Българските фирми са оптимисти за 2023 г., европейските са със силно негативни очаквания

Компаниите прогнозират основните проблеми догодина да са високите цени на енергията и суровините и липсата на кадри според проучване на Eurochambres

Българските фирми се подготвят за по-добри продажби в страната и чужбина и ръст на заетостта и инвестициите през 2023 г.
Българските фирми се подготвят за по-добри продажби в страната и чужбина и ръст на заетостта и инвестициите през 2023 г.
Българските фирми се подготвят за по-добри продажби в страната и чужбина и ръст на заетостта и инвестициите през 2023 г.    ©  Антон Чепилски
Българските фирми се подготвят за по-добри продажби в страната и чужбина и ръст на заетостта и инвестициите през 2023 г.    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Очакванията на бизнеса в Европа за следващата година са на историческо дъно и са по-негативни дори от времето на световната финансова криза и ковид пандемията. Това показват резултатите от 30-ото икономическо проучване на Eurochambres, проведено сред 42 хил. компании в 25 страни. На този фон нагласите сред българските фирми по почти всички показатели запазват нивото си от тази година или се подобряват.

Негативните очаквания, които преобладават на континента, са отражение на последствията от войната в Украйна и ковид кризата, а основните опасения на европейските предприятия са свързани с високите цени на енергията и суровините, недостига на квалифицирани кадри и разходите за труд.

Сред големите проблеми са още несигурните доставки и лошите икономически перспективи. Като цяло фирмите в Европа очакват рязък спад на износа, заетостта и инвестициите, както и малко по-слаби вътрешни продажби в сравнение с предходната година. Най-негативно настроени за развитието на своите бизнеси са компаниите в Словения, Словакия и Литва, а най-големи оптимисти са в Румъния, Португалия и Турция, показват резултатите от допитването. Прави впечатление, че като цяло южните страни са по-благоприятно настроени от северните. И България не прави изключение.

Изненадващ оптимизъм в България

Българските участници в проучването се подготвят за по-добри продажби в страната и чужбина, както и за ръст на заетостта и инвестициите през 2023 г. За оптимизма допринася очакваната подкрепа за фирмите по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост. Въпреки това нагласите остават под високите нива за 2020 г., които допреди да връхлети пандемията бяха оптимистично настроени. Резултатите се базират на отговорите на 800 предприемачи от страната, които са взели участие в допитването, като Българската търговско-промишлена палата (БТПП) е местният партньор на изследването.

Проблемите пред българския бизнес не са по-различни от преобладаващите в цяла в Европа. Най-големите опасения за догодина са високите цени на енергията и суровините, следвани от липсата на кадри и разходите за труд. Работодателите в страната изпитват хроничен недостиг на всякакви служители в почти всички сектори. Тази тенденция вероятно ще се запази, тъй като повече фирми планират да наемат служители, а въпреки очакванията за криза безработицата остава на исторически ниски нива (3.7% за третото тримесечие на годината по данни на НСИ).

Докато изискванията за устойчиво развитие са сред основните предизвикателства в някои европейски страни, те все още не са в дневния ред на българките фирми.

Бизнесът иска европейски решения

Европейските предприемачи казват, че се нуждаят от общи усилия на ниво ЕС за справяне с високите цени на енергията, подобряване на енергийната ефективност и развитие на възобновяемите източници. Те също така призовават за премахване на оставащите бариери на единния пазар, както и за проактивен и амбициозен дневен ред на ЕС в сферата на търговията. "Масивни инвестиции във възобновяема енергия, както и конкурентна бизнес среда са това, от което бизнесът в Европа се нуждае в тези трудни времена", казва президентът на Eurochambres Люк Фриден.