, който построи в Занзибар The Nest - селище с двадесетина ваканционни къщи, спортен център и училище за кайтсърф, разширява бизнеса си на танзанийския остров по няколко линии.

Иновации и в тежката промишленост? Може, разбира се



По кои мерки и програми може да кандидатства бизнесът, така че да модернизира производството си, да спести електроенергия или просто да оптимизира процесите? Отговорът е прост и лесен, когато става въпрос за малки и средни предприятия, но е по-сложен и сух, когато говорим за тежката индустрия.

Истории, които видяхме другаде

"Екобус - Пловдив" загуби лиценза си за превозвач, подновяват го спешно заради еврофондовете, научаваме от Trafficnews.

От Радио Пловдив разбираме, че избират нов ректор на Аграрния университет в Пловдив.

Трима нови прокурори встъпиха в длъжност в пловдивската Районна прокуратура, съобщават "Марица".

Фондът на фондовете инспектира Дондуковата градина, отбелязват от "Под тепето".

ВАС спря поставянето на "легнали полицаи". В Пловдив обаче ще ги има, разбираме от "Пловдив 24".

Цитат на седмицата

Транспортът в града все пак не е пълна катастрофа, както се преувеличава.

Савина Петкова
Савина Петкова

новият заместник-кмет "Транспорт"

Свободно време и култура

Дружество на пловдивските художници ще представи традиционната си изложба "Дами канят" на 7 март от 18 часа в галерия ДПХ.

Шествие за правата на жените на 8 март от 18 часа. Шествието ще започне в градинката до Районния съд, ще премине през Главната и ще завърши на Централна поща.

SEATTLE NIGHT 43 на 9 март в Rock Bar Download с най-емблематичните песни на бандите от сиатълската гръндж вълна.

Неделен базар за книги в "Петното на Роршах" от 11 часа.

"София филм фест" в Пловдив стартира на 15 март и ще продължи до 31 март

Ако ви липсва тема или искате да споделите нещо с нас, може да ни откриете на този имейл - [email protected]. Ако пък все още не сте наш абонат, но вече искате да се абонирате, може да го направите тук.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    plamenss avatar :-@
    plamenss
    • + 3

    Пловдив - най-хубавия град с най-калпавото управление от дессетилетия!

    Нередност?
Нов коментар