Основно турски фирми искат да строят тунела под Шипка за 320 млн. лв.

Единствено "Трейс" и "Хидрострой" от големите български строители се подали оферта има и китайска фирма - една от най-големите в света

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изненадващо слаб интерес от български строителни компании и висок от чужди фирми регистрира първия етап от търга за тунела под Шипка. Днес в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) бяха отворени офертите за дългоочаквания проект с над 100-годишна история, чиято прогнозна стойност е 320 млн. лв. без ДДС.

Търгът привлече общо седем консорциума, като четири от тях са с участие от чужбина - три от Турция и един от Китай. Последните големи обекти на АПИ, които се печелиха от чужди фирми, бяха участъци от "Марица", "Струма" и "Люлин" - съответно от италиански, гръцки и турски строители.

Забелязва се обаче липсата на големи строителни фирми като ГБС, "Джи Пи груп", "Щрабаг", "ПСТ груп" и "Грома холд". Някои от тях спечелиха големи поръчки през последните месеци и вероятно имат достатъчно обем работа по инфраструктурни обекти.

Кои са кандидатите

Само три обединения са изцяло български в надпреварата. Едното е с участници "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътинжеренигстрой-Т", като комбинация от същите фирми строеше съседен обект - обхода на Габрово, който се забави сериозно. "Хидрострой" приключи изграждането на отсечка от магистрала "Хемус" през 2019 г. и в момента нямат друг голям обект конкретно на АПИ, въпреки че е една от най-големите строителни компании в страната.

Другото местно обединение е между "Геострой" и "Пътстрой - 92", които скоро спечелиха търг на АПИ за изграждането на отсечка от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв., като това беше първият им голям инфраструктурен обект от доста време насам.

Последният български участник е обединение между "Трейс груп холд" и "Алве консулт". "Трейс" са най-голямата строителна фирма по оборот в миналогодишната класация на "Капитал" К100. Наскоро дружеството сключи договор с Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за почти 90 млн. лв. без ДДС.

Самостоятелно участва турската "Колин иншаат туризм санайи ве тиджарет". От сайта на фирмата става ясно, че работи по жп, енергийни водни проекти в Турция, като е работили в Либия, Азербайджан и Уганда и е на пазара от десетилетия. Компанията участва и в търга за лот от "Струма" през Кресненското дефиле, но не спечели.

Друга турска фирма - "Доуш иншаат ве тиджарет", си партнира с "Виа конструкт груп" и "Виа план" за тунела под Шипка, както направи и в поръчката за "Струма" през дефилето. Интересното тук е, че "Виа конструкт груп" е с предишно име "Джи Пи строй" и е регистрирана на адреса на "Джи Пи груп" - бул. "Черни връх" 59А в София.

Собственик на дружеството е Велизар Радев, а до 2017 г. е бил Стефан Тотев, изпълнителен директор на строителната фирма, която обаче не участва в този търг.

Последният участник от Турция е "Дуйгу мюхендислик иншаат туризм дъш тиджарет ве санайи лимитед ширкети". Фирмата е част от консорциума, който спечели поръчка за модернизация на жп линия Елин Пелин - Вакарел за 500 млн. лв. без ДДС.

В търга за тунела под Шипка има и китайско участие - China Communication Construction Company Ltd. Тя участва заедно с "Трейс" в търг на Националната компания "Железопътна инфраструктура" за Елин Пелин - Костенец, но не беше избрана. Фирмата е сред най-големите в света според американското издание Engineering News-Record, като китайското правителство притежава мажоритарен дял в нея.

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.

Историята

След дълго мълчание по темата изведнъж търгът за тунел под Шипка беше обявен изненадващо в края на октомври, точно след първия тур на местните избори, а крайният срок за представяне на заявления за участие бе началото на декември. Впоследствие обаче АПИ даде още месец на строителите да подготвят, а през януари отново го отложи - за 9 април. Те обаче бяха отворени чак сега с оправдание "извънредното положение".

Прогнозната стойност от 320 млн. лв. без ДДС за строителство на тунела под Шипка (обект, който всъщност включва няколко тунела) не е пределната. Това означава, че кандидатите могат да подадат оферти с по-високи цени и строителството да излезе значително по-скъпо от очакваното. Подобна беше ситуация и с търга за единия участък от магистрала "Струма", където прогнозната стойност беше 533.6 млн. лв. с ДДС, а избраният изпълнител спечели с ценова оферта от 599 млн. лв. с ДДС.

Проектът е без осигурено финансиране, а след понижаването на очакваните приходи от тол такси и настоящата криза такова вероятно ще бъде намерено още по-трудно. Предвижда се проектът да бъде предложен за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" в следващия програмен период 2021 - 2027 г.

Всички дела по отчуждителните процедури са приключили и обектът е теренно обезпечен, съобщиха от АПИ за "Капитал". Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е близо 3 години и половина.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kratun.ko avatar :-P
    kratun.ko
    • - 3
    • + 3

    Не можаха да минат през Шипка, сега искат да минат под нея.

    Нередност?
  • 2
    afanko avatar :-?
    afanko
    • - 5
    • + 1

    Газ до дупка и рязка спирачка. те така върви управлението по строителството на територията. В момента куцо, кьораво и сакато може да си намери работа в строителството. После падишахът каза, няма да строим и всички вънка. Тиквошахът преди 5 години каза, че няма българска фирма, която да строи тунели, затова щял да търси чужда фирма за "железница", защо ся я прави оня, дето играят карти не знам. Нищо, че няколко фирми участваха в строителството на повечето тунели на Европа, това не се вижда. От първото, специалистите избягаха, просто останаха да работят, там където плащат и има сигурност.

    Нередност?
  • 3
    aheloi avatar :-|
    Храбър
    • - 6

    Турците искат излаз на Дунава и от там до цяла Европа.
    България да си оправи пристанищата на реката.

    Нередност?
  • 4
    xgt37655162 avatar :-|
    xgt37655162
    • - 3
    • + 2

    Да строиш къс тунел и магистрала (или каквото там са измъдрили) през природен парк е тотална гербаджийска простотия. Вместо да увеличаваме защитените зони в планините, ние ще ги разсичаме и унищожаваме.
    Като бонус получаваш и нескопосан проект с голема надморска височина и произтичащите от това проблеми. То не става само да режеш лентички и да се тупаш в гърдите, че си построил нещо там. Същата история като с орязаната полумагистрала Хемус по идиотско трасе, полумагистрала Струма, полумагистрала Русе-Търново - също по възможно най-скапаното трасе и т.н.

    Нередност?
  • 5
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • + 1

    Тунел с две ленти, готов през 2025? Не е ли малко недалновидно?

    Нередност?
  • 6
    xba1496037641523567 avatar :-|
    Наблюдател
    • - 1

    Най-вероятно ще дисквалифицират всички фирми освен българските , като основанието ще е липса на опит или някоя друга простотия. Все пак нашите фирми са с най-богат опит в изграждането на тунели. Като се види и от къде ще минава самия тунел хората ще си кажат "какъв му е смисъла като пак трябва да минавам през част от прохода?"

    Нередност?
Нов коментар