🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тунелът под Шипка ще се проектира наново и ще се забави с години

Само ден след като строителният министър Гроздан Караджов заяви, че първата бърза връзка между двете части на страната ще продължи, той реши, че планираното не е достатъчно

Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно
Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно
Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно    ©  NA
Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно    ©  NA
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-големият единичен строителен обект, който в момента е с избран изпълнител - тунелът под Шипка, ще бъде върнат на първа фаза: проектиране. Това съобщи изненадващо новият строителен министър Гроздан Караджов в интервю за националната телевизия. Изказването му дойде само ден след като самият той официално обяви на първата си пресконференция, че се е изненадал от факта, че тунелът ще бъде само с по една лента в посока. Въпреки това Караджов каза, че няма да спира започването на строителство.

На специално запитване от "Капитал" МРРБ вчера потвърдиха думите на министъра: "Ще се работи по

съществуващия проект, който е в много напреднала фаза, включително е направено проектиране, макар то да предвижда движение в една лента в посока, и е проведено обществено обсъждане. Евентуална промяна в проекта би отложила започването на реално строителство във времето", казаха от ведомството. Целта, според МРРБ вчера, е тунелът под връх Шипка "да бъде реализиран максимално бързо".

Ден по-късно обаче Караджов вече не мисли така. "Като преспах и се събрах тази сутрин, смятам да канселирам този проект и да възложа ново проектиране с двулентов път, както е от Русе и както ще бъде надолу. Нищо не може да бъде започнато да бъде строено от утре", каза той пред БНТ.

Това означава, че проектът - на стойност 360 млн. лв - се връща на първа фаза и започва отново дългия път към строителство. Последният такъв цикъл отне над 10 години и още не е завършил.

Пробив под Стара планина

Проектът включва всъщност пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е 3.22 км - най-дългият в България, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста. Първото проектиране беше започнато като поръчка още в предишния програмен период през 2013 г. По-късно проектът беше разделен и първо беше изпълнен обходът на Габрово, а тунелът беше даден съвместно като проектиране и изграждане.

За него дълго време нямаше финансиране, като сегашните надежди бяха той да попадне в новата програма "Транспорт", която трябва да бъде одобрена от ЕК тази година. Идеята на възлагането му от АПИ предварително беше, когато програмата бъде одобрена, да бъде подписан договор с изпълнителя и да започне строителство.

Поръчката беше обявена преди цели три години, а ценовите оферти (финален етап от разглеждането на предложенията на кандидатите) бяха отворени през март 2021 г. Очевидно интересите там бяха големи, защото пътната агенция забави значително решението за избор на изпълнител. Причина за това се оказа и липсата на готов финансов ресурс.

В крайна сметка АПИ публикува решение на 11 юли - три дни след вторите парламентарни избори (на които ГЕРБ загуби). Няколко дни след това част от ръководството на агенцията беше сменено. Една от предполагаемите причини беше именно фактът, че шефовете на агенцията, назначени от служебно правителство, са препотвърдили изводите на комисия по избор на изпълнител, назначена по времето на ГЕРБ

Победителите

Поръчката беше спечелена от три фирми - "Пътни строежи - Велико Търново", "Пътинженерингстрой-Т" и "Хидрострой" на Велико Желев. Те изградиха и обхода на Габрово.

През 2020 г. последната беше втората най-голяма строителна компания по приходи в България, а през 2021 година слиза на пето място. "Пътинженерингстрой-Т" е на 11-о място. Велико Желев най-вероятно беше обект на коментарите на вътрешния министър Бойко Рашков през ноември, че строителна компания е започнала да изнася пари към Дубай. Желев е и вторият най-голям получател на аванси по "Хемус".

Показателно е, че поръчката се придвижи по най-познатите правила на ерата "ГЕРБ": първо бяха отстранени всички чуждестранни участници, а после КЗК отхвърли без много чудене жалбата на загубилия "Трейс груп холд". Старозагорската група обаче обжалва през октомври пред Върховния административен съд (ВАС).

Нито една от трите спечелили фирми няма опит в строителството на тунели и смятаха да разчитат на подизпълнител за цели 29% - "Евро алианс инженеринг", която е специалист в тунелното строителство. Именно затова "Трейс" твърдеше, че победителят не е изпълнил изискването за опит в търга, сред които са да е проектирал тунел през последните три години и да е построил поне 350 м тунел през последните пет години.

