Къде са най-лошите пътища в България

Три области - Монтана, Габрово и Бургас, са на дъното на класацията на пътната агенция, Сливен е начело, а една четвърт от магистрала "Хемус" е в лошо състояние

Къде са най-лошите пътища в България
   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Монтана е с най-много лоши пътища, Сливен - с най-малко, сочат данни на пътната агенция.
  • Една четвърт от единствената северна магистрала е в лошо състояние.
  • Близо една трета от първокласни, второкласни и третокласни пътища у нас също са в лошо състояние.

Монтана е областта с най-лоши пътища в страната. Магистралата в най-добро състояние логично е най-новата "Струма". Изненадващо обаче пътищата в най-добро състояние са в Сливен.

Това са някои от изводите от данните, които "Капитал" извади от документите към поръчките за текущо поддържане и снегопочистване, които пътната агенция обяви миналата седмица.

В приложенията към огромните поръчки по области е посочено колко от пътищата са в добро, средно и лошо състояние, както и данни за магистралите. Тази информация е нужна, защото върху нея стъпват изпълнителите на договорите за поддържане на пътищата в следващите четири години.

Изводът от данните е, че средно за страната 28% от първокласните, второкласните и третокласните пътища са в лошо състояние.

"Капитал" попита Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) какви са определенията за добро, средно и лошо състояние на пътищата.

Те се подават по три степенна скала, а именно:

"Добро" състояние включва категориите "отлично" и добро", "средно" включва задоволително, а "лошо" включва последните две категории.

Има ли къде да караме

Бърз поглед на картата оставя впечатлението, че пътищата в Западна България са една идея по-добре от източната част на страната. Област Монтана е с най-висок процент от пътната мрежа в лошо състояние - цели 54%. Северозападният регион логично е и сред най-опасните пътни участъци в Европа.

На второ място попада Габрово. Това е донякъде разбираемо, предвид че според данни на "Капитал" за периода 2014-2019 г. там са били инвестирани едва 10.8 млн. лв. за поддържане. На този фон в някои области - например Търговище, където пътната мрежа е със сходен размер, са били инвестирани в пъти повече, съответно над 49 млн. лв. за този период. Съответно и пътищата в добро състояние в област Търговище са 60%, докато в Габрово - едва 29%. Логично би било, че инвестицията в пътища би означавала по-добро състояние, затова на практика решенията на АПИ къде колко да се инвестира определят качеството на живот и инвестициите там.

На пръв поглед е учудващо третото място. Според АПИ област Бургас също е в топ 3 с най-голяма порция лоши пътища - 39%. Регионът привличаше редица инвестиции и получи своята връзка със столицата и централна България чрез магистрала. Област Бургас обаче далеч не е само крайбрежието и вероятно именно тук се крие причината за лошото състояние на пътната мрежа. Връзките на запад от Черно море са по-зле и вероятно тепърва ще бъдат фокус на пътната агенция. Освен това именно тук е най-дългата републиканска пътна мрежа от всички области - 1132 км (това не включва магистрали), съответно трябва да се положат и допълнителни усилия, за да бъдат пътищата в добро или поне средно състояние.

В най-добро състояние са пътищата в областите Благоевград и Сливен, където съответно само 9 и 8% от настилките са определени като "лоши".

Странна е и категорията "без настилка", която присъства в част от таблиците за състояние на пътищата - от АПИ обясниха, че това значи буквално да няма настилка.

Този феномен се среща в редица области като Перник, Хасково, Ловеч, Враца, Силистра, Разград и др., при третокласните. В Перник е най-големият проблем - там 7% от пътната мрежа, или 38.6 км, са без настилка. На второ място е Кюстендил с 5% от пътищата, или близо 31 км.

Магистрали ли са, да ги опишеш

Данните сочат, че почти една четвърт от магистрала "Хемус" - единствената в Северна България изобщо, е в лошо състояние. Това я прави не просто най-старата и най-дълго строената, но и най-неприятната за пътуване.

Видно от данните, 175-те км на "Струма" я правят магистралата в най-добро състояние.

Най-късата магистрала, "Марица", която беше завършена през 2015 г., вече има 27 км в средно състояние, което наскоро привлече коментари от регионалния министър Иван Шишков, че там вероятно "са спестявани материали или са влагани неподходящи".

Броят на жертвите на пътнотранспортни произшествия в ЕС е най-голям в Румъния и България (съответно 86 и 78 на един милион жители), а средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на н милион жители. Това показват предварителни данни за смъртните случаи по пътищата в Европа през 2022 г., публикувани от Европейската комисия. През миналата година при пътнотранспортни произшествия в съюза са загинали общо над 20 хил. души, което е с 3% повече спрямо 2021 г., като от ЕК уточняват, че причината е, че след пандемията равнищата на движение се възстановиха.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Навсякъде...
    И не само лоши - опасни са!
    Аз лично избягвам да шофирам нощем по непознат маршрут - траповете са безкрай!

    Нередност?
Нов коментар