Бетонният мост в Пловдив (засега) няма да пада, а връзката с магистралата иска още пари

Новата местна власт обеща по-бързо приключване на ремонти, но се сблъска с наследените проблеми

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Затворените за ремонт улици и булеварди отварят независимо че не са напълно готови.
  • През април ще започне демонтирането на Бетонния мост, след като отвори "Модър-Царевец".
  • Ремонтът на "Голямоконарско шосе" се очава да приключи в срок, но ще са нужни още средства.

Новият кмет на Пловдив Костадин Димитров изглежда има бърза следизборна цел: да отвори за движение в най-кратък срок колкото се може повече от затворените улици и булеварди. Това е разбираема цел, защото колите са основната форма на транспорт в счупената система на Пловдив и също така, защото са лесно и бързо трупане на точки спрямо предшественика му, на когото се падна лошият късмет да трябва да затваря за отдавна чакани ремонти.

Проблемът е, че някои от ремонтите не са довършени, а други дори не са започнати. Така се случи например с бул. "Дунав", по който от края на миналата година отново се движат автомобили, въпреки че е поставен само един слой асфалт, а някои от участъците по кръстовището с "Победа" тепърва ще трябва да се ремонтират.

Съвсем наблизо пък продължава ремонтът на основния вход към Пловдив от магистрала "Тракия". Реконструкцията и разширението на "Голямоконарско шосе" в частта от бул. "Дунав" до разклона за село Царацово, за което Министерството на регионалното развитие и благоустройството отпусна 18 млн. лв. миналата година, започнаха в началото на април 2023 г., и въпреки че срокът за завършване е 2 години, новата местна власт обеща по-бързо приключване. На пресконференция на 15 януари кметът се похвали, че фирмата изпълнител е успяла да спази графика и вече има движение по източното платно.

Развитие има и по болезнената тема за Бетонния мост, стана ясно на същата пресконференция. Зам.-кметът по строителството инж. Тошо Пашов заяви, че дейностите по демонтажа му се очаква да започнат не всеки момент, както беше планирано, а едва в началото на април. Това ще се случи, след като "Модър-Царевец" бъде пуснат за движение на автомобили в края на март и така се отвори нова връзка с южната част на града. Също така на мястото на моста все пак отново ще се появи мост въпреки наличието на пробив под гарата. За шест месеца трябва да бъде изградено новото съоръжение със съответните пътни развръзки от северната и южната страна.

Има обаче сериозни въпросителни пред тези планове. От една страна, да се очаква за шест месеца да се събори и построи нов мост над ремонтираща се жп линия в центъра на града, при това докато наблизо се изгражда мащабен пробив, граничи с фантазията. Никой, ангажиран със строителство на инфраструктура в България в последните десетина години, не би сметнал такова предложение за сериозно, особено ако то трябва да се изпълнява от същата компания, която в момента прави пробива и бърза да го завърши до края на 2024 г.

И от друга страна, новата власт тепърва ще се сблъсква с проблемите, наследени от старата и нейните поръчки.

Как връзката с магистралата замалко да спре

На 14 декември, точно след като МРРБ потвърди, че ще дофинансира и "Голямоконарско шосе", и всички останали проекти по общинския фонд, Пловдив заяви, че парите не достигат и ще се прехвърлят 3.5 млн. лв. от неусвоените средства за тази година по двата футболни стадиона и спортен комплекс, за да се разплати свършеното по пътя. Причината, оказва се, е неразбирателство между старата общинска администрация и централната власт.

Министерството е изплатило 9 млн. лв. на община Пловдив още миналата година, а на 14 декември настоящето ръководство е сключило споразумение за още 9 млн. лв. При анализа на споразумението обаче излиза, че от министерството са посочили недопустими разходи, като по думите на Женя Петкова, зам.-кмет на финансите, старата администрация явно "не си е прочела споразумението".

Това са дейности като подмяна на ВиК инсталации, поставяне на ново улично осветление, изграждане на велоалеи и тротоари - все неща, които са включени в обществената поръчка и които би трябвало да са част от подобен мащабен ремонт. Министерството финансира само дейностите от част "Пътна", останалите разходи трябва да се поемат от общинската хазна.

