Новите поръчки за пътища за 1 млрд. лв. имат единствен критерий - най-ниска цена

Новите седем поръчки на АПИ за поддръжка и ремонт на републиканската пътна мрежа бяха обявени днес, а общата им стойност е по-малко от 1 млрд. лв. без ДДС

Зимното почистване е част от дейностите по поддръжка на републиканската пътна мрежа
Зимното почистване е част от дейностите по поддръжка на републиканската пътна мрежа
Зимното почистване е част от дейностите по поддръжка на републиканската пътна мрежа    ©  NA
Зимното почистване е част от дейностите по поддръжка на републиканската пътна мрежа    ©  NA
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Промяната в условията за възлагане, която предложи министър Андрей Цеков, е приложена за новите поръчки
  • Общата стойност на възлаганията е по-ниска от предходните на годишна база
  • Срокът за кандидатстване е един месец

"Икономически най-изгодна оферта, въз основа на най-ниска цена" е определящият критерий за избор на изпълнител по всички седем поръчки за поддръжка и ремонт на пътищата в 28-те области на България. Тази малка революция, при която за първи път изпълнителите няма да се избират по технически критерии, а само по цена, направи Агенция "Пътна инфраструктура" под насоките на новия регионален министър Андрей Цеков, както личи от пуснатите в сряда, 9 август нови поръчки за поддръжка на обща стойност 849.4 млн. лв. без ДДС.

Другата разлика със спрените преди месец стари поръчки е, че новите са с близо 3 млрд. лв. по-малко. Причината е в срока - докато новите са със срок от 18 месеца, предходните от месец февруари бяха за 4 години, а тези преди тях за 3 години (виж таблицата). Срокът за кандидатстване е близо месец - до 7 септември. "Целта на обявените процедури е във възможно най-кратък срок според законовите разпоредби да бъдат сключени договори за поддържане на републиканските пътища", обявиха от АПИ.

Кое колко струва

Общата стойност на поръчките за шестте района за планиране и магистралите "Хемус", "Марица", "Тракия" и "Струма" е около 850 млн. лв. без ДДС.

Прогнозните стойности на поръчките за всеки отделен район са посочени в таблицата, а причината те да са толкова малки сега в сравнение с предходните е, че "основните ремонти на пътищата не са в обхвата на настоящите обществени поръчки", посочиха в отговор за "Капитал" от АПИ

Основната проблемна практика досега беше, че дълги години по време на управлението на ГЕРБ през тези договори се възлагаха големи основни ремонти без състезание, а и се изпълняваха без проекти, строителен надзор и разрешение за строеж.

Първи опит да избегне това направи бившият служебен министър Иван Шишков, през чието управление стойността се вдигна рязко, според него именно, защото в тях са включени и елементите на основен ремонт.

От осмия опит

Това е осмото поред обявяване на така наречените ТРП (текущ ремонт и поддръжка) за последните две години. Последните такива бяха обявени от служебния министър Иван Шишков през месец февруари, а в последния ден на управлението на служебния кабинет, АПИ набързо ги оцени и обяви печелившите по тях. Цеков спря поръчките след идването на власт на кабинета "Денков", в резултат на одит, който установи редица нарушения и пропуски в работата на оценителната комисия. Основните такива бяха свързани с отстраняването на участниците в процедурите.

Всъщност договорите за пътно поддържане са една от дългогодишните проблемни практики в пътната агенция, за които за първи път се заговори по време на служебните кабинети през 2021 г. и 2022 г., а след това и в правителството на Кирил Петков. През годините стойността на тези договори за текущо поддържане със строителните фирми набъбваше с най-различни аргументи (виж таблицата). По това време работна група, която се ръководеше от Андрей Цеков, тогава зам.-министъра на финансите, констатира, че 80% от възложеното през тези договори всъщност не отговаря на предмета им и 2.5 млрд. лв. са незаконосъобразно договорени.

По тази причина промяната във възлагането на точно тези поръчки беше обявена като приоритет на новото ръководство на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и АПИ.

"Процедурите ще осигурят реална среда за конкуренция между фирмите", посочиха за "Капитал" от АПИ.

Новите възлагания - проблем или ново начало

Основните две ключови промени по документацията на седемте поръчки са именно критерият за възлагане и срокът на действие. За изпълнител ще бъде избран този, който даде най-ниска цена, съгласно приложена формула, включваща "съотношението между най-ниската предложена единична цена към единичната цена, предложена от съответния участник в процедурата". Това елиминира субективизма при възлагането, през който много често бяха отстранявани неудобни кандидати.

Според министър Цеков това е първата стъпка към осигуряване на прозрачност при тези гигантски възлагания. "Тук не би следвало да има никакви съмнения за превратно прилагане на закона от една комисия, която просто ще вземе и ще сравни едни цени и ще излъчи за изпълнител този, който е предложил наистина най-добрата цена", поясни той на пресконференция преди две седмици.

Бившият министър Шишков пред "Капитал" обяви, че смята "най-ниската цена" като единствен критерия за "изключително опасен". "В строителството и поддръжката на пътищата има изключително важни изисквания за качество, което ще бъде поставено под въпрос", допълни бившият министър.

Цеков има аргумент срещу това. "Текущият ремонт е дейност, която се извършва редовно, не представлява кой знае каква сложност и има много подробни технически спецификации на АПИ, които разписват до най-малкия детайл как се прави той", уточнява министърът. Детайлно разписани спецификации има и в настоящия пакет от документи, както и са запазени изискванията за техническа обезпеченост с машини на потенциалните кандидати и предходен опит в подобен вид дейности.

Остава и изискването за технически и професионални способности на кандидатите и икономическо и финансово състояние.

"В обявената от АПИ документация е определен обхватът на възможните възлагания в рамките на зимното, текущото и превантивното поддържане, както и извършването на ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации" се казва в отговор до "Капитал".

Агенция "Пътна инфраструктура" предвижда на следващ етап обявяването на нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа за срок от 4 години. Предвид технологичния срок за подготовката и провеждането на обществените поръчки, както и възможността от постъпване на жалби пред Комисията за защита на конкуренцията, поддържането на републиканските пътища ще бъде осигурено по договорите с избраните изпълнители по процедурите, обявени днес.