Що се отнася до проектирането

за което сега Караджов е изненадан и заради което връща проекта, то е свършено от "Консорциум "ПСВТ" и в жалбата се коментира фактът, че е със стойност почти 4 пъти под средната на другите участници. Консорциумът на "Хидрострой" е предложил 1.32 млн. лв. с ДДС за проектирането, докато конкурентите са предложили съответно 4.8 млн. лв. 3.96 млн. лв. и 6.6 млн. лв. с ДДС.

Според Караджов тунелът трябва да е с повече ленти, въпреки че обходът на Габрово и пътят след него също е двулентов. Кметицата на Габрово Таня Христова беше възмутена от решението. "Това означава, че тунелът отива в необозримото бъдеще. Смятам, че това е пълно разочарование на фона на обещанията че ще има три тунела под Стара Планина", каза тя. Според нея с действието си, Караджов връща ситуацията "30 години назад". "Да дойде и да обясни от двете страни на Балкана, че отново Северна България не е приоритет", заяви Христова пред "Капитал".

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 19
    • + 25

    Не само тунела под Шипка или магистрала Хемус ще се забавят - НИЩО НЯМА ДА СЕ НАПРАВИ ОТ ТЕЗИ СЕГА. Вижда се съвсем ясно какво правите - търсите причини, оправдания с предишни, а истината е, че нито имате воля, нито желание нито може да намерите финансиране за тези проекти. Селдващата години ще теглите дългове и ще раздавате пари, за да туширате народното недоволство и да оправдаете "промяната" ви. Сега ще откриете процедури за поръчки, те ще бъдат обжалвани от адвокатската мафия, която стои зад вас и там ще им налеете излишни пари. За това ви беше мъка инхаус процедурите.
    Магистрала Хемус е жизнено важна за Северна България и тя щеше да бъде готова към края на тази години. Няма значение колко струва, парите тук не са важни - тази магистрала е от национално значение и ползите от нея са огромни за онзи регион. Промяната ви осъжда хората в Северна България на бедност още дълго време.
    Пътностроителният бранш е един от най-важните сектори в икономиката на една държава, а пътната инфраструктура основна причина за вдигането на БВП. По времето на Борисов този бранш се подпомогна значително, фирмите накупиха всякакъв вид техника и машини. Пътностроителният бранш беше готов за по-сложните проекти, които трябваше да се направят като тунела под Шипка.
    Сега фирмите ще прадават техниката си, ще осводят работници, пътни инженери, обучни кадри, за да си платят кредите и да оцелеят.

    Нередност?
  • 2
    tvl03646683 avatar :-|
    tvl03646683
    • - 13
    • + 28

    По-добре да се отложи и направи като хората, отколкото по гербаджийски да отбият номера с некадърен проект и изпълнение, с единствена цел рязане на лентички и крадене.

    Проектът в този си вид е престъпна глупост. Двулентовият обход на Габрово, също. Тая кметица има ли представа какъв трафик ще минава оттам? Колкото и тунели да се построят, това винаги ще си остане най-важната връзка между Северна и Южна България.

    А в международен план освен коридора Русе-Свиленград/Маказа, който следва да е пълноценна магистрала по цялата дължина, през тунела под Шипка ще минава и най-краткият маршрут между Турция и Европа, който с един бъдещ мост на Оряхово по естествен начин ще доведе и до нуждата от магистрала Габрово-Севлиево-Ловеч-Плевен-Оряхово.

    Та по чисто географски причини искаш-не искаш там ще се получи висока концентрация на трафик. От тая гледна точка не двулентов, ами за отсечката Габрово-Казанлък може да се помисли и за три ленти в посока дори. Или поне да се предвиди възможност за бъдещо разширяване до толкова за да не си блъскаме главите след време. Народът е казал 3 пъти мери, един път режи (лентичка).

    Нередност?
  • 3
    tvl03646683 avatar :-|
    tvl03646683
    • - 8
    • + 18

    Всичко, пипнато от гербаджийска ръка, е недомислено. Всички проекти е добре да се преразгледат щателно. Магистралите Русе-Търново, Хемус, Струма, пътят за Видин - абсурдни трасета, орязани параметри. Самото разположение и дължина на тунела под Шипка.