Това потвърдиха и от МРРБ. "В продължение на водената политика от министерството, формулираните цели, мерки и приоритетни действия, както и отчитайки икономическата обстановка в страната, в бюджета за 2023 г. бяха заложени средства за подпомагане на общините за успешното завършване на обектите включени в списъка на Постановление № 711/2022 г. на Министерския съвет. За целта бе сключено Допълнително споразумение с община Пловдив на стойност 9 млн. лв. с ДДС".

От министерството допълват, че с подписване на допълнителното споразумение общинската администрация се е запознала и съгласила, че по това споразумение има недопустими разходи, и уточнява: "Недопустими за финансиране съгласно двете подписани споразумения са дейностите по изграждане/реконструкция/ремонт на водопровод, канализация и съоръженията към тях", както и всякакви "дейности несъотносими към част "Пътна" на техническия проект на обекта."

Така излиза, че на "Голямоконарско шосе" е извършен ремонт с недопустими средства, които не могат да се прехвърлят на строителя. За сметка на това от отпуснатата от министерството сума ще остане неусвоен остатък. Поради това кметът Костадин Димитров е започнал преговори с МРРБ нереализираните финансови средства да не се възстановяват към държавния бюджет, а да бъдат използвани за цялостно довършване на "Голямоконарско шосе".

Междувременно обаче, ако общината не се беше разплатила, можеше да се стигне до спиране на обекта. Юлиян Инджов, собственик на "Иса 2000", която извършва ремонта на "Голямоконарско шосе", заяви пред "Капитал", че теоретично има изискване общината сама да поеме разходите извън част "Пътна" за обекти, които са част от републиканската пътна мрежа. В такъв случай дейностите се финансират от две различни пера.

"При всички случаи един е възложителят, дали ще бъде общината или друг субект, например АПИ или Министерството на регионалното развитие, няма значение, договорът е един. Така че няма драми по отношение на строителството и финансирането. Има значение теоретично кое от коя сметка да се плати. И няма общо примерно с местенето на парите от стадиона за Голямоконарско шосе."

Юлиян Инджов
Юлиян Инджов

Собственик на "ИСА 2000"

"Голямоконарско шосе" обаче не е част от републиканската пътна мрежа - според МРРБ това е общински път.

Колко все пак ще струва "Голямоконарско"?

Инж. Тошо Пашов, зам.-кмет по строителството, коментира пред "Капитал", че в крайна сметка до пренасочване на пари от стадионите няма да се стигне. "Да, има едни разходи, които не се признаваха, но с последните уточнения, които направихме с винистерството, остана само ВиК. ВиК частите няма да се финансират, остават за сметка на общината. Всички останали дейности ще бъдат приложими и ще се финансират", коментира Пашов и допълни, че разходите, които министерството няма да финансира, са заложени в новия бюджет.

Сметките обаче продължават да не излизат. Според Пашов фирмата дори може да се справи по-рано. В същото време, оказва се, общината говори само за онази част от пътя, която в момента се намира в ремонт. Това обаче е малко над половината от разстоянието, за което се говори в сключената през 2022 г. обществена поръчка. В нея изрично е уточнено, че договорът е за цялото разстояние от бул. "Дунав" до границата с община Марица, което значи, че остават още 850 м според самия Пашов. За тях, казва той, ще има нужда от още 9 млн. лв.

Инджов също припомня, че за да се облекчи трафикът към Пловдив, ще трябва да се пусне нова обществена поръчка, така че обектът да се довърши до магистралата. "Защото на практика за момента ние изпълняваме горе-долу една трета от дължината." Остатъкът от пътя до магистралата минава през територията на община Марица. Там обаче няма направена дори поръчка, а наскоро обявената стойност от общината беше над 40 млн. лв. Тези пари ги няма заложени в приетите с тазгодишния бюджет общински проекти, защото явно или не са били подадени, или не са били одобрени.