Износът расте с 22% към септември и надхвърля предпандемичните нива
Експортът към трети страни е с една пета нагоре спрямо миналата година, но фактор са и по-високите цени
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Обемът на българския износ от началото на годината продължава да расте и до септември включително достига близо 49.5 млрд. лв., сочат предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Това е с над 22% повече спрямо миналата година, когато нивата бяха значително по-ниски заради пандемията. Постигнатото от българските експортно ориентирани компании е по-добро и в сравнение с предпандемичната 2019 г., когато за съответния период са изнесени стоки за 43 млрд. лв. Данните обаче не са коригирани за промени в цените и част от ръста на износа вероятно се дължи на поскъпването на продаваните навън продукти.
Само в рамките на деветия месец българско производство на стойност близо 6 млрд. лв. е намерило реализация извън страната, което е с над една пета повече, отколкото миналия септември, и е най-високият месечен резултат от началото на годината.
Горивата и суровините теглят увеличението към трети страни
Експортът на български стоки към страни извън ЕС за първите девет месеца е с 20% нагоре спрямо миналата година и достига 16.7 млрд. лв., показват данните на националната статистика. Спрямо 2019 г. се отчита повишение от близо 9%.
Към септември горивата изпреварват по годишен ръст суровите материали, като двете категории отчитат повишение от съответно 37% и 35%. Тези групи обаче отбелязват и значителен скок в цените. Спад има единствено при напитките и тютюневите изделия, които са 18% надолу на годишна база.
Турция, Китай и САЩ са трите най-големи пазара за български стоки извън ЕС през първите девет месеца на годината. Най-драстично пък е увеличението на износа към Южна Корея, Виетнам и Тунис - над двойно на годишна база.
Само за септември износът на стоки от България за трети страни нараства с близо 19% спрямо същия месец на предходната година и е в размер на малко над 2 млрд. лева.
Мазнините и маслата към ЕС растат двойно за година
Експортът към страни от Европейския съюз, за който НСИ обикновено публикува данните с месец назад, също отчита ръст. От началото на годината до август на европейския пазар е реализирана българска продукция за 28.8 млрд. лв., или с 23.5% повече спрямо същия период на миналата година. В сравнение с 2019 г. показателят е нагоре с 15.5%. За първите осем месеца към ЕС най-много е нараснал износът на мазнини и масла от естествен произход - със 136% на годишна база, следват суровините с ръст 28%. Отново напитките и тютюневите изделия бележат спад.
Трите най-големи европейски страни, където българските фирми намират реализация за производството си, са Германия, Румъния и Италия. Там са отишли почти половината от всички български стоки, изнесени за ЕС. Над двойно пък е нараснал износът към Хърватия.
През август изнесените към страните от ЕС български стоки са на стойност 3.5 млрд. лв., или с над една четвърт повече в сравнение със същия месец на 2020 г.
1 коментар
Онзи ден бях в Родопите. През целия път каминони с дървесина. Тези смениха горските навсякъде и в момента унищожават горите. Всичката дървесина отива за износ, а тук българинът не може си купи лесно и на добра цена нито дърва за зимата нито пелети. В момента с тези високи цени всичко се изнася и приходите от износ нормално са по-високи при по-високи цени! За това пък ние ще изтеглим дългове 4.5 милиарда лева до края на годината! За какво? Никой не може ти каже!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.