На България ѝ липсват 1230 км магистрали и нов мост над Дунав
Според служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков 38% от магистралите, които трябва да се проектират и изградят, са доникъде
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- България има нужда от 2100 км магистрали, но към момента от тях не са изградени цели 1230 км.
- Все още няма магистрална връзка между северната и южната част на страната.
- Това трябва да се промени с изграждането на автомагистралата от Русе до Велико Търново и тунела под Шипка.
- Планира се и трети мост над Дунав, отново при Русе - Гюргево.
Построили сме не повече от половината километри от магистралите, с които трябваше да сме готови още преди 10 години. Такава равносметка направи служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков по време на представянето на анализ на МРРБ и Агенция "Пътна инфраструктура" за състоянието на автомагистралите и визията за развитие на пътната мрежа.
Подобни събития обикновено са изпълнени с клишета за светлото бъдеще и обещания за нови строежи. Но извън това напомнят и за печалната истина за състоянието на пътната мрежа.
"България има нужда от 2100 км стратегически пътни участъци, за да имаме нормална пътна мрежа", казва министър Шишков, а досега са построени само около 870 км. Или остават 1230 километра за изграждане след 15 години членство в ЕС и милиарди усвоени именно за въпросните пътища. Все още няма пряка магистрална връзка между Северна и Южна България, липсват и връзки между планираните пътища и магистрали с вече изградената мрежа. Така беше при изграждането на Дунав мост при Видин, който все още стои в нищото, а по всичко личи, че така ще бъде и с планирания нов мост край Русе, за който вицепремиерите на България и Румъния се договориха в понеделник.
Причината за това според служебния министър Иван Шишков е липсата на стратегия и концептуално мислене за развитието на регионите в страната. Но със сигурност става дума и за корупция, и за сблъсък на интереси - завършването на основните магистрали и пътища ще лиши страната от възможността постоянно да иска за тях средства от ЕС.
Отново си говорим за нов мост над Дунав
На среща в Букурещ на 26 септември вицепремиерите на България и Румъния Христо Алексиев и Сорин Гриндияну се договориха за трети мост над Дунав. Инфраструктурното съоръжение ще бъде изградено при Русе - Гюргево. За целта ще бъде подписано споразумение между двете държави, но кога точно не е ясно.В друг документ те ще регламентират ангажиментите на двете държави за изпълнението на проекта Fast Danube (за целогодишно плаване по река Дунав) и създаването на съвместно дружество за управление на дейностите по проекта.
В средата на октомври двамата вицепремиери планират обща среща в Брюксел, на която ще представят заедно проект за финансиране на следващата фаза от Fast Danube и Дунав мост 3. От министерството все още не споделят информация по кой инструмент от Брюксел ще опитат да финансират третия мост над реката, каква част евентуално ще бъде националното съфинансиране и в какви срокове ще се реализира той.
По темата за нов мост на река Дунав обаче се говори от години. Правителството на Кирил Петков я повдигна непосредствено след встъпването си в длъжност, като дори обещаваше в рамките на 4-годишен мандат "4-5 моста" на Дунав и 3 тунела под Стара планина. Впоследствие се разбра, че тепърва предстои да се правят анализи и проучвания къде и как евентуално биха били изградени тези мостове, а това ще отнеме много време. За русенци, които отдавна страдат от натоварения трафик и липсата на адекватна инфраструктура в региона (особено след началото на войната в Украйна и задръстването на границите), е ясно, че проблемът с мостовете не е само липсата на инвестиции в Северна България през последните десетилетия, но и нисък интерес от румънска страна в тази посока.
През април след еднодневното посещение на премиера Кирил Петков и други представители на българското правителство в Букурещ, на което присъства и транспортният еврокомисар Адина Валеан, бяха поети по-конкретни ангажименти за нов мост над реката и се създаде работна група с експерти от двете страни за работа по проекта.
Докъде сме с магистралите
Магистралите в строеж са 186 километра. "67 километра "Хемус" за първите три лота, "Струма" - 17 км, "Европа" - 14.5 км. Магистралите с проектна готовност са - Русе - Велико Търново, "Хемус" - 96 км, "Европа" - 16.5 км, и 87 км от пътя Видин - Ботевград, каза още министър Шишков, като отчете, че 38% от магистралите, които трябва да се проектират и построят, са почти доникъде.
Построени пътни участъци от 2000 г. до 2010 г.: общо 140,5 км
Построени пътни участъци след 2010 г.: общо 405,9 км
Пътни участъци в строеж: общо 186,5 км
Пътни участъци с проектна готовност: общо 229,3 км
Бъдещи пътни участъци: общо 802 км
Данни: МРРБ
По думите му най-важно е да се развие пътната инфраструктура в направлението север - юг. Сред приоритетните обекти, които Шишков очерта, са завършването на магистрала "Хемус" - участъци 7, 8 и 9, доизграждането на скоростния път Видин - Ботевград, тунелът под Петрохан, участъкът от Софийския околовръстен път до бул. "България", магистрала "Струма", аутобанът Русе - Велико Търново, скоростният път Велико Търново - Свиленград и магистралите "Черно море" и "Рила", която е връзката между магистралите "Хемус", "Тракия", "Струма".
Скоростен път, свързващ Велико Търново с Русе, е от голямо значение, тъй като ще свърже старопрестолния град с Дунав мост и ще разреши проблемите с непрестанните пътнотранспортни произшествия край град Бяла. Той трябва да бъде дълъг 133 км и обявената през лятото на 2020 г. прогнозна цена е 1.5 млрд. лв. Според министър Шишков подробният устройствен план и идейният проект на автомагистралата от Русе до Бяла и обхода на Бяла - два от трите бъдещи участъка на аутобана, вече са готови. Остава да се подготви и този от Бяла до Търново.
Налице все още е и проблемът с лотовете 7, 8, 9 от "Хемус", които все още са без проект, но по темата е имало разговори с АПИ за задвижване. Иначе следващата седмица ще бъде пуснато движението в участъка Шумен - Белокопитово, както и участък около 4 км на АМ "Струма". Очаква се движението в тунел "Железница" на аутобана да бъде пуснато в едното платно до края на годината (първоначално се планираше това да стане миналото лято), а през следващата година да бъде укрепено и свлачището, за да се отпуши трафикът през целия тунел.
"Необходима е ясна концепция за развитието на пътната мрежа в страната, а не да се строи на парче, както досега през годините", беше категоричен архитект Шишков, като добави, че това трябва да е приоритет за следващите правителства - да бъде завършен целият процес на проектиране, всички съгласувателни процедури, да има ясна стратегия и стриктен временен график за изграждането на стратегически пътни участъци.
3 коментара
Борисов строи магистрали!
Това не е вярно. Толупа каза,че е построил 500 000 км .пътища, а другият еконтски убавец построи 3 моста над Дунав и тунел под Петрохан.
Говорят за пътищата така сякаш от влакове няма нужда. За толкова години ако не друго поне трябваше да са завършили отчуждителните процедури и да бяха направили всички проекти. За там където не можехме да вземем заеми, трябваше да се дадат на концесии частни фирми да събират такси
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.