Износът расте с двуцифрени темпове и през януари, но започва да се забавя

Най-големият търговски партньор на България в ЕС през 2022 г. е Германия, а извън съюза е Турция, следвана от Украйна

Започналото през последните месеци на миналата година забавяне продължава и през януари
Започналото през последните месеци на миналата година забавяне продължава и през януари
Започналото през последните месеци на миналата година забавяне продължава и през януари    ©  Георги Кожухаров
Започналото през последните месеци на миналата година забавяне продължава и през януари    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Стойността на продадените извън страната български стоки през януари е 7.7 млрд. лв., или ръст от 22.8%.
  • Очакванията са износът да продължи да отслабва заради влошаващата се глобална икономическа обстановка.
  • Турция, Великобритания и Украйна са трите най-големи търговски партньора на България извън ЕС.

След година на рекордни резултати българският износ продължава да расте с двуцифрени темпове и в началото на 2023 г., макар да показва признаци на забавяне. През януари стойността на продадените извън страната български стоки е 7.7 млрд. лв., или с 22.8% повече, отколкото през същия месец на миналата година, показват данни на НСИ. Очакванията на институциите са силните резултати постепенно да избледняват през следващите месеци на фона на отслабващо външно търсене.

Износът завърши 2022 г. с рекорден ръст 36.6%, който е ревизиран леко надолу спрямо предварителните оценки. На този фон януарският резултат е по-слаб, но трябва да се има предвид, че ефект има и високата база за сравнение - миналия януари ръстът е бил над 30%, а месечните данни могат да са повлияни и от сезонни фактори. Забавяне обаче започна през декември, който беше най-слабият месец за 2022 г. А януари, изглежда, затвърждава тенденцията.

Данните показват още веднъж и че Украйна се е превърнала във втората най-голяма експортна дестинация за България извън ЕС след Турция. За цялата 2022 г. износът към нападнатата държава е за 2.25 млрд. лв., което е ръст 183% на годишна база. А резултатът се дължи основно на продажбите на горива, като по данни към ноември миналата година те са били за над 1.5 млрд. лв. През януари обаче Великобритания вече изпреварва Украйна по стойност на внесената от България продукция, показват данните на НСИ.

Машините водят по ръст към трети страни

Износът на български стоки към страни извън ЕС расте с над 24% на годишна база през първия месец и достига 2.6 млрд. лв. Най-значително е увеличението при групата машини и оборудване, която е и най-голяма по стойност - тя почти се удвоява. Това представлява известна промяна от миналата година, когато водещи по ръст бяха енергийните продукти. След достигнати трицифрени ръстове, основно заради високите цени, сега те се забавят до 24%. С над 90% продължават да растат растителните и животинските мазнини. Суровините (различни от горива) обаче отчитат спад от 30%.

Турция, Великобритания и Украйна са трите най-големи търговски партньора на България извън ЕС. Експортът към Сърбия намалява с над 28% и страната засега изпада от топ 3, поне към началото на годината.

Девет от топ 10 търговски партньори на България са от ЕС

Данните за износа към ЕС се публикуват с месец назад и показват, че продажбите на български стоки на европейския пазар завършват годината с ръст 35.6% и са на стойност 45.2 млрд. лв. За сравнение, експортът към трети страни е почти наполовина по-малък по размер, но е нараснал по-бързо (с 38.7% общо през цялата 2022 г. спрямо 2021 г.).

През миналата година артикулите от различни материали (метали, дърво, каучук, текстил и др.), както и машините доминират износа в посока ЕС. Най-голям ръст обаче отчитат естествените масла и мазнини (126%), следвани от енергийните продукти - основно горива и електроенергия (116%).

Декември е най-слабият месец за продажбите в съюза с увеличение едва 11.6%. Резултатът идва на фона на регистрираното забавяне или дори спад на водещите европейски икономики през последното тримесечие.

Девет от десетте най-големи търговски партньора на България миналата година са били от ЕС, като на първо място е Германия с 14% дял от общия износ.

Ръстът вероятно ще продължи, но по-бавно

България се нареди на първо място сред страните в ЕС по ръст на износа през миналата година. Добрите резултати се дължат на благоприятната за сегашните условията структура на българския експорт (производство на горива, електроенергия, храни и др.), както и на високите цени на продаваните стоки. БНБ изчислява, че реалният ръст на износа за първите девет месеца е 7.2%. През този период за ръста на енергийните продукти допринасят както реалните обеми, така и по-високите цени, докато при износа на машини и храни "растежът в номинално изражение е обусловен почти изцяло от цените", пишат анализаторите.

Към третото тримесечие експортните цени са около 30% нагоре спрямо средното ниво от 2021 г. според индекс на НСИ. А най-много поскъпват именно групите с най-голям ръст на износа - енергийните продукти, както и маслата и мазнините. Данни за обемите, както и детайлна разбивка на стоките обаче не се публикуват от статистическия институт вече повече от година заради продължаваща системна актуализация, която уж трябваше да отнеме месеци.

През първата половина на 2023 г. се очаква износът да отслабва заради влошаващата се глобална икономическа обстановка, както и заради "специфични за България фактори", пише БНБ в последния си анализ. Заради голямата отвореност на българската икономика влошаването на външното търсене може да има сериозен ефект върху реалната икономическа активност в страната.