🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Хидрострой" вероятно ще строи първия си голям тунел - под Шипка за 358 млн. лв.

Проектът поскъпва с поне 40 млн. лв. над прогнозната стойност и включва най-дългото съоръжение в страната от 3.2 км

Най-големият мост в България се намира на обхода на Габрово, който бе открит миналата година, с дължина 640 м и отвор 160 м.
Най-големият мост в България се намира на обхода на Габрово, който бе открит миналата година, с дължина 640 м и отвор 160 м.
Най-големият мост в България се намира на обхода на Габрово, който бе открит миналата година, с дължина 640 м и отвор 160 м.    ©  Надежда Чипева
Най-големият мост в България се намира на обхода на Габрово, който бе открит миналата година, с дължина 640 м и отвор 160 м.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Фирмите на строителния бизнесмен Велико Желев - "Хидрострой" и "Пътни строежи - Велико Търново", които нямат голям опит в тунелното строителство, са предложили най-ниска цена в търга за тунел под Шипка - 358 млн. лв. и вероятно са най-близо до победа. Това става ясно след като в петък бяха отворени ценовите оферти в търга, а днес Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) ги съобщи публично. Така след като "Джи Пи груп" дебютира с изграждането на тунел "Железница" на магистрала "Стума", сега и "Хидрострой" скача направо в дълбокото.

Прогнозната стойност на поръчката за тунела под Шипка бе 267 млн. лв. без ДДС или 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна - т.е. кандидатите нямаше автоматично да бъдат отстранени, ако не се вместят в нея. И четирите отворени оферти са доста над прогнозния праг. Явно проектът ще поскъпне с поне 38 млн. лв., ако най-ниската предложена цена все пак спечели. Обрат в класирането може да настъпи само ако има голямо разминаване в техническите параметри. Предложената цена е с тежест 60% в този търг, а оценката за проектиране и строителство общо е 40%.

Тунелът под Шипка, който всъщност е проект за най-дългото подобно съоръжение в страната и още четири по-малки тунела с обща дължина 4 км и 10 км път, не привлече останалите най-големите строителни компании като ГБС, "Джи Пи груп", "Щрабаг", "ПСТ груп" и "Грома холд". От подадените общо 7 оферти в състезанието имаше четири от чужбина, което бе истинска изненада след като през последните години в поръчките на АПИ се включваха само местни играчи. Сега става ясно, че трима от чуждестранните кандидати са били отстранени преди етапа с отварянето на финансовите предложения. Още по-слаб интерес предизвика и поръчката за 75 км от магистрала Русе - Велико Търново за над 1 млрд. лв. - едва пет участника.

Критериите за участие в търга за тунела бяха през последните три години кандидатите да са изградили поне 350 м мостове и 350 м тунели, което изглежда малко предвид факта, че ще се строи най-дългият пътен тунел у нас. Но пък по-високи изисквания щяха да оставят българските фирми извън схемата.

Проектът е предложен за финансиране по оперативна програма "Транспортна свързаност" в следващия програмен период 2021-2027 г.

Състезанието - слаба конкуренция

Тримата отстранени кандидати от чужбина са турските "Колин" и "Дуйгу", както и китайската China Communication Construction Company.

"Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т" са предложили 358 млн. лв. с ДДС. "Пътинженерингстрой - Т" е фирма от Търговище с краен собственик Григор Иванов. "Хидрострой" е на Велико Желев, а в "Пътни строежи - Велико Търново" той притежава 34% дял. Останалите акции на фирмата са собственост на Григор и Иван Иванови.

В обединение трите фирми изградиха обхода на Габрово, който е предходен етап на проекта за тунела под Шипка и вероятно това е било плюс при изготвянето на офертата. Обединението изграждаше 23-те км в продължение на седем години и срещу 90 млн. лв. Проектът започна през 2013 г., но закъсня сериозно по различни причини. Именно в рамките на обхода е единственият известен публичен проект с тунел, строен от някоя от трите фирми - съоръжение, дълго 540 м под т.нар. Бакойски баир. Ако обаче проектът беше завършен в срок през 2015 г., то сега участниците нямаше да покриват критерия за подобно строителство в последните три години.

