АПИ спря 410 млн. лв. от общо 4.7 млрд. лв. за пътища, одит на поръчките ще реши съдбата им

По възложение на министър Андрей Цеков пътната агенция проверява как са избрани изпълнителите и защо има масово отстраняване на участници

Въпреки че няколко правителства поред (редовно и служебни) дадоха заявки, че ще се промени начинът, по който функционират договорите за ремонт и поддръжка на пътищата, кандидатите по настоящите поръчки в голяма степен преповтарят старите договори
Въпреки че няколко правителства поред (редовно и служебни) дадоха заявки, че ще се промени начинът, по който функционират договорите за ремонт и поддръжка на пътищата, кандидатите по настоящите поръчки в голяма степен преповтарят старите договори
Въпреки че няколко правителства поред (редовно и служебни) дадоха заявки, че ще се промени начинът, по който функционират договорите за ремонт и поддръжка на пътищата, кандидатите по настоящите поръчки в голяма степен преповтарят старите договори    ©  Надежда Чипева
Въпреки че няколко правителства поред (редовно и служебни) дадоха заявки, че ще се промени начинът, по който функционират договорите за ремонт и поддръжка на пътищата, кандидатите по настоящите поръчки в голяма степен преповтарят старите договори    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Всички поръчки за текущ ремонт и пътна поддръжка се одитират от новото ръководство на АПИ, назначено от регионалния министър от кабинета "Денков - Габриел".
  • Причината са набързо взетите решения в последните дни на служебното правителство под ръководството на Иван Шишков като министър.
  • Част от избраните изпълнители за 4 пътни управления са отменени заради немотивиран избор и необосновано отстраняване на участници.

Новото правителство започна спешно да спира големите поръчки на служебния кабинет.

Първо, миналата седмица министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков от правителството "Денков - Габриел" прекрати четирите обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Скоро след това стана ясно, че подчинената на регионалното министерство Агенция "Пътна инфраструктура" е започнала поетапно да отменя решения за класиране на фирми по големите поръчки за почти 4.8 млрд. лв. (с ДДС) за текущ ремонт и пътно поддържане за идните 4 години. Към момента отменени са поръчките за 4 области - Сливен, Кърджали, Пловдив, Стара Загора, на стойност 410 млн. лв.

Основната причина, която регионалният министър Андрей Цеков неколкократно изтъкна за назначения от него одит на тези поръчки, е бързината на вземането на решенията в последните дни на служебното правителството и масовото отстраняване на участници, които по думите му будят съмнение дали е избрана икономически най-изгодната оферта, или е преследвана друга цел, тъй като технически е невъзможно да се обработи цялата документация за броени дни, както се е случило в част от пътните управления.

За момента на проверка и контрол подлежат само поръчки, пуснати за текущ ремонт и пътна поддръжка на територията на 27-те пътни управления. Това са общо осем поръчки на стойност 4.1 млрд. лв. без ДДС. До момента по нито една от тях няма сключен договор, като има пътни управления, за които няма и избрани изпълнители.

Одитът трябва да приключи тази седмица и да стане ясно как ще бъдат избрани изпълнителите - дали комисията по всяка поръчка ще преразгледа вече подадените оферти, или ще бъдат прекратени част от процедурите и ще бъдат пуснати нови.

Бързи решения за милиони

"Причината за смяната беше това, което ние заварихме в Агенция "Пътна инфраструктура", а то беше едно изключително припряно действие, свързано със скоропостижното приключване на процедури за възлагане на обществени поръчки на стойност над 4 млрд. лв., извършено в рамките на първия ден на новото правителство и на следващия ден, в края на управлението на служебния кабинет", обясни новият регионален министър в свое интервю за Нова телевизия в неделя следобед.

Поръчките са публикувани още през февруари. По думите на Цеков при разглеждане на техническите изисквания всяка оферта е от порядъка на 500 - 900 стр. "Това са от порядъка на 100 оферти, които са прегледани в рамките на периода между 2 и 6 юни, и на 6 юни вече се е преминало към разглеждане на ценовите оферти, обяснява той и допълва: Тази припряност буди съмнение доколко технически е възможно да бъдат изчетени и анализирани тези оферти, да бъдат прецени доколко съответстват на изискванията на възложителя, а камо ли да бъдат отстранени участници поради лошо качество на офертите, каквото, разбира се, се е случило."

Мотиви на конвейер

В този дух са и изложените обосновки за отмяна на решенията за избор на изпълнител в пътните управления, в които това се е случило - комисиите не са изложили достатъчно обосновани аргументи защо съответната фирма е класирана на първо място, а са преповторили методиката за оценяване. Те не обосновават взетите решения както за избор на един изпълнител, така и за отстраняването на другите. "Бланкетният характер на мотивите не позволява въз основа само на тях да се извърши преценка за законосъобразността на всички действия, предхождащи извършеното класиране и избор на изпълнител", пише в решението за отмяна на избраните изпълнители за пътните управления в Сливен и Стара Загора.

По тази причина новоназначеният шеф на АПИ инж. Ясен Йорданов се е разпоредил конкурсните комисии да възобновят работата си и да изложат допълнителни аргументи, като същите решения за отмяна могат да бъдат обжалвани пред КЗК.

До края на тази седмица трябва да са ясни резултатите от извършвания одит, обясниха от агенцията, като не отрекоха възможността част от поръчките да бъдат изцяло прекратени. Още миналата седмица министър Цеков изрази притеснение пред депутатите в комисия, че "ако се окаже, че процедурите са опорочени, ново възлагане ще отнеме най-малко 6 месеца, което ще постави под риск поддържането на пътищата през зимните месеци".

Ще има ли разместване в пътния картел

Поддръжката на пътищата е проблемна на много нива, като именно начинът, по който се разходват средства в пътната агенция, се превърна в причина за разпада на четворната коалиция "Петков". Въпреки обещанията на служебните правителства за промяна в тази насока тръжните процедури показват, че кандидатите по тях са същите фирми, които и досега имаха договори с празни чекове, по които получават без състезание проекти за стотици милиони.

Решенията за Кърджали, Пловдив, Сливен и Стара Загора са подписани само ден преди предходният шеф на АПИ инж. Венцислав Ангелов да освободи поста си.

Общото между тях е, че сред победителите също изникват познатите лица, както и начинът, по който са избрани - с една-единствена оферта или с отстраняване на участниците без ясни мотиви.

Така например в Кърджали в поръчката за 80 млн. лв. победител е консорциумът "ТРЗПКЪРДЖАЛИ", в който участници са "ПСП Строй" и свързаната с бизнесмена Румен Гайтански-Вълка "Пътстройинженеринг", като предишният договор е бил само именно с фирмата на Вълка. В Пловдив предвидените 131 млн. лв. отново трябваше да отидат при "Европейски пътища" на Христо Савев, а "Трейс груп холд" традиционно беше избрана в Стара Загора, като и в двата случая другите участници подали оферти, са отстранени.

В районите Северен Централен и Североизточен за момента няма отменени решения, а в петте пътни управления в Северозападен район, както и в четирите управления в Югозападен няма избрани изпълнители.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Кресна, АМ Хемус и АМ Черно Море - КОГА?

    Нередност?
Нов коментар