🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Николай Денков: дерогацията на руския петрол трябва да е поетапна и най-рано напълно от 1 март

Рисковете за скок на цените се увеличават, ако дерогацията приключи през пролетта вместо през октомври, както е планирано към момента

Среща Николай Денков Илиана Иванова
Среща Николай Денков Илиана Иванова
Среща Николай Денков Илиана Иванова    ©  Георги Кожухаров
Среща Николай Денков Илиана Иванова    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дерогацията на руския петрол трябва да се случи поетапно и най-рано пълното му спиране за рафинерията в Бургас може да стане на 1 март. Това накратко заяви премиерът Николай Денков след днешното заседание на Съвета по сигурността към Министерския съвет.

Поредното повдигане на темата "прекратяване на дерогацията" дойде от Делян Добрев от ГЕРБ и Делян Пеевски от ДПС, като в края на миналата седмица в Народното събрание бяха внесени поредни промени в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, предвиждащи прекратяването на дерогацията, но този път за три дни.

Законовите поправки, използват като мотиви статията, публикувана в Politico, и анализа на Центъра за изследване на демокрацията, стъпващ на предположения за износ на нефтопродукти с два кораба от рафинерията. Предложението не мина на енергийна комисия на първо четене, като последва и свикване на Съвета по сигурността, който днес потвърди рисковете за потребителите при подобна бърза маневра.

Поетапно и до март

"Смяната на нефта трябва да се случи поетапно, защото иначе се създават технологични рискове от запушвания, експлозии, пожари и други аварии, които нефтохимиците много добре знаят", заяви министър-председателят. Минималните срокове за преминаването на рафинерията към неруска суровина са след 31 декември 2023 г. тя да не е повече от 50%. След 31 януари 2024 г. - максимум 25%, а от началото на март да се мине на изцяло неруски нефт.

Предишните срокове, обнародвани през октомври в Държавен вестник, предвиждаха това пак да стане на стъпки, но до октомври 2024 г. "Оптималните срокове, които представихме в предишния доклад, минимизират рисковете така, че да няма никаква опасност от повишаването на цените на горивата при прекратяване на дерогацията. Със съкращаването на сроковете тези рискове се увеличават", каза още Денков.

Политически това означава сътресенията на пазара на горива да се случат по времето на мандата на Мария Габриел, като Денков отрече датата да има нещо общо с ротацията на кабинета. "Ако имаше политически елемент, щяхме да търсим преместване в мандата на госпожа Габриел. Първи март е все още в мандата на настоящото правителство", каза още той.

Доставки и цени

"През последните месеци в рафинерията се предприемат действия за увеличаване на употребата на неруски петрол съобразно поставения законов график", пише в резюмето на доклада на ДАНС, разпространено от Министерския съвет. "Въпреки това не може да не бъде взето предвид нарастващото влияние на някои външни предизвикателства при осигуряване на доставките за "Лукойл Нефтохим Бургас" на икономически изгодна цена", продължава докладът.

"При евентуален недостиг на горива за българския пазар компенсиране в известна степен може да бъде осигурено чрез внос от съседни страни, но вероятно на по-високи цени и при усложнена логистична верига. При този сценарий се очаква увеличение на стойността на основни стоки и услуги, което е значим фактор както за забавяне на икономическото развитие, така и за ескалация на общественото недоволство", продължава докладът на ДАНС.

Според Служба "Военно разузнаване" от ценова гледна точка най-изгодна би била алтернативата за внос на суровина от Азербайджан (сорт Azeri light) и Казахстан (сорт CPC Blend) от терминала Супса в Грузия. Контролът на Русия върху част от трасето на нефтопровода Баку - Супса, както и високият военен риск в Черно море, поради което застрахователите и транспортните компании повишават цените, обаче крият рискове според службата.

Кой ще спечели

Пред "Капитал" преди няколко месеца по темата с прекратяването на дерогацията и цените от бранша изчислиха, че ще купуват със 100 долара на тон отгоре отвън, или около 20 ст. на литър по-скъпо гориво. Подобен развой на събитията, разбира се, е силно позитивен за останалите участници на пазара, които от началото на войната се оплакват от ниските маржове на вътрешния пазар, невъзможността за внос в страната поради по-ниските цени на "Лукойл" спрямо съседните държави.

Износът за Украйна представляваше възможност за тях за по-добри маржове, но той пострада драматично, след като украинските служби вкараха в "черен списък" редица локации в страната, а от началото на ноември и най-сериозния износител - базата в Белозем на "Инса ойл" на Георги Самуилов. От началото на войната според информация от бранша той внася количества от Русия газьол и дизел, като газьолът след преминаване през сероочистката в Белозем се пречиства до дизел и се изнася за Украйна.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 1
    • + 2

    От неясните дебати единствено става ясно, че едната част от управляващите се бори с другата и се замерят с обвинения, че са пропутинисти.
    Средният гражданин това хич не го интересува, защото му е повече от ясно, че това предвещават драстично увеличение на цените на горивата, а в един преходен момент и липсата им на пазара.
    Каквото и да се говори, прекалиброването на производството в Лукойл-Бургас струва много пари, която ще платим на бензиностанциите, само за да се каже, че сме спрели да палзваме по-евтиния нефт тип урал.
    Когато икономиката се е управлявала чрез идеологическите догмати, нищо добро не се е случвало. Справка - СССР.
    ЕС върви натам и влече и нас.

    Нередност?
Нов коментар