"Хидрострой" изгради 9 км от "Хемус" между Ябланица и Боаза, пречиствателна станция в Златни пясъци, както и злополучния бул. "Васил Левски" във Варна, който бе открит миналата година, но впоследствие създаде доста проблеми, като последно се наводни. И от години с преките фирми от групата на Велико Желев и с периферните сателити е строителната група с най-голям оборот в страната.

Следващата оферта в надпреварата е тази на "Трейс груп холд" и "Алве консулт" - близо 360 млн. лв. с ДДС.

Трета е офертата на обединение между турската "Доуш", "Виа конструкт груп" и "Виа план" за тунела под Шипка, същото съдружие участва и в поръчката за "Струма" през дефилето. Офертата им е почти 377 млн. лв. Интересното тук е, че "Виа конструкт груп" е с предишно име "Джи Пи строй" и е регистрирана на адреса на "Джи Пи груп" - бул. "Черни връх" 59А в София. Собственик на дружеството е Велизар Радев, а до 2017 г. е бил Стефан Тотев, изпълнителен директор на строителната фирма, която обаче не участва в този търг.

С най-висока цена са "Геострой" и "Пътстрой - 92" от групата "Геотехмин" - 417.5 млн. лв. с ДДС.

Идея на десетилетия

Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г., а конкретно тунел под Шипка пък присъства още в Националния план за регионално развитие за периода 2000-2006 г., като там се споменава за финансиране от японски банки.

Настоящата обществена поръчка беше обявена изненадващо още през октомври 2019 г. с краен срок декември 2019 г. След това обаче той беше удължен и в крайна сметка офертите бяха събрани през април 2020 г.

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Проектът включва един тунел, дълъг 3.22 км, и четири по-малки - с дължина между 90 и 290 м. Ще бъдат построени шест моста и един подлез.

Всички дела по отчуждителните процедури са приключили и обектът е теренно обезпечен. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е близо три години и половина.

*Статията е коригирана в 18.40 на 20 март 2021г.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    monk007 avatar :-?
    monk007
    • + 4

    Петрохан поне проект за тунел кога ?

    Нередност?
  • 2
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 1
    • + 2

    нищо че нямат опит момчетата..ще се научат..проба-грешка и ще стане все някога

    Нередност?
  • 3
    dtrendafilov avatar :-|
    Deyan T
    • - 1
    • + 3

    Важното е да сме живи и здрави, кво като нямат опит, то кой има.
    Боко и Ко. ме кефи, че не спират да са нелепи. Хубаво е и че няма журналя да го питат: "Абе чичи, не трябва ли опит нещо? "

    Нередност?
  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 3

    Хидрострой с 5 355 766 лв. коронасубсидии до момента:
    https://bird.bg/corona/?q=103029862

    Нередност?
  • 5
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 3

    Хидрострой с над 1,2 милиарда лв. обществени поръчки
    1 224 328 385 лв.
    https://bird.bg/contracts/?q=103029862

    Нередност?
  • 6
    rwc28392756 avatar :-|
    Kreader
    • - 2
    • + 2

    Дано не се отлага повече изграждането на това така необходимо съоръжение...

    Нередност?
  • 7
    falcone avatar :-|
    falcone

    Интересно като минал опит какво е посочено в обществената поръчка?

    Нередност?
  • 8
    mrx16168804731011358 avatar :-|
    Rosen Dobrev

    АЗ сам бивш миньор САС сертификат за управление на подземен челен товарач. Каде да подам молба за работа

    Нередност?
  • 9
    nbx16181223461047287 avatar :-|
    Mehmed Rifat Rahmanli
    • - 1
    • + 1

    ЬЗдравейте ,тунела под Шипка нека да се изгради от опитни и знаещи Строителни фирми ,които са специалисти в изграждането на тунели защото тук става въпрос за Тунел ,а не за строителство на къща ,или стандартно строителство.Важно е качество време и гаранция за извършеното от строителя ,а не само Оферта която да е с по ниска цена .Винаги евтиното излиза по скъпо от реалната цена.

    Нередност?
Нов коментар