🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

НКЖИ обяви поръчка за сигнализация на жп линия Русе - Каспичан за почти 200 млн. лв.

Аналогичната система за управление на Волуяк - Драгоман отново си търси изпълнител след един неуспешен търг

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национална компания "Железопътна инфраструктура" обяви поръчка за цифровизацията на жп линия Русе - Каспичан за 186 млн. лв. без ДДС, или общо 223 млн. Крайният срок за подаването на офертите е 28 април.

Проектът е финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Той включва цялостно цифровизиране на дългия 137 км участък. Срокът за изпълнението му е 2026 г.

Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS) е единна система за сигнализация и контрол на скоростта, която осигурява оперативна съвместимост на националните железопътни системи, като намалява разходите за закупуване и поддръжка на системите за сигнализация, увеличава скоростта на влаковете, капацитета на инфраструктурата и нивото на безопасност в железопътния транспорт.

ERTMS включва системaта ETCS (European Train Control System - Европейска система за контрол на влаковете), осигуряваща безопасност на влаковото движение, сигурна комуникация между локомотивен машинист и влаков диспечер и глобалната система за мобилни комуникации за железниците (GSM-R - Global System for Mobile Communications - Railway).

Целта на проекта

Преди време от НКЖИ обясниха пред "Капитал", че въпросната система "гарантира по-високо ниво на сигурност на жп превозите и по-ефективно управление на влаковото движение", като човешката намеса ще бъде сведена до минимум и така ще се елиминира и рискът от грешки. Отделно ще се повиши и капацитетът на линията, като няма в гарите да се чака потвърждение, че влакът е пристигнал в другата гара, за да се пусне следващ. Така ще могат да се движат повече влакове на денонощие.

След финализирането му жп отсечка ще се превърне в първата в страната, по която е внедрено второ ниво на Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS), като до момента с такава система разполага единствено жп линията между Септември и турска граница, като там тя е от първо ниво.

И още поръчки за второ ниво

ERTMS от второ ниво е предвидено да бъде внедрен и в участъка Волуяк - Драгоман от жп линията София - сръбска граница. До момента възлагането на задачата обаче не е успешно. Поръчката беше обявена през юни миналата година с прогнозна стойност близо 20 млн. лв. без ДДС. В края на октомври обаче поръчката е прекратена с мотивите, че "всичките три подадени оферти за участие са неподходящи", а именно офертите не отговарят на техническата спецификация и на изискванията за изпълнение на поръчката. Кандидатите са били

обединенията "ТБ Волуяк - Драгоман", в което участва "Талес Австрия" и "Балкантел"; "Сиском - АЖД", в който участват "Сиском инженеринг" и АЖД Прага, и испанската CAF Signaling ("КАФ Сигналинг"). Като първият е предложил цена от 18.6 млн. лв. вторият - 22.8 млн. лв., а третият кандидат - 39.1 млн. лв.

От офертите на кандидатите се вижда, че "ТБ Волуяк - Драгоман" обжалва решението за прекратяването на поръчката, но жалбата е отхвърлена от КЗК.

Сега новият търг е обявен наново на 7 март, със срок за подаване на офертите до 6 април. А прогнозната стойност за изграждането на системата е 24 млн. лв. без ДДС.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Дай Боже да я оправят(сингализацията).
    Ни@КОЙ не иска да стават катастрофи като в Хитрино...

    Нередност?
Нов коментар