🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Обходът на Габрово е готов за движение след седем години строителство

Пътят от 23 километра за над 90 млн. лв. е завършен. Тече избор на строител за тунелите под Шипка за над 300 млн. лв.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Днес се пуска движението по новите 12 км от обходния път на Габрово. Това съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в сряда. Целият обходен път на Габрово е с обща дължина 23 км. Досега шофьорите минаваха по готовите 11 км, а вече ще преминават и по новите 12 км от път III-5004, уточняват от агенцията.

Стойността на обхода е 92.94 млн. лв. с ДДС. Изпълнител беше обединение между "Хидрострой" на Велико Желев, "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътиженерингстрой - Т", които са с почти равни дялове.

Работата по проекта започна през 2013 г. и трябваше да приключи през 2015 г. Пет години след крайния срок обходът все пак е завършен. След като приключи и следващият важен етап от трасето - прохода "Шипка", пътуващите към Казанлък ще стигат много по-бързо. Този обект обаче е на твърде ранен етап.

По трасето се намира най-големият стоманобетонен мост у нас - той е дълъг 640 м и е с отвор 160 м, като премоства долината на р. Синкевица.

Срокове и пари

Проектът за обхода на Габрово се финансираше по оперативна програма "Транспорт" в миналия програмен период 2007 - 2013 г. Той обаче се забави сериозно, като "след завършването на програмата изграждането продължи със средства от републиканския бюджет", съобщават от АПИ. Според първоначалния срок строителството трябваше да приключи през септември 2015 г., но няколко пъти той бе удължаван по различни причини и непредвидени обстоятелства.

Справка в сайта на оперативната програма за миналия програмен период сочи, че за обхода са усвоени 24.9 млн. лв. от ЕС до 2015 г. Дотогава са инвестирани 6.2 млн. лв. от националния бюджет като съфинансиране. След това вече държавата покрива довършването на обекта, тъй като програмният период е приключил.

"По отношение обхода на Габрово България е поела ангажимент проектът да е приключил до края на 2019 г. Съществува риск за налагане на финансова корекция при незавършване на проекта", каза Аурелио Сесилио, представител на Европейската комисия, на заседание за оперативната програма в края на ноември 2019 г. На заседанието Георги Терзийски, председател на управителния съвет на АПИ, казва, че за последните участъци от проекта е получено уведомление за съществено завършване от изпълнителя. "Предстои назначаване на комисия за установяване годността, приемането на обекта и подписването на констативен акт 15", уточнява той.

Тъй като обходът не е бил завършен до първоначалния срок 31 март 2019 г., ЕК дори започна процедура за финансова корекция от 11 млн. лв.

"Над 90% от трасето е асфалтирано, положени са дренажи и водостоци, сега предстои полагане на износващ пласт и банкети", обясни пред "Капитал" Филип Маринов, управител на "Пътни строежи - Велико Търново", през октомври 2019 г. Липсващата част тогава беше именно етапната връзка. По думите му проблемите с археологията и свличанията към момента са били решени, но в крайна сметка надеждите му да приключат до края на 2019 г. не са се сбъднали.

Причините за сериозното забавяне са няколко, но строителите не са имали вина за форсмажорните обстоятелства, отбелязва mediapool.bg. През 2014 г. имаше обжалване от екоорганизации заради навлизането на трасето в парк "Българка", припомня сайтът. През 2018 г. пък са открити археологически обекти, а и е имало земни маси с потенциал за обрушване и свличане, обясни през юни 2019 г. Златка Петева, директор на дирекцията, която отговаря за координацията на проектите по оперативна програма "Транспорт", пред комитета за наблюдението й.

Следваща стъпка: тунелът под Шипка

Офертите за проекта за тунел под Шипка бяха отворени в края на април 2020 г. Търгът привлече общо седем консорциума, като четири от тях са с участие от чужбина - три от Турция и един от Китай.

Всъщност тунелът не е един, а са няколко. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

Прогнозната стойност на проекта е 320 млн. лв., но тя не е пределна, т.е. той може да струва и повече. АПИ има план да кандидатства за европейско финансиране за обекта в следващия програмен период 2021 - 2027 г.

Всички дела по отчуждителните процедури са приключили и обектът е теренно обезпечен, съобщиха от АПИ за "Капитал".