Износът расте с 34% към март въпреки войната
Резултатът е неочаквано добър, но за него допринасят и по-високите цени на енергийните източници
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Българският износ през първото тримесечие на годината достига близо 21 млрд. лв. и леко ускорява темпа си на нарастване до 34% спрямо същия период на 2021 г., показват данните на националната статистика. Номинално експортът през януари - март е с 48% нагоре и в сравнение с предкризисната 2019 г. Трябва обаче да се има предвид, че числата показват паричната стойност на продадените зад граница български продукти, а не тяхното количество, затова ръстът донякъде се дължи и на по-високите цени. Платформата на НСИ за външната търговия остава недостъпна в последните месеци, така че точни данни за обемите липсват.
- Българите свиват потреблението си заради високата инфлация
- Глобалната търговия се сви с 2.8% заради войната в Украйна
Резултатът само за март е с 39% нагоре и възлиза на 8 млрд. лв. Това е най-високата стойност от началото на годината както номинално, така и като ръст. Март е 14-ият пореден месец на увеличение след спадовете през 2020 г. Данните са изненадващо добри въпреки очакванията за свиване на външното потребление заради войната в Украйна и високата инфлация в целия Европейски съюз, където традиционно се реализират две трети от българския експорт.
Данните на националната статистика показват още, че през първите три месеца износът към Русия е намалял с 3%, а този към Украйна е нараснал с 43% на годишна база. Преките ефекти от това обаче са минимални, тъй като експортът ни към двете страни миналата година е бил под 3% от общия.
Ръстът към трети страни идва основно от енергийни ресурси
Реализираната българска продукция в страни извън ЕС достига близо 6.8 млрд. лв. през първите три месеца и е с 28% нагоре на годишна база. Основни търговски партньори от началото на годината са Турция, Сърбия, Китай и САЩ, които са дестинация за 40% от изнесените за трети стани български стоки. За първите три месеца с над 800% е нараснал експортът към Южна Африка, а с 350% - към Бразилия.
Най-продаваната извън ЕС българска продукция е от категорията на енергийните суровини, където влизат нефт, газ, въглища и електроенергия. Групата представлява 19% от износа за трети страни, а стойността ѝ е нараснала с 220% спрямо миналата година. На практика тя допринася с цели 17 пр. пункта за общия ръст извън ЕС. Именно енергийните суровини обаче бележат и най-голямо поскъпване на световните пазари.
Следващата най-значителна по размер група е на артикулите от разнообразни материали като кожи, хартия, метали и др. Тук влизат и оръжията. След енергийните ресурси с най-висок ръст са изнесените растителни и животински мазнини, чието увеличение е близо 200% на годишна база, като тук също има ценови ефект.
Към ЕС - повече енергия и химични вещества
За първото тримесечие българската продукция, реализирана на европейските пазари, е за 14.2 млрд. лв., или с близо 37% повече, отколкото през същия период на миналата година. По-подробна информация за търговията с ЕС е налична с месец назад и тя показва, че за първите два месеца основни партньори на страната ни са Германия, Румъния и Италия, където отива малко над половината от българският износ към ЕС. С най-голям ръст пък са Люксембург, Словения и Дания.
През първите два месеца най-голям е делът на изнесените за ЕС артикули от кожа, текстил, хартия, метали и др. Макар да не са с най-голям ръст (37%), те допринасят най-много за общото увеличение - с над 9 пр. пункта. Енергийните ресурси отчитат най-значителен ръст - 320% на годишна база, а химичните вещества са с 64% нагоре. Спад има в продажбите на безалкохолни напитки и тютюневи изделия.
Само за февруари изнесените към ЕС стоки са за 4.4 млрд. евро, или с 32% повече от същия месец на 2021 г.
2 коментара
Патрони и бомби ...
До коментар [#1] от "SS":
Това ще е добрия вариант. Лошият вариант ще е жито и слънчоглед. Защото при война първото, което трябва да се направи и се прави от нормалните държави е забраната на износ на стратегически за прехраната стоки. Жито, фураж, торове, суровини за торове. То суровината за торове е газ и правителството е осигурило преференциални цени само за рекламният пакет от два месеца.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.