Решения за 8 млрд. лв.: какво ще става с договорите за "Хемус", свлачища и пътната поддръжка

Министър Андрей Цеков ще спре 3.7 млрд. лв. за поддръжка на пътища, и вероятно ще внесе предложение в правителството за продължаване на договорите за магистралата

По част от дадените лотове се работи и строи, както преди време показа строителят Велико Желев и неговата "Хидрострой". Това ще усложни допълнително решението, ако бъдат спрени договорите
По част от дадените лотове се работи и строи, както преди време показа строителят Велико Желев и неговата "Хидрострой". Това ще усложни допълнително решението, ако бъдат спрени договорите
По част от дадените лотове се работи и строи, както преди време показа строителят Велико Желев и неговата "Хидрострой". Това ще усложни допълнително решението, ако бъдат спрени договорите    ©  Надежда Чипева
По част от дадените лотове се работи и строи, както преди време показа строителят Велико Желев и неговата "Хидрострой". Това ще усложни допълнително решението, ако бъдат спрени договорите    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Има два варианта за инхаус договорите по "Хемус" - да се прекратят с риск за платените аванси или да се продължат с индексация
  • Решението за това вероятно ще бъде взето от МС по предложение на министър Андрей Цеков
  • Междувременно търговете за поддръжка на пътищата за почти 4 млрд. лв. ще се прекратят и пуснат наново заради нарушения

Новият регионален министър Андрей Цеков опитва да разсече гордиевия възел в пътното строителството, който блокира сектора вече 3 години - инхаус договорите за "Хемус", тези за свлачищата и за пътна поддръжка, на обща стойност почти 8 милиарда лева.

За целта Цеков е сформирал работна комисия, която да излезе до месец с предложение какво да се прави с парите, вече дадени за магистралата и с работата по нея, стана ясно днес. Вчера пред регионалната парламентарна комисия, той описа и вариантите за бъдещето на договорите.

Реално опциите са две: или да се спрат всички договори и да се искат обратно преведените аванси, които са на стойност над милиард лева, или да се преформатират от договори за доставка в договори за строителство и да се иска от компаниите да завършат строежа на "Хемус", но вече с гаранции и неустойки. Нито една от двете опции не е безпроблемна и е вероятно което и решение да се вземе, то да предизвика нови трусове в управляващото мнозинство.

Това ще бъде допълнително засилено заради факта, че тази седмица АПИ ще спре поръчките за поддръжка на пътищата на стойност над 4 млрд. лв. и ще ги пусне наново.

Цеков вероятно ще иска решението за инхаус договорите по "Хемус" да се вземе на ниво Министерски съвет, а не МРРБ, въпреки че той има право еднолично да реши бъдещето им.

Именно заради парите за пътища се разпадна предишното правителство - на Кирил Петков.

Какво се случва на "Хемус"

Малко над четири години след подписването на първия т.нар. инхаус договор за изграждане на магистралата и три години след сключването на втория "Капитал" поиска справка по Закона за достъп до обществена информация колко пари са платени засега по тях.

Данните показаха, че са платени 1.145 млрд. лв. от 3.28 млрд. лв. обща стойност на двата договора за "Хемус". Нито един километър от общо 224 не е пуснат за движение. Част от лотовете нямат строително разрешително, а повече от половината нямат и ОВОС, и имат проблеми с отчуждаването. Има един лот, където дори трасето не е окончателно изчистено.

Големия проблем с тези договори е, че те не са за строителство, а за доставка на материали и услуги, за да може така държавното "Автомагистрали" да скрие раздаването на работа на подизпълнители - нещо, което е забранено при инхауса. Това води след себе си куп проблеми - на практика самата държава ще носи отговорност и гаранция за построеното, няма връзка между проектанти и строители, сроковете са напълно измислени, тъй като няма строителство по редица отсечки, редица фирми не правят нищо и само държат парите или се възползват от тях.

