🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пак пари към кухи фирми: европрокуратурата разследва жп-проекти за 240 млн. евро в България

И двете отсечки Костенец - Септември и Оризово - Михайлово бяха свързани със скандали при възлагането им

Модернизирането на жп линията Бургас - София продължава вече над 12 години и ще се проточи поне до 2028 г., като търговете се бавеха, отчуждавания още се правят, а линията е далеч от приключване.
Модернизирането на жп линията Бургас - София продължава вече над 12 години и ще се проточи поне до 2028 г., като търговете се бавеха, отчуждавания още се правят, а линията е далеч от приключване.
Модернизирането на жп линията Бургас - София продължава вече над 12 години и ще се проточи поне до 2028 г., като търговете се бавеха, отчуждавания още се правят, а линията е далеч от приключване.    ©  F sport
Модернизирането на жп линията Бургас - София продължава вече над 12 години и ще се проточи поне до 2028 г., като търговете се бавеха, отчуждавания още се правят, а линията е далеч от приключване.    ©  F sport
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Европейската прокуратура влезе в хаоса с железниците в България. В официално съобщение в петък от офиса на Лаура Кьовеши уточниха, че се е провела мащабна акция съвместно с над 100 служители на полицията и ДАНС в офиси на български дружества в София, Бургас, Варна, Стара Загора, Смолян и Пазарджик.

Става дума за два проекта на Национална компания "Железопътна инфраструктура" - и двата по линията София - Бургас. Първият е реконструкцията на отсечката Костенец - Септември на стойност почти 400 млн. лв. без ДДС, а вторият Оризово - Михайлово, на стойност 230 млн. лв. без ДДС. В съобщението на прокуратурата се говори за европейски финансов интерес на обща стойност 241 млн. евро, вероятно останалото са средства от българския бюджет.

Причината за акцията според съобщението са парични преводи от НКЖИ към компаниите, спечелили поръчките, които след това са преведени към кухи дружества, което е довело до изтеглянето на над 5 милиона лева от лица с криминални досиета.

Двете поръчки предизвикаха поредица от скандали през 2019 г., когато бяха възложени, заради съмнения за опита и възможностите на двата основни изпълнителя - "Инфраструктурно строителство" и "Транс логистика". В момента и двата проекта се движат със солидно закъснение и с постоянно увеличаващи се разходи. Не става ясно от съобщението в кое от двете дружества са засечени проблемните преводи.

По съвсем подобен тертип преди време избухна и друг голям инфраструктурен скандал - парите в чували за магистрала "Хемус", които тогавашният вътрешен министър Бойко Рашков обяви, че са изнасяни след преводи от подизпълнители към подставени лица. Онези средства обаче не бяха европейски и отговорна за тях беше българската прокуратура, където случаят потъна. Парите за двата жп проекта обаче идват по линия на две европейски програми - "Транспорт" и "Свързана Европа".

Изненаданите дружества

Пред "Капитал" от самото държавно дружество НКЖИ отрекоха да има обиски в техни офиси, както и бяха изненадани от акцията, с която се запознаваха от прессъобщението.

Пейо Пеев, председател на съвета на директорите на "Инфраструктурно строителство" - водещото дружество в консорциума за Оризово - Михайлово, потвърди за акцията и обиски, но отказа коментар с мотива, че им трябва време да се запознаят с обвиненията. Това, каза Пеев, вероятно ще попречи на работата по отсечката.

Тони Тодоров, собственик на "Транс логистика" - водещата компания в консорциума, спечелил Костенец - Септември, заяви, че е в болничен, и поиска въпроси по мейл. По-късно от консорциума уточниха, че са съдействали на разследването и са предоставили всичко изискано, но няма арестувани техни служители.

Според съобщението на прокуратурата има двама задържани и предстоят разпити на служители на НКЖИ, но не са дадени детайли. От дружеството заявиха за "Капитал", че "НКЖИ съдейства и ще съдейства на всички компетентни органи при извършване на проверки и разследвания. Полагат се регулярни усилия за изпълнение на проектите с европейско финансиране."

Поръчките и дружествата

Скоростната жп линия Бургас - София е най-бавният и най-зле управляван европейски проект в страната, като продължава вече трети програмен период. Двата проверявани договора са част от него, като и двата са възложени през 2019 г. и поне единият ще бъде прехвърлен към следващия програмен период, защото не е свършен в срок.

