🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Производството тръгва надолу през ноември

Оборотът в търговията расте въпреки втората вълна на COVID-19, най-голямо е увеличението при онлайн продажбите

Добра новина е, че производството на електроника и авточасти продължава да се повишава и през ноември, макар и по-умерено.
Добра новина е, че производството на електроника и авточасти продължава да се повишава и през ноември, макар и по-умерено.
Добра новина е, че производството на електроника и авточасти продължава да се повишава и през ноември, макар и по-умерено.    ©  Цветелина Белутова
Добра новина е, че производството на електроника и авточасти продължава да се повишава и през ноември, макар и по-умерено.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спад от 1.5% на месечна база в активността в промишлеността отчита националната статистика през ноември, което е връщане обратно в отрицателна територия след половин година плахо възстановяване от кризисното дъно през март-април. За сравнение, през октомври секторът отбеляза слаб ръст - от 0.4% спрямо септември.

Добра новина е, че производството на електроника и авточасти продължава да се повишава и през ноември, макар и по-умерено. Лошата новина обаче е, че повече браншове са оцветени в червено в сравнение с тези в зелено. Спад за месеца отбелязват и трите промишлени подсектора - добивна и преработваща промишленост (съотвенто -9.5% и -1.1%), производство и разпределение на газ, електрическа и топлоенергия (-0.8%).

Друга добра новина за българската промишленост идва от най-големия икономически партньор на страната - Германия. Там ноември отбелязва седми пореден месец на ръст на индустриалните поръчки, което е 20-годишен рекорд.

Затишие преди нов спад

През ноември търговията все още не усеща ефектите на втората вълна на COVID-19 в България - оборотът в сектора нараства с 1.2% на месечна база след отчетени 1.3% през октомври. На годишна база обаче сумата на продажбите остава с 6.4% под нивото от ноември 2019 г.

Продажбите на храни, напитки и цигари намаляват с 1.8% на месечна база, но при нехранителните стоки е видим ръст от 2.6%. Във втората група с най-голямо увеличение е, без изненада, онлайн търговията (нагоре с 10%) и продажбите на лекарства (с 5.9%). С най-голям спад пък е оборотът от продажби на обувки и дрехи (-5.9%) и на храни в специализирани магазини (-5%).

Особено впечатляваща е разликата спрямо предходната година - онлайн търговията отчита със 75% по-големи продажби, докато например офлайн търговията с обувки и дрехи намалява с 25%. Тенденциите вероятно ще се задълбочат през декември, когато властите затвориха големите търговски центрове и домакинствата масово се обърнаха към онлайн магазините за подаръци за празниците.

Междувременно активността в строителството отбелязва спад от 0.4% на месечна база през ноември след -1.6% през октомври, което се равнява на 4.1% по-слаба активност спрямо година по-рано.

Все още няма коментари
Нов коментар