🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Краят на износа на горива за Украйна

Украинските служби вкараха много локации като Бургас, Варна, Пловдив, Бяла в "черен" списък за износ на горива към Украйна. От началото на ноември в документа влиза и базата на "Инса ойл" на Георги Самуилов в Белозем

Инса ойл" има приходи 1.9 млрд. лв. за 2022 г., което я нарежда на пето място в класацията на най-големите в сектор горива.
Инса ойл" има приходи 1.9 млрд. лв. за 2022 г., което я нарежда на пето място в класацията на най-големите в сектор горива.
Инса ойл" има приходи 1.9 млрд. лв. за 2022 г., което я нарежда на пето място в класацията на най-големите в сектор горива.    ©  Georgi Kozhouharov
Инса ойл" има приходи 1.9 млрд. лв. за 2022 г., което я нарежда на пето място в класацията на най-големите в сектор горива.    ©  Georgi Kozhouharov
Темата накратко
  • Украинските служби вкараха много локации като Бургас, Варна, Пловдив, Бяла в "черен" списък за износ на горива към Украйна
  • От началото на ноември в документа влиза и базата на "Инса ойл" на Георги Самуилов в Белозем
  • Единствената възможност за износ е на гориво без руски произход и от база, извън тези места

Българският износ на горива за Украйна избухна през миналата година. Местните търговци успяха да изнесат към Украйна продукция за рекордните 1.7 млрд. лв. Продажбите затихнаха рязко през февруари 2023 г. и впоследствие продължиха на по-ниски обороти, като от началото на годината до края на август към Украйна е отпътувал дизел за около 520 млн. лв. От началото на ноември тази година обаче украинската врата за български горива с руски произход вече официално е затръшната.

Това се случва, тъй като огромна част от локациите, на които има петролни бази в България, са поставени, образно казано, в черен украински списък на Службата за сигурност на Украйна (СБУ - украинската ДАНС). Сред местата под засилено наблюдение са Бургас, Варна, Русе, Пловдив, Бяла.

Последната плочка от доминото според представители на бранша пада в началото на ноември, когато и базата в Белозем на "Инса ойл" на Георги Самуилов е включена в списъка. Компанията има рекордните почти 2 млрд. лв. приходи за изминалата година, като внася самостоятелно готови горива от Русия - газьол и дизел. Пречиства газьола през сероочистващата си инсталация в Белозем и след това може да изнася за Украйна получения дизел.

Или продажби към Украйна от тук насетне може да има, но в много малко изключения: ако горивото наистина няма руски произход и не тръгва от локация в България в черния списък.

Черният списък

Информацията за украинските рестрикции е налична на сайта на enkorr, който следи динамиката на петролните пазари. От 5 октомври там може да се види списък с 32 локации на рафинерии, терминали и бази, половината от тях в Турция, 9 в България и по една-две точки в Алжир, Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства, петролния терминал Джурджулещ, Молдова и Какинада, Индия.

Според enkorr СБУ проучва възможните начини за вкарване на руски петролни продукти в Украйна. Опитът за затварянето на украинските врати за руски горива започнал в края на 2022 - началото на 2023 г., обясняват от петролния бранш, с вкарване на няколко турски пристанища в, образно казано, черен списък. Това на практика означава, че ако гориво бъде експедирано от въпросната локация, при внос в Украйна ще трябва да бъде представена пълната история за произхода и пътя на горивото до крайната точка. Ще му бъде направена и проба от украинските енергийни митнически власти, която отнема 14 дни, в които цистерната ще бъде стопирана. При откриване на несъответствие пък следва конфискуване на горивото и превозното средство, като цялата тази операция прави вноса от локации в този списък доста неатрактивен, скъп и рисков за всеки.

В даден момент в списъка се появяват и български локации, като по информация от бранша се започва от Бургас, Варна и т.н. На 17 октомври в списъка влиза Русе, като всички бази там, както и в другите локации, са поставени под общ знаменател, без да се прави разлика между различните складодържатели. Това сега създава проблеми на компаниите, които биха искали да изнасят гориво за Украйна, произведено в Гърция например, тъй като няма как да избегнат щателната проверка и това прави износа твърде бавен и сложен.

В края на октомври порталът информира за ситуация с около 190 превозни средства, блокирани в Украйна, чакащи пробите от горивото да станат готови. Проверяваните внасяли гориво от български морски и речни терминали и пристанища, определени от СБУ като рискови локации за доставяне на петролни продукти с руски произход.

Попадането в списъка на базата в Белозем на "Инса ойл" в първите дни на ноември на практика е последната плочка от доминото. Новината за нея идва на 2 ноември, като е публикувана на сайта на enkorr. "Пратки с дизелово гориво от град Белозем (България), където се намират петролната база и рафинерията на компанията "Инса ойл", ще бъдат подложени на задълбочена проверка от 2 ноември. Службата за сигурност на Украйна (СБУ) изпрати сигнал и съответно искане до Енергийната митница", пише enkorr, по техни източници.

Големият вносител от Белозем

"Инса ойл" на Самуилов на практика се оказа основната алтернатива на "Лукойл" за внос на горива в страната от началото на войната. "Капитал" не успя да се свърже със Самуилов по настоящата тема. По думите му пред "Капитал" преди около година за 2022 г. той е внесъл около 1 млн. тона горива и държеше 25% от пазара, като вносът е от Русия. В този период той на практика ползва дерогацията, дадена на страната по линия на вноса на готови продукти. По неговите думи за Украйна компанията му изнася 30-40%, а останалото са вътрешнообщностни доставки. "Инса ойл" има рафинерия в Белозем в община Раковски, където има инсталация за сероочистка на газьолови фракции. Според информация от пазара вносът на "Инса ойл" е през големи международни трейдъри и е на дизел (газьол със сяра до 0.001%) и газьол (със сяра между 0.001% - 0.002%), като последният минава през сероочистката в Белозем и излиза дизел Евро-5, и от този момент нататък се води европейско производство.

Данните на НСИ за вноса от Русия за 2023 г. до август на готови горива (и по-специално на различните видове газьол) показват, че в страната са влезли 67.6 хил. тона дизел до края на август за 108.4 млн. лв., а количествата вкаран газьол са 205.5 хил. тона за 297.5 млн. лв. Данните показват и че вносът на дизел приключва през март, като продължава вносът само на газьола, като през февруари започна и забраната за готови продукти в ЕС. Или ако влезе дизел от Русия, който няма защо да минава през сероочистката, той може да бъде пласиран само на вътрешния пазар.

Изминалата година, точно заради украинската ниша, е била силна за "Инса ойл", която има и три лиценза за складове в Белозем, Русе и Бургас. Компанията има приходи 1.9 млрд. лв. за 2022 г., което я нарежда на пето място в класацията на най-големите в сектор горива. За сравнение - на 4-та позиция е рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас", която има 2.1 млрд. лв. за годината (все още работеше на ишлеме). За "Инса ойл" това е ръст 109%. Печалбата пък е 18.9 млн. лв.

Друга голяма по приходи компания от групата е "Инса Порт", като тя оперира базата в Русе. За 2022 г. дружеството е с 974 млн. лв. приходи. Групата развива и търговия на дребно, като тя е концентрирана основно в дружеството "Севи ойл", което за 2022 г. има 144 млн. лв.

Кариерата на Самуилов започва през 1993 г. и в даден период минава през структурата на "Мултигруп". В края на 90-те Самуилов учредява "Инса трейдинг", а през 2001 г. и "Инса ойл". Освен покрай футболния отбор "Ботев" (Пловдив) Георги Самуилов и "Инса ойл" набраха популярност, след като в началото на 2018 г. петролното дружество финансира лихтенщайнска офшорка за покупката на 67.65% от Общинска банка с 46 млн. лв. Бърза сделка с пълна подкрепа от всички ресорни институции.

"Инса ойл" влиза и в чести съдебни спорове с Държавния резерв заради несъхраняването на резерви гориво, каквито се изискват от фирмите вносители и производители.

От години множество източници твърдят, че петролната компания ползва подкрепата на Делян Пеевски, като Самуилов отрича да се познават.

Украинската приказка

Износът на горива от България за Украйна започна логично и пазарно след началото на войната - в съседна Румъния имаше недостиг на дизел и към българските търговци заваляха много запитвания от страна на украински играчи. Междувременно ценовата политика на "Лукойл България" направи неатрактивен на база маржове вътрешния пазар. По-добрата цена на едро спрямо тази в другите съседни пазари обособи износа като основно поле за печалби за местните петролни компании, които се насочиха към експорт. Страната получи две години отсрочка да внася от Русия нефт и готови петролни продукти. Износът на дизел от България за Украйна пък беше разписан като позволен и за следващите две години в деветия пакет санкции на ЕС.

Така 2022 г. се оказа рекордна за износа на горива към Украйна - и като количества, и като суми. Продажбите се извършваха от български компании - складодържатели и износители, които купуваха на местния пазар гориво от търговеца на едро "Лукойл България". Както и единични дружества, които играеха самостоятелно, организирайки сами внос на дизел и газьол от Русия през трейдъри. Т.е. "Инса ойл" на Георги Самуилов, който изпъкна като най-големия износител на база обеми по данни от пазара.

Справка на НСИ за цялата изминала година показа, че за 2022 г. износът към Украйна на горива е бил почти 1.7 млрд. лв., като от тях над 80%, или 1.4 млрд. лв., са от износ на дизел. Като обем това са общо 737 хил. тона горива, от които 83%, или 615 хил. тона дизел.

От февруари тази година количествата и сумите драстично намаляват (виж графиката). Но все пак износ има, като за месеците от януари до август включително износът на дизел е за общо 521 млн. лв., а в количества това са 325 хил. тона.

Междувременно обаче Украйна започва да следва по-рестриктивна политика от ЕС по линия на руското гориво, постъпващо на нейна територия и се стига до настоящото затръшване на вратата. Така или иначе на България предстои да намали до нула зависимостта си от руския петрол и горива до една година, така че това е поредният период от преподреждането на петролната карта.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    fmm10610715 avatar :-|
    Ivajlo Atanasov
    • - 4
    • + 2

    Абе казвах ви аз, че файда от достлука с Украйна няма. А са видя, дали ще им спрете боеприпасите и военното оборудване!

    Нередност?
Нов коментар