    Нередност?
  • 4
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • - 9
    • + 14

    Добра новина. Защото ако и Хемус и тунела под Шипка ще са направени като Тракия, по-добре да не се пипат. А тези немили-недраги строители досега показаха, че строят като деца на пясъчник.
    * Да, бай Скуби, Тракия не са я правили само твоите приятели от ГЕРБ. Все тая коя пасмина е замесена. Важното е оттук нататък да се прави от нормални хора. Само не разбрах, тези "обучени кадри" с какви инженерни съоръжения са блеснали?

    Нередност?
  • 5
    ivaylo_kolev avatar :-@
    Evo K
    • - 9
    • + 11

    Естествено, щом не от и за София или от там за Гърция, не е интересно за новата власт.
    Регионите просто нямат нови 30 години да чакат някакви политици... Чакахме ви 100 години, точно за този проект!

    Нередност?
  • 6
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 4
    • + 9

    До коментар [#1] от "scuby":
    Колега съфорумец, препредавам ти думите на мениджър от една пътностроителна фирма с традиции за друга също пътностроителна, но любимец на властта. Та той разказваше : "Пътуваме ние с грейдерите към обекта ни и срещаме едни колеги, които строят магистралата (Тракия към онзи момент). След като се запознахме, колегата ме попита, какви са тези странни багери. Оттам нататък нямаше за какво повече да говорим".
    Никой не оспорва за магистрала Хемус, даже според мен тунела под Шипка и втори мост на Дунав при Русе са по-спешни, обаче не е ли по-добре да се огледа по-подробно първо наследеното от ГЕРБ и тогава да се строи. Че с тия магистрали без проект, строително разрешително и гаранция от строителя станахме за смях в цял свят.

    Нередност?
  • 7
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов
    • - 7
    • + 10

    Хе-хе, вие да не повярвахте на приказките за мостове и тунели?
    Нищо няма да стане в този мандат. А друг не им се полага.

    Нередност?
  • 8
    psb avatar :-|
    psb
    • - 4
    • + 6

    До коментар [#2] от "tvl03646683":

    Колега, направи си труда да погледнеш релефа на построения вече обходен път на Габрово. Ще разбереш защо е избран варианта да се направи еднолентов. Добавянето на още 2 ленти там, както и в пробива през планината, ще оскъпи проекта поне 3-4 пъти.
    Отделно се поинтересувай защо Плевен няма източно околовръсно, преди да мечтаеш за скоростен път Оряхово - Севлиево. Подсказка - огромна защитена местност Кайлъка. За преодоляването й са необходими съоръжения съизмерими с тунела под Шипка. Не на последно място евентуален мост на Дунав при Оряхово е на поне 15 години разстояние, ако всичко е супер. Без да се споменава необходимата инфраструктура от Румънска страна.
    Не е ли по удачно да се построи и пусне така - еднолентов тунелът? Пет години по-късно се прави анализ на трафика и ако има нужда се прави проект за нови две ленти в отделна тръба...

    Нередност?
  • 9
    6oris avatar :-P
    Борис
    • - 3
    • + 5

    "Като преспах и се събрах тази сутрин, смятам да канселирам този проект" - моля за превод на български на казаното от министъра? Не става ясно с кого се е "събрал"? Да не би да се има предвид сутрешен секс, който го е вдъхновил да "канселира" проекта?

    Нередност?
  • 10
    tvl03646683 avatar :-|
    tvl03646683
    • - 4
    • + 4

    До коментар [#8] от "psb":

    Дали си даваш сметка, че говорим за един от най-важните и стратегически инфраструктурни проекти в страната, включително от международно значение? Още две ленти щели да го оскъпят 3-4 пъти. Ако разсъждаваме така провинциално, изобщо няма нужда и от магистрали и скоростни пътища, защото те никога не струват колкото двулентов x 2. Ако можехме да орежем от глупостта и краденето, вместо от парите за важни проекти, щяхме да стигнем далеч.

    После, подобни неща не се проектират на парче по гербаджийски. Ще построим сега половината криво-лево, пък по-натам ще му мислим за другата. Точно от такъв тип мутренско мислене сме последна дупка на Европа по всичко. Дори да се строи на етапи, то първо следва да се знае точно къде и как ще се разширява пътят, къде ще е вторият тунел и т.н.

    Каква логическа връзка има след колко години ще е готов мостът при Оряхово? Той е още един важен аргумент, но никъде не е казано, че и без него трафикът през Шипка няма да е в повече за двулентов тунел и път.
    Колкото до Плевен, не става ясно с какво точно ти пречи Кайлъка и защо реши, че една магистрала следва да минава именно през него.

    Нередност?
Нов коментар