Предизборна строителна площадка

Или как новините за старта на поне три големи пътни обекта се оказаха леко преувеличени

По аналогичен начин преди евроизборите Бойко Борисов "преряза лентичката" на нов участък от "Хемус". От 134 км обаче реално се строят едва 1.5 км
По аналогичен начин преди евроизборите Бойко Борисов "преряза лентичката" на нов участък от "Хемус". От 134 км обаче реално се строят едва 1.5 км
По аналогичен начин преди евроизборите Бойко Борисов "преряза лентичката" на нов участък от "Хемус". От 134 км обаче реално се строят едва 1.5 км    ©  Цветелина Белутова
По аналогичен начин преди евроизборите Бойко Борисов "преряза лентичката" на нов участък от "Хемус". От 134 км обаче реално се строят едва 1.5 км    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Само за три дни започнаха да се строят проекти на стойност над 630 млн. лв. Или поне така обяви Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В навечерието на местните избори, които ще се проведат на 27 октомври, последователно бе обявено началото на строителството на отсечка от пътя Мездра - Ботевград, на връзката с връзката на Южната дъга на Околовръстния път на София с "Цариградско шосе" и на тунел "Железница" по магистрала "Струма". Наред с това агенцията обяви старта на още поне четири по-малки пътни обекта в изминалите дни.

Истината обаче е малко по-различна. В повечето от тези новини не става въпрос за същинско строителство, а за т.нар. подготвителни работи. При някои от тях дори още се изготвят проекти. По подобен начин и преди изборите за Европейски парламент през пролетта се проведе маратон от откриване на мащабни строителни площадки, някои от които стоят на трупчета шест месеца по-късно.

Понеделник, вторник, сряда - все копаем нещо

В понеделник осъмнахме с новината, че започва строителството на 13 км от скоростния път Ботевград - Мездра. Изпълнител е обединение с участници "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", част от групата на "Грома холд" (бившето "Агромах"), заедно със словашката "Вахостав-СК а.с". Договорът е от 9 септември тази година и според него първо има шест месеца за проектиране, а чак след това ще започне реално строителство. Освен това нямаше никакво официално откриване - без министри, кметове и т.н., каквато е обичайната практика. Това навява на мисълта, че обявлението за старта на строежа е по-скоро с предизборна цел. Според съобщението на АПИ консорциумът "започна подготвителните дейности за обезопасяването на обекта, поставянето на знаци, премахване на горния хумусен слой и т. н. Всички дейности, които ще се извършват през следващите дни, са встрани от настоящото пътно платно и няма по никакъв начин да възпрепятстват трафика". Реално това са подготвителни дейности въпреки гръмкото заглавие, а не същинско строителство.

Във вторник агенцията продължи силната си седмица със съобщение, гласящо, че ГБС започва строителството на връзката на Южната дъга с "Цариградско шосе" за над 142 млн. лв. с ДДС. Още в третото изречение на текста обаче пише: "В момента се извършва подготовка за същинските строителни работи", но новината попадна в заглавията на редица издания така, както бе съобщена. Всъщност по договора, който беше подписан през юни, също има шест месеца за проектиране. А и едва преди седмица бе сключено споразумението с БАН за извършване на археологически проучвания по трасето.

Въпроси има и за тунел "Железница", чието изграждане уж започна в сряда, и за двете малки отсечки преди и след него по магистрала "Струма". По информация на "Капитал" ГБС е започнало строителни дейности по своя лот от 720 м преди тунела. Друг източник твърди, че "Джи Пи груп", които ще изграждат "Железница", още не са завършили техническия си проект. От фирмата отказаха да коментират. "Към настоящия момент няма забавяне спрямо заложените срокове и не се очаква такова", обясниха пред "Капитал" от АПИ миналата седмица относно "Железница" и прилежащите лотове.

А дано, ама надали

В спазването на сроковете и изграждането на пътна инфраструктура, разбира се, няма нищо лошо, дори напротив. Проблемът е, че в последните дни сякаш държавната администрация е впрегната в услуга на политическата кампания на ГЕРБ. Вместо всички тези обекти да се изпълняват според експертен план, да се действа последователно и да се съобщават събитията с истинските им имена, независимо кой управлява и дали предстоят избори, то те всъщност се забързват, когато има нужда. Само преди половин година, в навечерието на европейските избори, се проведе подобен спектакъл. Министри, кметове и журналисти вкупом присъстваха на първата копка на новите 134 км от магистрала "Хемус", които бяха възложени на държавната "Автомагистрали" без търг. Премиерът Бойко Борисов показно откри обекта, но в крайна сметка се оказа, че строително разрешително има само за 1.6 км от тази огромна отсечка, а по останалата част от трасето още няма как да се работи. В момента текат отчуждения и не са избрани фирми за надзор, без които строителство няма как да има по закон.

По подобен начин започна и строежът на магистрала "Европа" в участъка Драгоман - Сливница, а предсрочното откриване на ремонтирания за 113 млн. лв. варненски бул. "Васил Левски" се оказа пълно фиаско, след като само месец по-късно едно от кръговите кръстовища пропадна заради недостатъци в конструкцията. Тогава от общинския пресцентър признаха, че булевардът все още не е бил официално в експлоатация, въпреки че движението по него беше пуснато.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1

    И по Видин-Ботевград, и по Хемус, и по Околовръстното има лотове, които дори не са проектирани. Цялостното завършване на тези проекти ще е след още цял мандат, който и да управлява.

    Нередност?
Нов коментар