Услуга за строител: как пътната агенция подари 111 млн. лв. държавни пари

Или как 13 км от отсечката Мездра - Ботевград поскъпнаха с 50 млн. лв., после с още 111 млн. лв. и всичко това в ущърб на държавата

ГЕРБ твърдяха, че пътят Видин - Ботевград ще е готов до 2022 г., но с капани, заложени от тях, не е ясно кога трасето ще бъде завършено
ГЕРБ твърдяха, че пътят Видин - Ботевград ще е готов до 2022 г., но с капани, заложени от тях, не е ясно кога трасето ще бъде завършено
ГЕРБ твърдяха, че пътят Видин - Ботевград ще е готов до 2022 г., но с капани, заложени от тях, не е ясно кога трасето ще бъде завършено    ©  Надежда Чипева
ГЕРБ твърдяха, че пътят Видин - Ботевград ще е готов до 2022 г., но с капани, заложени от тях, не е ясно кога трасето ще бъде завършено    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Анекс от времето на ГЕРБ увеличава договор за строителство със 111 млн. лв. и над една година със слаби аргументи
  • По време на служебния кабинет начина на плащане рязко се сменя - вместо при акт 16, АПИ ще плаща на всеки 1% свършена работа
  • Освен че промените в договора нарушават закона, те са и в полза на компании, получили щедри суми по инхаус механизма

Учебник по корупция - така източник на "Капитал" коментира историята, която ще разкажем в този текст. Дали конкретно има корупция и кой на държавен пост е лично облагодетелстван, за съжаление обаче не можем да кажем. Това, което е ясно, е, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) заобикаля Закона за обществени поръчки и увеличава и без това скъп договор за проектиране и строителство на 13 км от пътя Мездра - Ботевград.

През 2019 г. тя подписа договор с обединение на две фирми от групата на "Грома холд" - "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", и една словашка, "Вахостав" за 222.4 млн. лв. без ДДС. Но към днешна дата той е набъбнал до 333.7 млн. лв. без ДДС и то със спорни аргументи. Финансирането на проекта е изцяло държавно. Собственикът на едната фирма, Виктор Велев, и синът на собственичката на другата, Христо Савев (който е и собственик на "Грома холд") са обвиняеми за пране на пари в размер на 53 млн. лв. във връзка с "Хемус", твърдеше БНТ.

Всичко това е започнато по времето на ГЕРБ и е продължено при служебния кабинет на Гълъб Донев.

Договор с история

През 2018 г. АПИ обяви търг за въпросния лот, като гръмко обяви, че този път ще плати на изпълнителя чак след като трасето получи акт 16, т.е. бъде готово. Победителят на финала беше изненадващ, защото предложи фрапантно по- висока цена от конкурентите си. Прогнозната стойност на проекта беше 178.8 млн. лв. без ДДС, а избраният изпълнител - обединение между двете български фирми "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" и словашкото дружество "Вахостав", предложи 222.4 млн. лв. без ДДС.

Тогава така и не стана ясно как са спечелили, след като цената е била с 60% тежест при критериите за оценка на офертите. На сайта на пътната агенция могат да се видят единичните цени на победителите и още двама кандидати, "Джи Пи груп" и ГБС, като разликите са с пъти. Например демонтаж на един пътен знак в офертата на "Европейски пътища" струва 128 лв., в тази на "Джи Пи груп" - 26 лв., а в на ГБС - 9 лв.

Като неофициално оправдание за високата цена тогава беше посочен фактът, че плащането ще се случи чак след завършване на обекта, чиито срок по договор е три години. Впрочем договорът е подписан на 3 септември 2019 г., но нов скоростен път между Ботевград и Мездра очевидно още няма.

Навремето бе скъпо

След подписването на договора обаче държавата започва да играе в чужда полза. На 29 декември 2020 г., между празниците, бившият шеф на АПИ от времето на ГЕРБ Георги Терзийски подписва допълнително споразумение със строителите.

Първо, сроковете се удължават по ред причини, най- вече заради лошо планиране от страна на възложителя. Така вместо 1096 дни срокът става 1568 дни. Второ, няколко кръгови кръстовища край Мездра се променят и трябва да станат на две нива.

"По мое настояване и с решение на премиера се препроектираха всички кръстовища в отсечката от Видин до Ботевград, които ще бъдат на две нива. Дори да се оскъпи малко проектът, смятам, че това е правилното решение, така че директното трасе да не бъде възпрепятствано от включване на превозни средства от населените места. Все пак строим скоростен път", казва бившата регионална министърка от ГЕРБ Петя Аврамова през февруари 2021 г. В анекса се посочва, че община Мездра не харесвала първоначалната версия и е дала тази идея.

"Капитал" се свърза с кмета Иван Аспарухов, който каза, че общината не е депозирала отказ и отрече да е правила такива предложения.

Още по-голяма промяна настъпва, когато се добавя и ремонта на третокласния път 161 Ребърково - Люти дол - Ботевград. Причината е, че когато ключовата пътна артерия Е79 се затвори, за да се строи скоростния път, целият трафик минавал през пътя II-16 между Елисейна - Своге - Нови Искър, а граждани и кметовете на район "Нови Искър" и на Своге се оплаквали от минаващите превозни средства, а и пътят започнал да се руши. През юни 2020 г. пък МВР-Монтана отказва да се ползва прохода Петрохан като друг вариант за обход.

Видно е, че организацията на трафика е зле планирана. Всички институции подреждат картите така, че АПИ решава да ремонтира третокласния участък. Странно е обаче, че не обявява поръчка, а директно прикрепя задачата към договора на "Европейски пътища", като се оправдава с това, че нямало как да се синхронизират строителните графици на отделни изпълнители, двама строители на едно място щели да претоварят транспортния поток, а и обявяването на поръчка щяла да забави много процеса. В анекса срокът за работа се увеличава с над една година и без това.

Аргументите звучат силно преувеличени. Възлагането на обходния път е грубо заобикаляне на Закона за обществени поръчки - на практика прилича на възлагането на основни ремонти през договорите за текущо поддържане, за които се говори през последната година особено усилено. Според чл. 116 от ЗОП, на който се позовава възложителя, договорът може да се увеличи с до 50% от цената си. В случая стойността е увеличена с едва 40 хил. лв. под половината от стойността, т.е. на ръба на закона. Освен това източник на "Капитал" коментира, че при възлагането на търга възложителят няма представа колко ще му струва обекта, няма пазарни проучвания или точна количествена сметка.

Странна работа

Самият ремонт на третокласния път също е изтъкан от противоречия. Анексът е от края на 2020 г., но според местната медия balkanec.bg още през юли 2020 г. този път вече се ремонтира. Същият сайт посочва, че информационна табела се е появила през юни 2021 г. след множество запитвания на екипа. На нея обаче не пише колко струва проекта и какво е финансирането.

РДНСК- София пък е глобила строителите точно за този ремонт, през юли 2021 г., защото "строежът се изпълнява без съставен протокол за откриване на строителна площадка и без заверена заповедна книга". От ДНСК отговориха на "Капитал", че наказтелните постановление за строителя, възложителя и надзора са на обща стойност 35 хил. лв. От пътната агенция уточниха за "Капитал", че в момента са изпълнени 85% от работите и се очаква рехабилитацията да приключи в началото на лятото на 2023 г. На табелата е посочена продължителност от близо 1 година, но ремонтът на третокласния участък все пак ще трае цели две.

Не става ясно колко от тези 111 млн. лв. са за обходния път и колко за кръговите, но за сравнение - прогнозната стойност в търг за ремонт на 50 км от второкласен път и то в края на 2022 г. при увеличена инфлация е 88 млн. лв. без ДДС.

Давай парите бързо

Черешката на тортата е поставена от вече бившият шеф на АПИ Иво Иванов и по време на регионалния министър и принципал на агенцията Иван Шишков. С анекс от 29 ноември 2022 г. една от ключовите клаузи в първоначалния договор е променена - вече няма да се плаща, когато обектът е готов, а за всеки 1% свършена работа. Мотивите отново са в полза на компаниите. Те посочват, че Българската банка за развитие (ББР) трябвало да финансира проекта до момента на плащане, но в писмо от септември 2022 г. ги информира, че уставът й е променен и може да отпускат до 5 млн. лв. Не е ясно защо не са потърсени други банки изобщо.

Освен това клаузата за плащане накрая на изпълнението била "прекомерно обременителна" за изпълнителя и предвид инфлацията, последствията от пандемия, войната в Украйна и отказаното кредитиране, тя се променя на 180 градуса.

Съвпадение или не, в същия ден, в който обединението информира АПИ за писмото от ББР, те сглобяват и подписват новия анекс и проблемът на строителите е решен скорострелно.

"Капитал" изпрати въпроси до "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", но те отказаха да коментират заради клауза за конфиденциалност в договора им с пътната агенция. Въпросът например защо са избрали ББР и предоставила ли им е тя финансиране в началото няма общо с АПИ, но и той не е отговорен. От банката пък заявиха, че не могат да кажат имат ли договор с фирмите и дали кредитът е усвоен, защото информацията е обект на защита съгласно Закона за кредитните институции.

Според непотвърдена информация на "Капитал" фирмите никога не са имали осигурено банково финансиране.

Кои са тези фирми

Двете български компании в обединението всъщност имат богата история. "Европейски пътища" има съответно 181 млн. лв. и 127 млн. лв. приходи за 2020 г. и 2021 г. "Водно строителство - Благоевград" пък двойно увеличава приходите си между 2020 г. и 2021 г. и достига 31 млн. лв. Разследване на "Капитал" посочи, че само през 2020 г. са получили над 200 млн. лв. плащания от "Автомагистрали", като информацията впоследствие беше потвърдена и от Сметната палата. Собственик на "Европейски пътища" е Анка Савева, майка на Христо Савев, собственик на "Грома холд" със старо име "Агромах". Благоевградското дружество пък е на Виктор Велев, управител на "Грома холд".

Според БНТ Виктор Велев и Христо Савев са сред обвиняемите за пране на пари в размер на 53 млн. лв. във връзка с "Хемус". През 2017 г. прокуратурата повдигна обвинение на шестима служители на "Агромах" за данъчни престъпления. Имаше и разследване на прокуратурата и ДАНС във връзка със строежа на магистрала "Марица", дело на "Европейски пътища", която се казваше "Пътища Пловдив".