🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нов мост на Марица - защо АПИ дава 17 млн. лв. за третокласен път

Съоръжението ще е изцяло ново, дава бърза връзка на Първомай с две магистрали и е поскъпнало почти три пъти за 4 години

Нов мост над Марица е стара мечта на село Градина, казва кметът му. То е от малкото села в страната, чиято пътна мечта ще се сбъдне
Нов мост над Марица е стара мечта на село Градина, казва кметът му. То е от малкото села в страната, чиято пътна мечта ще се сбъдне
Нов мост над Марица е стара мечта на село Градина, казва кметът му. То е от малкото села в страната, чиято пътна мечта ще се сбъдне    ©  Google maps
Нов мост над Марица е стара мечта на село Градина, казва кметът му. То е от малкото села в страната, чиято пътна мечта ще се сбъдне    ©  Google maps
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Строителството на нов моста над река Марица започна миналата седмица и трябва да приключи за една година.
  • ГБС са спечелили поръчката, като това скъсява пътя между Първомай и магистрала Тракия.
  • Мостът е част от голяма поръчка на АПИ за 34 млн. лв за шест съоръжения - три моста, два надлеза и един виадукт.

Не всеки ден държавата дава 17 милиона лева за реконструкция на мост на третокласен път. Това се случи миналата седмица, когато Агенция "Пътна инфраструктура" обяви старта на изграждането на нов мост над река Марица край Първомай.

"Инвестираме близо 17 млн. лв. без ДДС от републиканския бюджет в изграждането на нов мост", каза в свое съобщение инж. Ясен Йорданов, председател на управителния съвет на АПИ.

Мостът е много стар и еднолентов, но е важен за град Първомай - той е най-пряката връзка с две магистрали "Тракия" и "Марица" и първокласния път към Чирпан. Интересно е, че АПИ е решила първо да ремонтира него, вместо намиращия се също в окаяно състояние, но все пак двулентов мост на първокласния път II-66 до село Милево, където трафикът е доста по-сериозен.

Мостът

Обществената поръчка е от август 2022 г. Тя е част от голяма поръчка за общо шест мостови съоръжения на обща стойност почти 34 млн. лв. От тази поръчка обаче строителството на моста по пътя Плодовитово - Асеновград е с най-високата прогнозна стойност - 13.5 млн. лв. без ДДС.

Съществуващото мостово съоръжение между Първомай и село Градина е изключително старо: изградено е през 1930 година или преди повече от 90 години. То е разрешено за преминаване на превозни средства до 5 тона.

Инвестиционното предложение за нов мост е от март 2013 година, като още тогава е преценено, че се налага изграждането на изцяло ново съоръжение, защото съществуващото не може да издържи по-големи натоварвания ако бъде разширено.

Така причината за високата цена е предвиденото строителството на нов стоманобетонен мост, малко след съществуващия. Мостът трябва да е дълъг 228 метра, като трябва да бъдат изградени и необходимите подстъпи към него.

"Съоръжението е важно и защото осигурява пряка връзка между Третокласният път III-667 Плодовитово - Асеновград, АМ "Тракия" и първокласния път I-8 Пловдив - Хасково и ГКПП Капитан Андреево, посочват от АПИ.

Според Йордан Стоев, кмет на Градина, това е стара мечта на жителите на селото, които са над 2200, и които чакат сутрин заради еднопосочното движение.

"Сега е голяма тапа, защото не можем да караме никакви строителни материали. Определено има голям трафик, който е ужасен, както на леки, така и на тежки автомобили - заради връзката с двете магистрали. Няма друга връзка в разстояние на 50 км от село Градина, следващите мостове не са действащи."

Йордан Стоев

кмет на Градина

Стоев още преди години беше посочил, че с направата на тази пряка връзка трафикът през селото ще се увеличи многократно и ще натовари основната улица. Сега казва: "Превантивно ще сложим легнали полицаи, за да ограничим скоростта." Новото ръководство на АПИ очаква мостът да бъде построен по съвременна технология, а срокът за реализация е точно 365 дни.

Поръчката

Очевидно също така мостът е поскъпнал значително в последните няколко години. Обществената поръчка всъщност е втората поред след като в края на октомври 2019 г. АПИ обявява самостоятелна поръчка за този мост на стойност едва 5.2 млн. лв. без ДДС, но след това я прекрати, защото по нея не се явиха кандидати.

Така в средата на миналата година последва ново обявление за общо шест мостови съоръжения: надлез на пътя Провадия - Айтос, мост над река Вит при Шипково - Рибарица, виадукт на АМ "Тракия", мост на река Искър, надлез над жп линия на пътя "Сливен - Ямбол - Средец" и въпросния мост.

По стар тертип, и тази поръчка е разпределена между отделни компании. От 5 подадени оферти, четири кандидата са отстранени, а заради несъответствия с изискванията на възложителя. Това са "ОРС - инфраструктура", "Трейс груп холд", "ИСА 2000" и "Консорциум Вени - Миск" ("Венигаз" и "Микс - констръкшън").

Единственият допуснат до разглеждане на ценовата оферта за новия мост е "ГБС - инфраструктурно строителство" и разбираемо е класиран на първо място срещу вече почти тройно по-висока цена: 16.8 млн. лв. с ДДС. Те са избрани за изпълнители на обекта през декември 2022 г. от тогавашния председател на управителния съвет на АПИ Иво Иванов при служебния кабинет.

Това е пореден проект на голямата строителна група в областта, след като преди време "ГБС Пловдив" издадоха завършената реконструкция на пречиствателната станция на Пловдив, а в момента работят по изграждането на нов плувен комплекс в града.

Другите 5

Единият от отстранените участници за моста над Марица - "ОРС инфраструктура", не е останал недоволен от поръчката: компанията е останала единствен кандидат за моста над река Вит, виадукта на магистрала "Тракия" и мостът над река Искър. Дружеството ще изпълнява строителството на тези обекти за общо над 10,4 млн. лв. без ДДС.

Надлезът на пътя "Провадия - Айтос" ще строи "БГ Ленд ко", срещу почти 4.9 млн. лв. без ДДС.

По последната позиция за железопътния надлез класираният и единствен явил се кандидат е "Пътно поддържане Сливен", който е предложил цена от 7.4 млн. лв. без ДДС за изграждането му.

Договорите с всички спечелили кандидати за всички позиции са подписани още в края на миналата година. Изпълнението на дейностите по тях трябва да приключи за една година от старта на строителството.

Все още няма коментари
Нов коментар