Костенец - Септември е възложен през август 2019 г., като става дума за модернизацията на около 25 км. релси, от които около 5 км тунели. Първоначалната стойност е 380 млн. лв. без ДДС, като към момента, с индексации и анекси, стойността е 387 млн. лв.

Спечелилият консорциум е "Костенец-Септември 2018" ДЗЗД, в което водещ партньор по времето на поръчката е "Транс логистика" - слабо известна фирма без никакъв опит в жп строителството. За да докаже опит и оборот, тя добавя една испанска фирма - "Контаратас Иглесиас", и една румънска - "Аркада къмпани". Испанците по това време държат 30% от консорциума, а ръководител на проекта е служител на румънците.

През 2020 г. разследване на "Капитал" показа, че испанската компания е фалирала малко преди сключването на договора в България и е заличена малко по-късно от "Костенец-Септември", въпреки че очевидно е повлияла сериозно на критериите за спечелването на търга. От НКЖИ тогава потвърдиха, че има подаден подизпълнител - част от турското обединение "Джен - Дуй жп Елин Пелин" (съставено от две турски фирми), спечелило най-скъпия и труден лот 1 на Елин Пелин - Костенец.

Към момента собственик на консорциума с 95% е именно "Транс логистика", чиито приходи преди тази поръчка са направо символични - под 1 млн. лв., с изключение на 2017 г., когато надхвърлят 3 млн. лв. Очевидно поръчката им се отразява добре, защото през 2021 г. приходите достигат 12.6 млн. лв. От 2016 г. собственик е Тони Тодоров, според разследване на Mediapool - бивш охранител от Лом. Служителите на дружеството последните 3 години варират между 30 и 60.

Оризово - Михайлово е възложен няколко месеца по-късно - ноември 2019 г. Победител е "Евро жп инфраструктура" ДЗЗД, където водещ партньор е "Инфраструктурно строителство" с чужд партньор (отново за доказване на опит) испанската "Марко Обра публика". Стойността в началото е била 217 млн. лв. без ДДС, но отново се вдига с анекси до 230 млн. Срокът на договора пък е удължен с над 120 дни.

Отново разследване на Mediapool показа, че бивши собственици на компанията са други двама охранители - Дарио Стоев от Лом и Васил Василев от НСО, който е бил и част от охраната на президента Георги Първанов и Бойко Борисов. През 2020 г., малко след спечелването на договора обаче, собствеността се променя отново. Към момента собственици на капитала са Живко Атанасов и Васил Щраков, а председател на съвета на директорите е Пейо Пеев.

През 2019 г. приходите на "Инфраструктурно строителство" са почти 17 млн. лв., после плавно растат до 27 млн. и 33 млн. съответно за 2020 и 2021 г., а печалбата през този период варира между 270 хил. лв. и 1.5 млн. лв.

Името на фирмата се появи и в друг скандал преди година, когато тогавашният министър на правосъдието Надежда Йорданова даде на прокурор редица обществени поръчки, сред които и спечелената от "Инфраструктурно строителство" за нов следствен арест в Благоевград. Йорданова посочи поръчката за 1.5 млн. лв. като пример за отстраняване на кандидати.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    htb481188602 avatar :-|
    htb481188602
    • - 3

    EU is ending soon. See net ratings of Macron – 44, Scholz -30, others in EU and Japan by searching in google - global leaders approval -, as well of Biden -12, Sunak -29. Why they do not call elections like Pedro Sanchez. There is growing influence for Afd in Germany and Le Pen in France who want more independent states in EU . With the current economic crisis in EU, seen by growth and PMIs, with the coming winter and expected increase in gas prices the EU will end before entering year 2024.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 3

    В златните времена на КТБ нещата бяха ясни - приемаш Водстой-98 за член на консорциума и хем вианги печелиш, хем се издължаваш на Дебелио за услугата с най-нормална ДДС-фактура. Сега кво стана, некви безработни Лом, некви членове на ДПС от Мездра, некви тегления на гише, некви чували. Ноу сложна станА раотата!

    Нередност?
  • 3
    val1320 avatar :-@
    val1320
    • + 2

    ДАНС-манс,ГДБОП и прочее -какво са зяпали толкова години,нима в България тези с такива схеми са 1 милион броя,а не един файтон хора,та се наложи Броксел да ги вкарва в кауша?!

    Нередност?
Нов коментар