Износът расте с 34% към март въпреки войната

Резултатът е неочаквано добър, но за него допринасят и по-високите цени на енергийните източници

Износът продължава да расте въпреки очакванията за свиване на външното потребление
Износът продължава да расте въпреки очакванията за свиване на външното потребление
Износът продължава да расте въпреки очакванията за свиване на външното потребление    ©  Георги Кожухаров
Износът продължава да расте въпреки очакванията за свиване на външното потребление    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Българският износ през първото тримесечие на годината достига близо 21 млрд. лв. и леко ускорява темпа си на нарастване до 34% спрямо същия период на 2021 г., показват данните на националната статистика. Номинално експортът през януари - март е с 48% нагоре и в сравнение с предкризисната 2019 г. Трябва обаче да се има предвид, че числата показват паричната стойност на продадените зад граница български продукти, а не тяхното количество, затова ръстът донякъде се дължи и на по-високите цени. Платформата на НСИ за външната търговия остава недостъпна в последните месеци, така че точни данни за обемите липсват.

Резултатът само за март е с 39% нагоре и възлиза на 8 млрд. лв. Това е най-високата стойност от началото на годината както номинално, така и като ръст. Март е 14-ият пореден месец на увеличение след спадовете през 2020 г. Данните са изненадващо добри въпреки очакванията за свиване на външното потребление заради войната в Украйна и високата инфлация в целия Европейски съюз, където традиционно се реализират две трети от българския експорт.

Данните на националната статистика показват още, че през първите три месеца износът към Русия е намалял с 3%, а този към Украйна е нараснал с 43% на годишна база. Преките ефекти от това обаче са минимални, тъй като експортът ни към двете страни миналата година е бил под 3% от общия.

Ръстът към трети страни идва основно от енергийни ресурси

Реализираната българска продукция в страни извън ЕС достига близо 6.8 млрд. лв. през първите три месеца и е с 28% нагоре на годишна база. Основни търговски партньори от началото на годината са Турция, Сърбия, Китай и САЩ, които са дестинация за 40% от изнесените за трети стани български стоки. За първите три месеца с над 800% е нараснал експортът към Южна Африка, а с 350% - към Бразилия.

Най-продаваната извън ЕС българска продукция е от категорията на енергийните суровини, където влизат нефт, газ, въглища и електроенергия. Групата представлява 19% от износа за трети страни, а стойността ѝ е нараснала с 220% спрямо миналата година. На практика тя допринася с цели 17 пр. пункта за общия ръст извън ЕС. Именно енергийните суровини обаче бележат и най-голямо поскъпване на световните пазари.

Следващата най-значителна по размер група е на артикулите от разнообразни материали като кожи, хартия, метали и др. Тук влизат и оръжията. След енергийните ресурси с най-висок ръст са изнесените растителни и животински мазнини, чието увеличение е близо 200% на годишна база, като тук също има ценови ефект.

Към ЕС - повече енергия и химични вещества

За първото тримесечие българската продукция, реализирана на европейските пазари, е за 14.2 млрд. лв., или с близо 37% повече, отколкото през същия период на миналата година. По-подробна информация за търговията с ЕС е налична с месец назад и тя показва, че за първите два месеца основни партньори на страната ни са Германия, Румъния и Италия, където отива малко над половината от българският износ към ЕС. С най-голям ръст пък са Люксембург, Словения и Дания.

През първите два месеца най-голям е делът на изнесените за ЕС артикули от кожа, текстил, хартия, метали и др. Макар да не са с най-голям ръст (37%), те допринасят най-много за общото увеличение - с над 9 пр. пункта. Енергийните ресурси отчитат най-значителен ръст - 320% на годишна база, а химичните вещества са с 64% нагоре. Спад има в продажбите на безалкохолни напитки и тютюневи изделия.

Само за февруари изнесените към ЕС стоки са за 4.4 млрд. евро, или с 32% повече от същия месец на 2021 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-|
    SS

    Патрони и бомби ...

    Нередност?
  • 2
    knb avatar :-|
    Кнб
    • + 1

    До коментар [#1] от "SS":

    Това ще е добрия вариант. Лошият вариант ще е жито и слънчоглед. Защото при война първото, което трябва да се направи и се прави от нормалните държави е забраната на износ на стратегически за прехраната стоки. Жито, фураж, торове, суровини за торове. То суровината за торове е газ и правителството е осигурило преференциални цени само за рекламният пакет от два месеца.

    Нередност?
Нов коментар