Ток, горива и олио свиха износа със 7% до 86 млрд. лв. през 2023 г.

Най-голямата стокова група в българския износ е на машини, части и оборудване. Тук ръстът е 7% до над 20 млрд. лв.

При велосипедите годината беше слаба, но останалите предприятия от мащиностроителния сектор са имали стабилен износ
При велосипедите годината беше слаба, но останалите предприятия от мащиностроителния сектор са имали стабилен износ
При велосипедите годината беше слаба, но останалите предприятия от мащиностроителния сектор са имали стабилен износ    ©  Велко Ангелов
При велосипедите годината беше слаба, но останалите предприятия от мащиностроителния сектор са имали стабилен износ    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Продажбите на стоки към държави от ЕС са за малко над 55 млрд. лв. Това е спад от 9% спрямо същия период на 2022 г.
  • Основни търговски партньори на България в евросъюза са Германия, Румъния, Италия.
  • В топ 3 на най-големите търговски партньори на България извън ЕС се нареждат Турция, САЩ и Китай.

През миналата година България е изнесла стоки на обща стойност 86.5 млрд. лв. Това е с 6.9% по-малко спрямо предходната година, като българският експорт се представяше зле през по-голямата част от 2023 г. Причините са по-ниските цени на повечето стоки, особено олио и зърно, спадналите количества ток и горива и застоят на икономическата активност в Европа.

Все пак в данните има и добра новина - най-голямата стокова група в българския износ е на машини, части и оборудване, като тя отчита ръст над 7% на годишна база до над 20 млрд. лв. Ръст има при продажбите на разнообразни готови продукти, а това са двете стокови групи с най-голяма добавена стойност за икономиката.

По-малко за ЕС, но с по-висока добавена стойност

Продажбите на стоки към държави от ЕС през миналата година са за малко над 55.1 млрд. лв. Това е спад от 9% спрямо същия период на 2022 г. Най-големите минуси са при експорта на мазнини и олиа (почти 64%), горива и масла (спад от почти 50%) и химични вещества (-22%). И при трите стокови групи през миналата година цените бяха надолу спрямо предходната. Отделно от това през миналата година експортът на електроенергия също започна да намалява - и като обем, и като цена.

Най-голям ръст пък има при продажбите на стоки и сделки, некласифицирани другаде (увеличение от почти 27%), алкохол и цигари (10.7%), разнообразни готови продукти (7%). Най-голямата стокова група - на машини, части и оборудване за автомобилната индустрия, също расте - с 3.8% до над 14.6 млрд. лв.

Основни търговски партньори на България са Германия, Румъния, Италия, Гърция и Франция, които формират две трети от износа за държавите - членки на ЕС.

Само през декември износът за ЕС намалява със 7.8% спрямо същия месец на предходната година и е в размер на 3.9 млрд. лв.

Извън ЕС - основно ценови спад

Изнесените за трети страни стоки през миналата година са за почти 31.4 млрд. лв., което е спад от почти 3%. Подобно на данните за ЕС - тук спадовете са основно заради горива, мазини и олиа, където цените са надолу, както и при най-разнообразни артикули, класифицирани според вида на материала.

Огромен ръст има в групата "Стоки и сделки некласифицирани другаде" - почти 380%. Тя обаче е и най-малката стокова група като дял от общия износ, в която влизат специални сделки, некласифицирани пощенски пратки, златни концентрати, монети без официален курс.

За сметка на това има над 20% ръстове и при сделките с трети страни за храни и животни, както и при тези за машини и части.

В топ 3 на най-големите търговски партньори на България извън ЕС се нареждат Турция, САЩ и Китай, следвани от Сърбия и Украйна. При всички тях има спад спрямо рекордната 2022 г. с изключение на Китай, където статистиката отчита 30% ръст на продажбите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар