Защо един ремонт за 33 млн. лв. беше подарен, забавен и накрая зарязан

АПИ е дала на фирми от групата "Грома холд" да ремонтира пътя Ребърково - Ботевград, а той сега е недовършен и опасен за пътуващите

Третокласният път е прикрепен към по-големия проект за модернизация на Ботевград - Мездра (на снимката).
Третокласният път е прикрепен към по-големия проект за модернизация на Ботевград - Мездра (на снимката).
Третокласният път е прикрепен към по-големия проект за модернизация на Ботевград - Мездра (на снимката).    ©  Надежда Чипева
Третокласният път е прикрепен към по-големия проект за модернизация на Ботевград - Мездра (на снимката).    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Третокласният път III-161 Ребърково - Люти дол - Ботевград на пръв поглед е важен само за жителите на няколкото села, до които е единственият начин да се стигне. В репортаж на NOVA от миналата седмица се видя, че трасето, което се ремонтира в момента, изглежда "зарязано". Мостове без парапети, открити шахти, в които може да пропаднат пешеходци - опасности дебнат отвсякъде. Пътят обаче е отворен, макар и незавършен, защото няма друг начин за хората да стигнат до домовете си.

Историята на този ремонт обаче заслужава малко повече внимание. Не само защото е опасен за хиляди хора, но защото е и част от по-мащабен сюжет. Същият този ремонт беше "подарен" две години по-рано като част от голям и скъп търг за разширението на лот между Ботевград и Мездра - така работи за над 33 млн. лв. без ДДС са дадени без състезание. Ремонтът се случва бавно и с лоша организация, но и би трябвало да поеме трафикът от автомобили, когато Е79 бъде затворен за модернизацията си. Всичко това е за сметка на държавния бюджет.

На харизан кон...

Ремонтът се изпълнява от обединение на две фирми от групата на "Грома холд" - "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", и една словашка, "Вахостав". Те са и изпълнители на модернизацията на 13 км от Ботевград - Мездра за 222.4 млн. лв. без ДДС.

През 2020 г. пътната агенция обаче им дава бонус към договора: за още 111 млн. лв. те трябва да ремонтират третокласния път до Люти дол и няколко кръгови кръстовища. Така цялото задание надвишава 333 млн. лв. Анексите, с които се добавят новите задачи, са на ръба на закона, защото значително променят предмета на работата, а и начина на плащане - първоначално трябва да се плаща чак при акт 16, но в крайна сметка се плаща на всеки 1% изпълнена работа.

Късното плащане и рискът за строителите бе и оправданието за силно завишените цени, с които взеха поръчката.

От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обясниха за "Капитал", че стойността само на ремонта на третокласния участък е 33.5 млн. лв. без ДДС, но по него още не се плащани средства. Всичко по тази обществена поръча се плаща от държавния бюджет.

В анексите е подчертано колко е важно този ремонт да започне и приключи скорострелно. Когато ключовата пътна артерия Е79 е била затворена, за да се строи скоростния път между Ботевград и Мездра, целият трафик минавал през пътя II-16 Елисейна - Своге - Нови Искър. Граждани и кметовете на район "Нови Искър" и на Своге се оплаквали от минаващите превозни средства, а и пътят започнал да се руши.

През юни 2020 г. пък МВР Монтана отказва да се ползва проходът Петрохан като друг вариант за обход. Затова и се избрал нов обход - третокласният път 161 Ребърково - Люти дол - Ботевград. Не е ясно как път в такова състояние може да поеме въпросния засилен трафик.

Колко пъти може да сгрешиш с един път

Проблем има със сроковете или по-точно с неспазването им. Анексът, с който е възложен ремонтът, е от края на 2020 г., но според местната медия balkanec.bg още през юли 2020 г. този път вече се ремонтира. Същият сайт посочва, че информационна табела се е появила през юни 2021 г. след множество запитвания на екипа.Според информационната табела на обекта планираната продължителност е била 334 дни, т.е. до лятото на 2022 г.

"Срокът съгласно договора изтича през първата половина на 2023 г., когато ще приключи и ремонтът. Строително-монтажните работи продължават повече от заложените 334 дни, поради факта че в хода на изпълнението им възникна необходимостта от извършване на допълнителни работи, касаещи изместване на инженерни мрежи, както и допълнително изграждане, в т. ч. колектори, комуникационни кабели и други, които задължително трябва да се изградят, за да се продължи със същинските пътни и асфалтови работи", казват от АПИ в отговор на въпроса за закъснението.

Те уточняват, че се били натрупали периоди с неблагоприятни метеорологични условия и пречели на строителите. Според тях в момента са изпълнени 85% от работите и се очаква рехабилитацията да приключи в началото на лятото на 2023 г. На табелата е посочена продължителност от близо 1 година, но ремонтът на третокласния участък все пак ще трае цели две, а неофициално може би и повече.

Ако пред "Капитал" версията е, че условията са неблагоприятни, пред NOVA от АПИ изтъкват, че една от причините проектът да бъде оставен, е липса на финансиране. Не е ясно защо е възложен и започнат без да е предвидено финансиране, а и предвид колко значимо и спешно е трасето според документите на агенцията, е странно, че не са отпуснати пари за него.

Скандално е обаче състоянието, в което е оставен. По трасето няма няма мостове, няма маркировка, но коли се движат. Според репортажа на NOVA има шахта, която стърчи 4-5 см над платното, която е опасна - може да се спука гума при преминаване през нея.

"Обектът е в строеж и не е завършен. Нивото на шахтите е съобразено с проекта и след полагането на износващия асфалтов пласт ще се осигури равномерно ниво на настилката и капаците на шахтите", казаха от пътната агенция. С други думи, в момента се използва път, който няма нужното покритие и който е опасен за живота, но това не притеснява изобщо отговорната агенция.

Ремонт без документи

РДНСК - София, е глобила строителите точно за този ремонт през юли 2021 г., защото "строежът се изпълнява без съставен протокол за откриване на строителна площадка и без заверена заповедна книга". От ДНСК отговориха на "Капитал", че наказателните постановление за строителя, възложителя и надзора са на обща стойност 35 хил. лв.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 1

    То не само този път е зарязан. След лошите, корумпирани кръволаци от ГЕРБ всичко е зарязано. Интересно ми е как младите славитрифоновци са виждали Трифонов да обикаля с омразната джипка и да проверява до къде са стигнали инфраструктурни проекти. Или как полезния идиот ще види Христо им Иванов, който става преди обяд и първо мисли в кой софийски ресторант да се наплюска обикаля държавата да види и провери какво се случва! Интересно как при корумпираните от ГЕРБ имаше пари за инфраструктура, газопроводи, имаше пари за всеки и всичко, а при искторически рекордни приходи от продажба на електроенергия, оръжие и петрол при така наречената Промяна всичко е спряло, нищо не се инвестира и по-лошото теглят се дългове при лихви над 4%. Младият полезен идиот докато разбере, че след последните две години нищо добро не го чака следващите 15 и продължава да подкрепя явни измамници и шарлатани сложени с помоща на пробитите национални медии от чужди сили вече ще е твърде късно :(

    Нередност?
Нов коментар