🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Идват нови жп поръчки: периодът 2021-2027 започва с търг за 908 млн. лв. за Видин - Медковец

От НКЖИ се надяват проектът да бъде финансиран по Механизма за свързана Европа

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще обяви обществена поръчка за 908 млн. лв. за модернизацията на жп линията Видин - Медковец. Това става ясно от обявление до официалния вестник на Европейския съюз.

Документите по процедурата се очаква да бъдат публикувани през април или май, а договорът няма да влезе в сила докато не бъде осигурено финансирането. От НКЖИ се надяват проектът да бъде финансиран по Механизма за свързана Европа 2. Това е първата поръчка от новия програмен период 2021-2027 г., бюджетът за който тепърва трябва да бъде одобрен и да влезе в сила. Новите програми ще бъдат одобрени най-рано през есента на тази година, но техните проектни версии вече са качени онлайн.

Кандидатстването за финансиране по Видин - Медковец също трябва да се случи през есента, като от НКЖИ смятат, че напредъка по търга и готовността на проекта биха били добра атестация за пред Брюксел. Компанията е известна с огромните забавяния по свои проекти и прехвърлянето на пари от нейни оси към други в програма "Транспорт".

Пътят към Видин

Отсечката Видин - Медковец е част от по-големия проект за модернизация на жп-линията София - Видин. Това е най-скъпият проект на НКЖИ, възлизащ на около 2.5 млрд. евро, като за него се говори от над 10 години. Високата цена се дължи на висока целева скорост от 160 км/ ч в комбинация с тежък терен.

Бъдещето на проекта беше несигурно. Видин - София е част от европейския коридор 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Проектът ще има по-добър ефект, ако има и модернизация на жп пътя на румънска територия към Букурещ. От сектора обаче отдавна коментират, че румънската страна има различен интерес - товарите от Европа да стигат до черноморското ѝ пристанище Констанца.

Това, както и невъзможността за изплащане на инвестицията в линията София-Видин в каквото и да е обозримо бъдеще според разчетите, забави с години проекта.

Голямите забавяния на НКЖИ

В новия период освен тази линия ще бъдат обявени още няколко проекта за програма "Транспорт". Участъкът Елин Пелин - Костенец, който беше прехвърлен от миналия период, ще бъде довършен с пари от този. Очаква се да бъдат завършени и отсечките Перник - Радомир, София - Перник и може би Радомир - Гюешево. Търгът за Перник - Радомир вече е обявен, като прогнозната стойност на проекта е 267.5 млн. лв., а крайният срок за подаване на оферти е 12 март 2021 г.

Равносметката от модернизацията на жп линиите в страната до момента е, че България ще използва три програмни периода от членството си в Европейския съюз, за да успее да модернизира една-единствена линия: Драгоман - София - Пловдив - Бургас. До момента големите търгове на НКЖИ не вървят гладко, като обжалванията на добре познати местни играчи като Христо Ковачки, ВДХ и "Джи Пи груп" по обществените поръчки отнеха години и накрая търговете бяха дадени на очакваните кандидати.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465
    • + 2

    Дали обаче идейните и технически проекти са им направени като хората от единствената фирма, която ги прави "Евротранспроект" - фирмата на Пеевски. Дано,дано, ама надали....

    Нередност?
Нов коментар