🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Водещи изследователи потвърдиха сериозно замърсяване с азотен диоксид в София

От години неправителственият сектор алармира, че измервателните станции са разположени на неподходящите за това места.

Замърсяването от транспорта на места в града е изключително високо.
Замърсяването от транспорта на места в града е изключително високо.
Замърсяването от транспорта на места в града е изключително високо.    ©  "За Земята"
Замърсяването от транспорта на места в града е изключително високо.    ©  "За Земята"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Пиковото замърсяване в София от азотен диоксид от автомобилите с години се отрича от властите
  • Измервателните станции са разположени извън пътните платна, една от тях беше безвъзвратно премахната от Орлов мост и така София "реши" проблема си
  • Замърсяването с NO2 е сериозен проблем и е жалко, че официалната система не го регистрира, коментира международният специалист д-р Аксел Фридрих

Сериозно замърсяване на въздуха в София с азотен диоксид от транспорта и най-вече от дизеловите автомобили установи екип от експерти, ръководен от водещия международен специалист по качеството на въздуха д-р Аксел Фридрих. Стойностите, които показа първото по рода си измерване в града, са притеснителни и са сериозна заплаха за здравето на жителите му, обясниха от Екологично сдружение "За Земята".

"Резултатите показаха, че независимо дали отиваме на училище, шофираме или чакаме на спирката, пребиваването на софийските улици може да е опасно за здравето ни. Измерванията ни отчетоха пиково замърсяване с NO2 над 450 µg/m3. За сравнение, СЗО препоръчва нива от 25 µg/m3 на денонощие. Така се потвърди фактът, който се отричаше с години от местните власти", коментираха още от "За Земята". От данните на официалната страница на Изпълнителната агенция по опазване на околната среда (ИАОС) по последни данни за 5 март няма превишаване на нормите в София. Праговите стойности за ден са 125.0 µg/m3, а става ясно, че и те са поне три пъти по-високи от нормалното.

Измервателните станции на (не)точните места

Замърсяването не бе констатирано официално досега, защото съществуващите автоматични измервателни станции са далеч от пътното платно и в неподходящи райони на града. Това противоречи на Директивата за качество на атмосферния въздух и на правилата, измервателните станции да са разположени на най-замърсените места в града и да са на не повече от 10 метра от пътното платно. Едната от тях беше преместена безвъзвратно от Орлов мост през 2013 г. заради строежа на метростанцията в района и като резултат София официално спря да има проблем с азотния диоксид, припомнят от екологичното сдружение. В момента официалните мониторингови станции на ИАОС са шест заедно с тази на Копитото. Двете основни трафик станции са в квартал Младост и в Павлово, но и двете не отговарят на изискванията като тази в Младост е на повече от 80 метра от пътното платно и почти в парка на квартала, коментира за "Капитал" Ивайло Попов. Реално тя замества премахната от Орлов мост мониторингова станция.

"Замърсяването с NO2 е сериозен проблем и е жалко, че официалната система не го регистрира, защото транспортно ориентираните станции са разположени неправилно. Разбирам, че Столична община е предприела мерки в тази посока в последните месеци, но е необходима амбиция и усилия. Важно е също да има спешни действия за коректното измерване на замърсяването от транспорта от страна на отговорните за това институции", посочи д-р Фридрих. Той специално обърна внимание и на факта, че зоната с ниски емисии в София в момента не е активна и съответно не въздейства, за да намали негативните ефекти от транспортното замърсяване и препоръча мярката да е целогодишна.

Д-р Аксел Фридрих е бивш дългогодишен директор на дирекцията "Околна среда, трафик и шум" на Федералната агенция за околната среда на Германия, както и консултант на водещи световни институции по въпросите на замърсяването от транспорта, сред които Световната банка, дойде в България по покана на Екологично сдружение "За Земята". Има ключова роля в разкритията по Дизелгейт, които промениха посоката на историята за чистата мобилност в градовете. Заедно със свои колеги от Deutsche Umwelthilfe и с прецизна мобилна апаратура за отчитане на концентрациите на азотен диоксид д-р Фридрих извърши измервания на замърсяването на въздуха в различни части на София.

"Още при разработването на зоната с ниски емисии през 2022 и 2023 г. предупреждавахме, че предложените параметри са такива, че ефектът върху замърсяването ще е минимален. Смятаме, че зоната трябва да се промени, защото има проблеми. Затова обжалваме настоящата наредба в съда, но и вече водим разговори с общинските власти за подобряване на зоната", обяснява Ивайло Попов.

Дори краткотрайните излагания на високи нива на азотен диоксид могат да влошат здравословното състояние на хора с дихателни заболявания, особено астма, което води до поява на кашлица, хрипове, затруднено дишане, посещения в спешните отделения, прием в болница. По-продължителното вдишване на въздух с повишени концентрации на NO2 може да допринесе за развитието на астма и потенциално да увеличи чувствителността към респираторни инфекции и води дори до структурни промени в белия дроб дори при здрави хора. Хората с респираторни проблеми, децата и възрастните хора обикновено са изложени на по-голям риск от негативно въздействие върху здравето, показват научните доклади по темата, включително едно от най-актуалните изследвания конкретно за гр. София, публикувано в няколко престижни международни научни журнала.

По-големият проблем според неправителствената организация обаче е, че се борим с проблем, който е невидим. Важно е замърсяването да се измерва правилно, но процесът да се постигне това е възпрепятстван от административни процедури и показно бездействие.

"От Изпълнителната агенция по околната среда подготвиха доклад за състоянието на мониторинговата система още през есента на 2022 г., но всички министри оттогава, включително и настоящият Юлиан Попов, нито го подписват, нито го довършват. Оставаме с впечатлението, че го крият", коментира Ивайло Попов.

"Капитал" изпрати въпроси до ИАОС дали планират промяна разположението на измервателните станции, както и какво показват изводите от този доклад и очакваме отговор.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    6oris avatar :-P
    Борис
    • - 3
    • + 1

    Интересна новина. Само, че на български език "dioxide", написано в текста с български букви, вместо с латински като "диоксид" (транслитерация) е "двуокис" - добре би било отново да се отворят поне учебниците по химия от гимназията в България, напр. Представката "di" e "дву", а "oxide" e "окис". Окис е съединение, което се получава от процеса на окисляване т.е. свързване на кислорода с други вещества и.т.н.

    Нередност?
Нов коментар