Да се спрат или да се продължат

Сега, казва Цеков, е въпрос на преценка от страна на държавата, дали е по-добре да промени и продължи договорите с изпълнителите и да иска те да завършат строителството, но като строители, с индексация на цените (заради инфлацията) и с гаранция, или да ги развали и да започне наново процедурата. Той лично предпочита първия вариант.

"В противен случай няма да се строи в следващата една година и има сериозен риск по вземанията обратно на авансите. Не знаем дали ще ги върнем. И друг въпрос е, ако влязат нови изпълнители, кой ще носи отговорност за качеството на вече изпълненото", казва министърът.

Това всъщност е вариантът, за който говореше и служебният министър Иван Шишков.

Основен проблем според Цеков, е едногодишният срок в който държавата е можела да обяви за невалидни инхаус договорите, каквото право й дава законът - той започва да тече според него, след като е станал известен проблемът с тях. Тъй като проблемът беше официално констатиран от работна група при служебния министър Виолета Комитова през октомври 2021 г., този срок е изтекъл октомври миналата година и нито един министър не е взел такова решение.

Това прави особено рисково при прекратяването на договорите държавата да загуби голяма или по-малка част от вече дадения милиард (по който освен това, голяма част от гаранциите са под формата на застраховки към ОЗК, "ДаллБогг" и "Лев инс"). Освен това процесът ще бъде особено дълъг защото по част от лотовете вече има свършена работа, която е сертифицирана от АПИ с "приспаднати аванси", случаят е прецедент и ще отнеме ресурси и време на държавата, като изходът далеч не е гарантиран. Това значи, че идеята за завършване на магистралата ще се отдалечи още повече.

Ако се реши част или всички договори да се продължат, обаче също ще има проблеми. Това ще включва преформатирането им във вид, в който да позволява носенето на гаранция. Тук държавата има лост. Тъй като когато парите се отпускаха, се говореше, че това се прави, за да се гарантират цени, вече раздаденият милиард няма как да бъде индексиран. Фирмите обаче неколкократно заявяват, че искат индексация, защото цените от 2019 г. вече не са актуални. Поправките в ЗОП позволяват индексации само на договори за строителство, така че ако съществуващите договори бъдат променени, според Цеков е вероятно да има индексации на още неизплатените 50% от общата сума. Самите индексации може да са над 50%.

В този случай най-неясна ще остане съдбата на лотове 7 и 8, където дори няма ясно трасе заради проблеми в проектирането. Там договорите се държат от групата около Велико Желев - "Хидрострой" и "Битумина ГМБХ", както и от "Грома холд" и "Европейски пътища". Вероятно е да се върви към прекратяване на тези договори и връщане на парите по тях.

Решение на кабинета

Всички тези неща бяха ясни още 2021 г., когато стана ясен и пълният размер на инхаус договорите и гаранциите по тях.

Бившият строителен министър Гроздан Караджов, който сега е депутат от ИТН, побърза да обвини в лицемерие Цеков и "Продължаваме промяната", с които има лична вражда от миналия кабинет. Тогава Асен Василев и Кирил Петков отказаха да одобрят бюджет на МРРБ, който предвиждаше плащания по "Хемус" и по договорите за поддръжка на пътища. Самият Караджов тогава беше прехвърлил на парламента решението дали да се плаща по договорите за поддръжка: нещо което по късно беше обявено за противокоституционно от Конституционния съд.

Истината е, че няколко министъра на регионалното развитие поред подхвърляха топката с горещите договори между парламент, правителство и строители, като бягаха от категорично решение дали всичко това е законно и какво да се прави. Сега това правителство ще трябва да вземе решение. Предвид нуждата от подкрепа от ГЕРБ, както и предвид спирането на досегашните поръчки от 4 милиарда (виж по-долу), е вероятно кабинетът Денков-Габриел да реши да не влиза в битка едновременно с партията на Борисов и пътните строители, които действат назад през годините като нейно строително "крило" и просто да предоговори инхаус споразуменията. Колко ще струва това обаче предстои да се види.

