НКЖИ обяви поръчката за интермодален терминал в Русе за 54 млн. лв.

Възможно е терминалът да е готов през 2025 г.

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Решителната стъпка за интермодалния терминал в Русе вече е предприета - Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обяви поръчката за неговото изграждане в жп възела в дунавския град. Финансирането на проекта е по Национален план за възстановяване и устойчивост, а прогнозната стойност - 54.1 млн. лв. без ДДС.

Търгът е обявен на 3 февруари, а до 6 април е срокът за подаване на оферти. В момента в страната има само един действащ интермодален терминал - край Пловдив, чиито оператор е ПИМК.

След като приключи изграждането, ще се избере и концесионер на терминала в Русе, като именно той ще трябва да осигури нужното оборудване - мобилна техника, кранове, компютърна и офис техника и т.н.

Дългоочакваният проект

Идейният проект за терминала е готов още от 2014 г., като Русе е избран неслучайно. "Това е една от големите икономически зони в страната. Тук е съсредоточен голям бизнес. Близостта му до река Дунав не е без значение, тъй като тя също е носител на товари. Преминаването от шосеен в железопътен транспорт разтоварва пътната инфраструктура и намалява броя на пътнотранспортните произшествия", обясни инж. Ивайло Дженев, ръководител отдел "Изпълнение на малки проекти" към НКЖИ, още през 2015 г., цитиран от БНТ. Тогава очакванията са били първата копка да се направи до две години, но нищо не се случва.

Едва в началото на юли 2022 г. генералният директор "Стратегия и инвестиции" на НКЖИ Мария Генова и ръководителят на Звеното за подготовка, управление и изпълнение на проекти "Гарови комплекси и терминали" арх. Александър Туджаров дадоха заявка, че строителството все пак ще започне и ще завърши до 2025 г. По план проектирането и изграждането на терминала трябва да отнемат две години, така че за да се спазят тези срокове, работата трябва да започне скоро. Въпреки това трудно ще има договор с избран изпълнител в следващите няколко месеца, тъй като след като се съберат офертите, трябва да се разглеждат и оценят, а и може да има обжалвания от неизбрани кандидати към Комисията за защита на конкуренцията.

В началото на октомври 2022 г. транспортният зам.-министър Красимир Папукчийски заяви, че до края на 2022 г. ще бъде обявен търгът за интермодалния терминал, но в крайна сметка плановете са закъснели с месец, което не би трябвало да повлияе особено на проекта на фона на дългогодишното очакване.

Какво ще се строи

В рамките на проекта ще се изгражда терминална площадка с един товаро-разтоварен коловоз с дължина за 26 вагона (520 м) и различни сгради и съоръжения. Сред тях са паркинги, двуетажна административна сграда (със застроена площ 307.5 кв.м и разгъната застроена площ 615 кв.м), автомивка, нова служебна сграда към Приемно-отправния парк, терминална гара Русе-изток, площадки с различно предназначение. Според анализите терминалът в началото ще може да обработва около 60 000 контейнера годишно, разказаха представители на НКЖИ на среща в Русе през юли, цитирани от БТА.

Офертите ще се оценяват най-вече по предложената цена, тъй като тя ще има тежест 60%, а другите два показателя са средномесечният напредък на строителството (30%) и техническата оценка на ръководния екип по проектирането (10%).