🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като България загуби част от еврофинансирането от миналия програмен период за обхода на Габрово, сега я грози и налагането на финансова корекция от Европейската комисия (ЕК). Обектът, дълъг 23 км, струва над 90 млн. лв. и започна да се строи още през 2013 г., но по редица причини се забави сериозно във времето.

Тъй като обходът не е бил завършен до крайния срок 31 март 2019 г., през юни 2019 г. ЕК е започнала процедура за финансови корекции, става ясно от отговор на транспортния министър Росен Желязков до депутати от БСП. Става въпрос за сумата от 5.66 млн. евро, или малко над 11 млн. лв. Последната информация е, че проектът ще бъде завършен в края на ноември.

В началото на декември 2019 г. България ще представи допълнителна информация за обекта пред ЕК. "Имаме неформално уверение от европейските служби, че при завършване на обхода на Габрово в рамките на 2019-а финансовата корекция по проекта ще бъде оттеглена", казва още Желязков.

Какво остава да се построи

Проектът беше разделен на две фази, като първата, която започна през 2013-а и се изпълнява и в момента, включва 20-километров участък заедно с връзката на обхода с път I-5 Русе - Велико Търново - Свиленград, която е дълга 3.1 км. Втората фаза е тунелът под Шипка, но за него няма предвидено финансиране и съдбата му е неясна.

Изпълнител на първата фаза е обединение между "Хидрострой" на Велико Желев, "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътиженерингстрой – Т", които са с почти равни дялове.

"Над 90% от трасето е асфалтирано, положени са дренажи и водостоци, сега предстои полагане на износващ пласт и банкети", обясни пред "Капитал" Филип Маринов, управител на "Пътни строежи - Велико Търново", които в момента довършват обекта. Липсващата част е именно етапната връзка. "Там сме по-назад, на ниво земни работи, като в близките дни ще започнем да работим по пътната конструкция", каза той. По думите му проблемите с археологията и свличанията до момента са решени. "Целта ни все пак е да спазим срока и до края на годината да завършим проекта", каза Маринов.

Причините за забавяне на проекта са няколко, но строителите не са имали вина за форсмажорните обстоятелства, отбелязва mediapool.bg. През 2014 г. имаше обжалване от екоорганизации заради навлизането на трасето в парк "Българка", припомня сайта. През 2018 г. пък са открити археологически обекти, а и е имало земни маси с потенциал за обрушване и свличане, обясни през юни тази година Златка Петева, директор на дирекцията, която отговаря за координацията на проектите по оперативна програма "Транспорт", пред комитета за наблюдението й.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    За подобни случаи корекции няма логика да има и ЕК много добре знае това. В момента се изпълнява задължителната процедура, но политическото решение ще бъде да не се одържат пари. Също като при Струма.

    Нередност?
Нов коментар