🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

НКЖИ: Изкуството да правиш поръчки и познава ли един зам.-министър партньорите на дъщеря си

Държавното дружество, което отговаря за железопътната инфраструктура, продължава да тъне в конфликти и съмнения

НКЖИ е държавната компания, чиято основна грижа е поддръжката и подновяването на ЖП инфраструктурата в страната.
НКЖИ е държавната компания, чиято основна грижа е поддръжката и подновяването на ЖП инфраструктурата в страната.
НКЖИ е държавната компания, чиято основна грижа е поддръжката и подновяването на ЖП инфраструктурата в страната.    ©  Надежда Чипева
НКЖИ е държавната компания, чиято основна грижа е поддръжката и подновяването на ЖП инфраструктурата в страната.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национална компания "Железопътна инфраструктура" е eдно от най-важните държавни предприятия. Освен че се грижи за всички релсови пътища и гари в България, дружеството е едно от трите, които разпределят най-много европейски пари заедно с Агенция "Пътна инфраструктура" и фонд "Земеделие".

Над 2.5 млрд. лв. са договорените средства по програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за периода 2014 - 2020, а нови 373 млн. лв. са предвидени за сектора само в плана за възстановяване. Още поне 2 млрд. лв. предстои да бъдат разпределени от същото дружество за периода до 2029 г.

На фона на всички тези пари е логичен въпросът защо железопътната инфраструктура е в толкова лошо състояние и защо 15 години след влизането в Европейския съюз България няма адекватно функционираща влакова система. Един от възможните отговори е, че НКЖИ е некачествено управлявано дружество, през което тези публични пари изтичат към определени компании, а публичният интерес е последното, за което някой се грижи.

Само за последния месец "Капитал" получи сигнал за две схеми, по които това се случва. Едната показва как НКЖИ продължава да наглася поръчки, а другата - как подбира любими фирми.

# 1. Да опитваш, докато уцелиш

Поръчката е от ноември 2020 година за "Проектиране и строителство на Европейска система за управление на влаковете (ERTMS) за проект "Модернизация на жп линия София - Драгоман - сръбска граница". Става дума за участъка Волуяк - Драгоман и стойността ѝ не е от най-високите: 18.7 млн. лв. без ДДС. Начинът, по който е управлявана обаче, говори достатъчно.

По нея се явяват три участника - AZD - Чехия, CAF - Испания и Thales - Австрия, които са представители на едни от най-големите международни компании с традиции в жп строителството и изграждането. Както е стара традиция, тези имена в сектора обаче имат български партньори, където често се крие ключът към развръзката.

"Талес" си партнират с "Балкантел", чехите AZD са в обединение със "Сиском инженеринг", а испанската CAF е в партньорство с "Атоменергоремонт". "Сиском" са добре позната фирма - в свое разследване "Капитал" ги идентифицира като част от голяма мрежа от фирми, които изпълняват много поръчки на Столичната община.

През август 2021 г. поръчката е прекратена поради открити грешки в техническите предложения на всички участници - независимо от опита и репутацията им (за пример - в една от приложените примерни схеми на "Талес" например има редове на английски). Това впрочем е тертип на НКЖИ, която е известна с това, че успява да дисквалифицира участници с опит, за да даде пари на очевидно предварително избрани такива.

Следва ново обявление през юни 2022 с несъществено изменение в заглавието, но съществено изменение в стойността - тя вече е 19.9 млн. лв. без ДДС.

Тук по условие ценовите оферти се отварят още в началото и ако предложенията на участниците отговарят на минималните технически изисквания, се класират по критерий най-ниска цена.

Участниците и този път са същите. "Талес", вече под името GTS, в обединение с "Балкантел" дават цена 18.6 млн. лв., AZD и "Сиском инженеринг" - 22.8 млн. лв., а CAF, които вече са самостоятелно - 39.1 млн. лв.

След шестмесечен размисъл от страна на комисията през януари 2023 г. поръчката отново е прекратена, отново поради открити незначителни грешки в техническите предложения на всички участници.

На 7 март тази година поръчката е рестартирана с още по-висока стойност - 24 млн. лв. Този път обаче към техническата документация и изисквания е добавено изречение, което променя доста сериозно условията. Става дума за "доставка на напълно съвместим интерфейс между системите ERTMS/ETCS и МКЦ (маршрутно-компютърна централизация, която управлява стрелките и централите на гарите)".

Пред "Капитал" експерт, който е запознат с условията в железопътното строителство, обясни, че липсва детайлно описание на интерфейса и всъщност подобно изискване поставя в привилегирована позиция един от участниците, който в момента изгражда МКЦ система на същия участък. Става дума за чешката компания ("АЖД Прага"), защото двете системи (ERTMS/ETCS и МКЦ) могат да общуват по този начин - с единен интерфейс помежду си, само ако са на един и същ производител.

Това изискване, казва експертът, не е задължително, за да функционира системата, защото има и други технически решения, а изграждането им в този вариант не е абсолютно необходимо и може да бъде направено и без съответния интерфейс.

"По света има много линии, по които има инсталирани вече МКЦ и впоследствие се прави ETCS, или както и в този случай, се пускат два отделни търга", посочва експертът. "Ако и двата търга се спечелят от една фирма обаче, логично е тя да се възползва от предимството на наличния си интерфейс", допълват още те.

В случаите, когато производителите на двете системи са различни, се дава свобода на изпълнителите да решат как да свържат двете системи и посочват за пример изграждането на гара Зимница, където няма изискване за такъв интерфейс.

Проблемът в случая е, че включеното изискване носи допълнителни точки, което променя съществено крайния резултат, независимо дали другите участници се опитват да компенсират това с намалени цени (виж примерната графика).

Така третият опит за възлагане на поръчката вероятно ще е успешен. А в същото време друга, многократно по-голяма поръчка за същия тип системи вече върви.

# 2. Не без дъщеря ми

НКЖИ често обявява и поръчки за доставка на материали. По тях, твърдят източници, участието е сведено до минимум, а кръгът от фирми, които печелят, е тесен.

"Некст левъл къмършъл", посочват тези източници, е почти монополист в доставката на материали за нуждите на най-различни строителни дейности на НКЖИ. Дружеството е ексклузивен представител на България на водещи европейски производители на материали за контактната жп мрежа. С тях има сключени рамкови споразумения за срок поне 5 години по различни обществени поръчки и поне 17 поръчки в регистъра на АОП на стойност малко над 32 млн. лв. за доставка на материали, които са били възложени именно на тази фирма. Последният договор е от август миналата година.

Конкретен пример за това как работи този модел е запитване за специфични материали от страна на НКЖИ към редица фирми от бранша, което е направено така, че да могат да бъдат доставени материали на един определен производител, чийто ексклузивен представител за България е именно "Некст левъл къмършъл".

Проверка на "Капитал", консултирана със специалист, установи, че на пазара има идентични по функция устройства на значително по-ниски цени, които същевременно са и по-лесни за подмяна и поддръжка. Някои от продуктите, за които фирмата е почти незаобиколима според експерти, са например секционни разединители, изолатори, контактни проводници и различни видове въжета от сплави, компенсиращи устройства и други, които биват налагани в конкретика в техническите изисквания към заданията за оферта.

"Всичко започва още на етап проектиране, когато всъщност проектантите залагат конкретни параметри на материали в проектите, които материали могат да бъдат на конкретен производител и предоставени само и единствено от конкретна фирма, като ексклузивен техен представител примерно", казва източник от пазара. Проектантите в България на контактна мрежа по техни данни са не повече от няколко души.

"Некст левъл къмършъл" е със съдружници с равен дял Светослав Атанасов и Георги Ангелов. Първият е съдружник в още 3 фирми и е в съвета на директорите на "ЖП строй". По-интересен в случая е вторият съдружник, който е и търговски директор на "Некст левъл къмършъл". Освен в тази фирма Георги Ангелов е партньор и в друга - "Белащица пропъртис", чиято основна дейност е покупка и продажба на недвижими имоти, проучване и проектиране. Там негов съдружник с равен дял е Кристина Христова.

Кристина Христова е дъщеря на бившият генерален директор на НКЖИ и настоящ заместник-министър на транспорта Красимир Папукчийски. Папукчийски управлява държавното дружество за периода от февруари 2017 до декември 2021 година, а служебният министър Гълъб Донев го назначи за заместник-министър на транспорта в действащия кабинет. С поста в НКЖИ Папукчийски се разделя, след като беше уволнен без посочени ясни мотиви, но със съмнения за нагласяне на търг.

Видно от профила на купувача, за периода на своето управление Папукчийски е работил предимно с една фирма за доставка на материали за контактна мрежа - "Некст левъл къмършъл".

"Капитал" постави въпроси относно наличието или липсата на конфликт на интереси в описания случай директно към зам.-министъра, но не получи отговор, а от НКЖИ отговориха: "В НКЖИ не са постъпвали такива данни и сигнали. Членовете на УС на държавни дружества подписват декларации по чл. 12, т. 2 във връзка с чл. 14 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси пред органа на назначаване."

Все още няма коментари
Нов коментар