🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България е топ износител на патешки дроб и каучукови тръбопроводи

Най-голям дял в продажбите обаче заемат токът и горивата, които са генерирали близо 7% от БВП миналата година

36.7% от световните доставки на патешки черен дроб идват от България, което миналата година е донесло на производителите 14 млн. долара
36.7% от световните доставки на патешки черен дроб идват от България, което миналата година е донесло на производителите 14 млн. долара
36.7% от световните доставки на патешки черен дроб идват от България, което миналата година е донесло на производителите 14 млн. долара    ©  Shatturstock
36.7% от световните доставки на патешки черен дроб идват от България, което миналата година е донесло на производителите 14 млн. долара    ©  Shatturstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • 36.7% от световните доставки на патешки черен дроб идват от България, което миналата година е донесло на производителите 14 млн. долара, показва анализ на БСК.
  • Енергийни продукти, електроника, мед и машини представляват най-голяма част от българския износ.
  • През 2022 г. страната се нарежда на 57-мо място по обем на експорта в света.

България е глобален лидер по продажби на патешки дроб и замразено патешко месо, както и на каучукови тръбопроводи. Това показва анализ на Българската стопанска камара, използващ международна база данни за износа от 233 държави. Макар пазарите на тези продукти да са относително малки, през миналата година те са донесли на българските производители приходи за стотици милиони долари.

Най-голяма роля в българския експорт обаче се пада на електроенергията и горивата. Техните продажби извън страната са надхвърлили 6 млрд. долара през 2022 г., което по груби сметки е близо 7% от българския БВП през миналата година. Заради високите цени, по-силните продажби на ток към съседните страни и на дизел за Украйна износът на енергийни продукти миналата година е скочил със 147%. Останалите най-значими стоки са електроника и електротехника, мед и медни изделия, както и машини и апарати. Заедно с продуктите от енергетиката те съставляват над една трета от продукцията, която България реализира навън.

Като цяло страната печели позиции на международните пазари през последните години, става ясно от проучването. Ако през периода 2018 - 2022 г. глобално вносът е растял средно със 7%, то българският износ се е увеличавал по-бързо - с по 11%, посочват от БСК. За този малко по-дълъг период най-добре се развиват продажбите на олио и други естествени масла, които бележат ръст с близо 50%.

България затвърждава ролята си на експортноориентирана икономика, като със седем от десетте най-големи пазара, на които изнася, постига положителен баланс, т.е. продава повече стоки, отколкото купува от тях. В тази категория са и най-големите европейки икономики - Германия, Франция и Италия.

Лидер на няколко пазара

България заема най-голям дял от световните продажби на няколко стоки, при които традиционно има силни позиции през годините. Например 36.7% от световните доставки на патешки черен дроб идват от страната, което миналата година е донесло на производителите 14 млн. долара. България е най-големият износител и на замразено патешко месо, където държи 26% от глобалния пазар, който обаче е по-голям по стойност и носи приходи 108 млн. долара.

В по-разпокъсания пазар на тръби и маркучи от каучук България (най-вероятно авточастите на "Теклас България) заема 13.5%, което обаче е достатъчно, за да се нареди на първото място с продажби за 220 млн. долара.

Страната е основен фактор при още редица стоки като олио и други продукти от слънчоглед, метални компоненти, химични вещества. Това са например амониев нитрат, медни пръти, месинг на плочи, нерафинирана анодна мед и др.

Анализът на БСК се базира на данни на International Trade Centre ITC Geneva, а цените са в долари за по-лесно сравнение на резултатите между отделните страни. Според изследването миналата година българският износ е нараснал с 21% при средно 12% ръст на глобалния експорт. Така страната се изкачва нагоре до 57-място сред всички износители в света. Анализът обаче изключва стоките в сферата на отбраната, чиито продажби вероятно също са нараснали миналата година, макар официални данни да липсват. За това обаче свидетелстват силните резултати на част от държавните военни предприятия. Донякъде липсата на тези данни, които не са подадени в системата заради конфиденциалност, може да обясни разликата с по-високия ръст, който отчете НСИ - 36.6%.

Все още няма коментари
Нов коментар