Магистрали из цялата страна: какво предвижда да строи с европари пътната агенция

Заявката на АПИ е да обяви обществени поръчки за над 1 млрд. лв. в "най-скоро време" за Русе - Велико Търново и пътя към Видин

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Бъдещето на финансирането на последния участък от магистрала "Струма" все още е загадка, докато парите за автомагистралата Русе - Велико Търново и тунела под Шипка вероятно ще дойдат от европейските фондове в предстоящия програмен период 2021-2027 г. Това стана ясно от презентацията на инж. Златка Петева, директор на дирекция "Изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по време на конференцията "Cтpaтeгичecĸa инфpacтpyĸтypa и инвecтиции 2020", организирана от gradat.bg.

Европейската програма за транспорт, която в предстоящия програмен период 2021-2027 г. ще се казва "Транспортна свързаност", е основен източник на финансиране за повечето големи пътни проекти в страната. Може би единствено изграждането на магистрала "Хемус" не черпи ресурс от нея. Затова и АПИ явно ще се активизира и ще обяви още големи обществени поръчки до края на годината или поне така планира.

Към края на първото полугодие на 2020 г. по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) са сключени договори с изпълнители на стойност повече от 2.5 млрд. лв. Реално изплатените средства към 30 юни са 1.610 млрд. лв., верифицираните разходи - 1.385 млрд., а сертифицираните - 1.344 млрд. лв. Това сочи справка в сайта на оперативната програма.

Казусът "Струма"

Финансирането на сложния участък между Крупник и Кресна, който минава през Кресненското дефиле, още не е осигурено, въпреки дългите опити и процедури. Миналата есен се оказа, че пътната агенция е изпратила апликационна форма за средства от ЕС с пропуски и грешки. В крайна сметка АПИ я оттегли, за да може да предприеме мерки по забележките на Европейската комисия (ЕК).

С оттеглянето на формуляра българската страна пое ангажимент да изпълни няколко условия, обясни инж. Петева. "Първото от тях е да определи консервационните цели и мерки на двете защитени зони от "Натура 2000" - Кресна и Кресна Илинденци. От екоминистерството са сключили договор, избран е изпълнител. Срокът за определяне на целите и мерки е ноември 2020 г., правят се теренни проучвания в момента", каза тя.

И уточни, че агенцията работи и по другата забележка на Еврокомисията - че натискът на трафика в дефилето се е увеличил вследствие на изградената част на магистралата. Смекчаващите мерки за околната среда са щели да се правят през 2026-2027 г. с рехабилитацията на път Е-79, който ще се използва в едната посока, уточни Петева. Брюксел обаче реши, че това ще е твърде късно.

"От агенцията поехме ангажимент да изпълним част от екомерките - оградни съоръжения, модифициране на водостоци, през тази година", каза тя. АПИ обяви търг за избор на изпълнител, но никой не се яви, затова сега ще го обяви пак, стана ясно от думите й.

Иначе останалата, незавършена част от т.нар. лот 3 между Благоевград и Сандански, се строи. Лот 3.1 - от Благоевград до Крупник, е готов на 80%, обясни Златка Петева, като 6 км бяха пуснати за движение още миналата година. При останалите 6 км обаче има забавяне. Срокът за довършването им по договор е до декември 2021 г., обясни по време на презентацията си.

Тунел "Железница" е готов на 30% по думите на експерта, като изграждането му започна през октомври 2019 г. Той се строи от консорциум с водещ партньор "Джи пи груп". Компанията спечели търга, щеше да се отказва от договора за него заради публични скандали и изказвания на премиера Борисов, но накрая все пак се зае със задачата за над 200 млн. лв.

Магистрали с европейски пари

Магистрала Русе - Велико Търново ще е дълга 133 км и е с прогнозна стойност 1.5 млрд. лв. с ДДС. Тя ще е разделена на три отсечки, като за две от тях обществени поръчки трябва да бъдат обявени "в най-кратки срокове", каза инж. Петева. По неофициална информация на "Капитал" планът на АПИ допреди няколко месеца беше да се обявят търгове през септември 2020 г. Дали това ще се случи обаче, не е ясно. В отговори до "Капитал" миналата година агенцията заяви, че поръчките ще бъдат обявени през 2019г., но това не се случи.

От изказването на друг лектор в конференцията - инж. Галина Василева от транспортното министерство, вероятно за Русе - Велико Търново ще се търси и национално финансиране, не само европейско, "предвид огромния бюджет на самата магистрала".

В презентацията стана дума и за последния, незапочнат участък от т.нар. магистрала "Европа" между Калотина при сръбската граница и София - отсечката Драгоман - Северна Скоростна тангента. Прогнозната стойност на 16-километровия лот е 318 млн. лв. с ДДС. "В момента се процедира подробен устройствен план, след което ще се търсят източници на финансиране на изграждането му", каза Петева.

В Северозападна България също има един голям ключов път - този между Видин и Ботевград. През септември 2019 г. АПИ възложи поръчки за няколко участъка от трасето - между Мездра и Ботевград. Възложена е и отсечка от Видин на юг. Видно от профила на купувача на ведомството обаче става ясно, че то е прекратило позицията за отсечката между пътните възли Макреш и Бела. За участъка от Бела до Ружинци се чака избор на изпълнител.

Инж. Петева уточни, че АПИ работи по следващата отсечка - между Ружинци и Монтана, и в "най-скоро време" трябва да обяви търг. По лота Монтана - Враца обаче ще има промени. "Там ще се наложи трасето да бъде преместено предвид базата за взривни вещества, която е непосредствено до настоящото трасе", обясни експертът.

Най-близо до реализация от изброените проекти, макар и все пак на доста ранен етап, е дългоочакваният тунел под Шипка. АПИ вече събра офертите в поръчката с прогнозна стойност 267 млн. лв. без ДДС както за строителството, така и за надзора. Обектът има решение по ОВОС и всички земи по трасето са отчуждени, отчете инж. Златка Петева.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pjc50313869 avatar :-|
    pjc50313869
    • + 11

    Интересно, но АПИ за пореден път дава уколнчиви отговори. Изключително добре сте ги хванали в 'обещани' срокове и огромното разминаване в реалните събития. Продължавайте да ги притискате!

    Нередност?
  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid
    • + 1

    "в най-кратки срокове" за Русе-ВТ, аз го разбирам 2-3год. Иначе щяха да са далеч по-конкретни.

    Нередност?
  • 3
    svetlozar_savov avatar :-|
    SS
    • + 1

    Крайно време е ...

    Нередност?
Нов коментар