Според Цеков, вероятно ще се прибегне до същата схема и с парите за инхаус по пътя Видин-Ботевград, но категорично трябва да се спрат договорите за над 500 млн. лв. за свлачища, които също са раздавани по инхаус процедури.

Поръчките за 4 милиарда се прекратяват

Това, което със сигурност ще се случи още тази седмица, е прекратяването на поръчките за текущ ремонт и поддръжка за 3.7 млрд. лв. Това стана ясно при изслушването на министър Цеков на заседанието регионална комисия за обсъждане на проектобюджета за 2023 година.

Основната причина са установените нарушения и пропуски в работата на оценителната комисия, свързани с отстраняването на участници в процедурите. Тези пропуски не са изненада за никого, а практиката по отстраняване на кандидати и допускане до финала на един единствен е работещ модел от години при всички обществени поръчки - държавни и общински.

"Приключилият одит на 4 от обявените общо 8 тръжни процедури за възлагане на нови договори за текущ ремонт и поддръжка показва ограничителни критерии, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства", се посочва в съобщение за медиите на МРРБ.

"Когато екипът е напълно готов с одита, аз ще предоставя резултатите", обеща министър Цеков пред депутатите в комисията.

Допуснато е залагането на ограничителни условия, методиката е субективна, дава прекалено голяма тежест на техническата оферта - 40% от оценката, при положение че технологията е ясна и има утвърден протокол за нея, обясни Цеков пред комисията.

Има фрапиращи примери: един-единствен ден е бил необходим например на конкурсната комисия да излезе с доклад за класиране за пътното поддържане на републиканската пътна мрежа на територията на Кърджали. Ценовите оферти са отворени на 2 юни в 16:45 минути, а в понеделник конкурсната комисия вече е готова с класирането. Същата е ситуацията в Пловдив, където в петък са отстранени трима от четирима кандидати, а в понеделник е предложено изпълнител да бъде "Европейски пътища".

Така за пети пореден път през последната една година и за осми за последните две ще бъдат обявени нови поръчки за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, и то по нови правила. Това обаче означава ново поредно забавяне на избора поне с шест месеца.

“Ще има обществени последици доколкото едно ново възлагане ще отнеме най-малко шест месеца, ако предположим, че няма да се обжалват решенията за прекратяване, респективно условията на новите процедури, и това ще постави под риск възможността да поддържаме пътната мрежа през зимните месеци"

Андрей Цеков
Андрей Цеков

министър на МРРБ

За частичното предотвратяване на такъв сценарий министър Цеков предвижда нови правила, а именно чрез "обратно възлагане", при което водещ критерии ще е цената, а не техническите оферти.

Кои поръчки още вървят

Справка в регистъра на обществените поръчки показва, че класираните кандидати за 13 областни пътни управления не са отменени, а за 7 ценовите предложения са отворени, но още няма решения за избран изпълнител. За областите Хасково, Бургас и Ямбол пък дори ценовите предложения не са отворени, както и за всички магистрали, с изключение на участъка на "Хемус" в Североизточна България.

Все още тече оценяване на оферти за 4 от районите на страната, за два от тях класирането излезе през май месец и при много от пътните управления печелившите бяха твърде познати, като предприемачът Велико Желев например, който запази позициите си.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eco50526549 avatar :-|
    Манчо
    • + 1

    Решения за 8 млрд. лв.: какво ще става с договорите за "Хемус"
    **********************************************************************

    Да напомня: преди две години Кокоран обикаляше всички телевизии, обяснявайки как с крадените всяка година 8 млрд от ГЕРБ могат да се построят два Хемуса / от край до край/ 40 дунавмоста и купища тунели под Стара планина. Сега с 8 млрд се чудят дали ще успеят да достроят Хемус. А "онези" 8 млрд, Кокорановите, изчезнаха вдън земята - никой нито ги чу / Кокоран устата си не отвори за тях, след като добара бюджета за харчене/ нито някой видя .....

    Нередност?
Нов коментар