Износът е с близо една трета нагоре към февруари

Ръстът се дължи и на по-високите цени на стоките, а ефектите на войната все още не се виждат в данните

Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец
Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец
Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец    ©  Георги Кожухаров
Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Българският износ през първите два месеца от годината е на стойност 12.9 млрд. лв., което е ръст от 31% спрямо същия период на 2021 г. Номинално експортът през януари и февруари е с 37% повече и в сравнение с предкризисната 2019 г. Данните обаче се основават на паричната оценка за продадените зад граница български продукти, а не на тяхното количество, затова ръстът вероятно се дължи и на по-високите цени на стоките. Трябва да се има предвид и базовият ефект - през февруари 2021 г. износът точно започва да се възстановява след спада по време на пандемията. Платформата на НСИ за детайлна информация за износа остава недостъпна в последните месеци, затова конкретни данни за обемите липсват.

Данните също така почти не обхващат ефектите от започналата в края на февруари война на Русия в Украйна. Износът на български стоки към двете страни е малко - общо за едва 2.4% от общия за 2021 г. По-сериозни последици върху експорта обаче може да окажат свиването на външното потребление в по-големите ни търговски партньори, както и нарушените вериги за доставки заради на войната.

Само за февруари износът е с 31% нагоре и възлиза на 6.6 млрд. лв. Това е 13-ият пореден месец, отчитащ ръст на годишна база след ниските резултати през 2020 г.

Извън ЕС най-много се продават енергийни ресурси, те са и с най-голям ръст

Реализираната българска продукция в страни извън ЕС достига близо 4.3 млрд. лв. през първите два месеца и е с 34% нагоре на годишна база. Турция остава най-големият пазар за български стоки извън ЕС, но САЩ и Китай, които традиционно са в топ 3 на дестинациите, засега тази година са изместени от Сърбия и Египет. Последните са и сред страните с най-голям ръст на годишна база - съответно 93% и 265%.

Най-продаваната в трети страни българска продукция е от категорията минерални горива, масла и подобни, където влизат нефт, газ, въглища и електроенергия. Именно там се отчита и най-значителен годишен ръст - 248%, който идва основно от по-големите количества на изнесената електроенергия, но и от по-високата цена на тока. По номинална стойност следват групата на артикулите от разнообразни материали като кожи, хартия, метали и др. Тук влизат продажбите на оръжие. С най-висок ръст след енергийните ресурси са растителни и животински мазнини с над двойно увеличение и химични вещества, които са 37% нагоре. Спад има само в износа на храни и животни.

Повече горива и химични вещества за ЕС

Към февруари българската продукция, реализирана на европейките пазари, е за 8.6 млрд. лв. или с близо 30% повече от миналата година. По-подробни данни за експорта към ЕС се публикуват от НСИ с месец назад като те показват, че държавите от съюза продължават да са основният пазар за България с дял от две трети от общия износ. В началото на годината основни европейски търговски партньори остават Германия, Румъния и Гърция.

През януари за ЕС най-голям е делът на изнесените артикули от кожа, текстил, хартия и метали и др., следвани от машини. И тук енергийните ресурси бележат най-голям ръст - 446% на годишна база, а химичните вещества са 58% нагоре. Спад има в безалкохолни напитки и тютюневи изделия.