"Автомагистрали": похарчени над 200 млн. лв. и едва три укрепени свлачища

Договорът на АПИ с държавната фирма от времето на ГЕРБ е за над половин милиард, работата по него се движи бавно, а дружеството неправомерно е превъзлагало дейности на частни фирми

През 2019 г. бившата регионална министърка Петя Аврамова изтъкна, че обектите трябва да се обезопасят спешно, защото са опасни за живота на хората, затова и се възлагат директно на "Автомагистрали" без търг. На практика обаче много от тях изобщо не са били спешни
През 2019 г. бившата регионална министърка Петя Аврамова изтъкна, че обектите трябва да се обезопасят спешно, защото са опасни за живота на хората, затова и се възлагат директно на "Автомагистрали" без търг. На практика обаче много от тях изобщо не са били спешни
През 2019 г. бившата регионална министърка Петя Аврамова изтъкна, че обектите трябва да се обезопасят спешно, защото са опасни за живота на хората, затова и се възлагат директно на "Автомагистрали" без търг. На практика обаче много от тях изобщо не са били спешни    ©  Юлия Лазарова
През 2019 г. бившата регионална министърка Петя Аврамова изтъкна, че обектите трябва да се обезопасят спешно, защото са опасни за живота на хората, затова и се възлагат директно на "Автомагистрали" без търг. На практика обаче много от тях изобщо не са били спешни    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • За четири години държавната "Автомагистрали" е укрепила едва 3 от иначе "спешните" 84 свлачища или срутища по договора за половин милиард лева.
  • Това за пореден път показва, че инхаус договорите на АПИ с компанията не са ефективни.
  • Все още никой от взелите решението за това не е подведен под каквато и да е отговорност, макар че редица институции констатираха нередности и нарушения на закона.

Ден преди оставката на кабинета на 8 март регионалният министър Андрей Цеков смени почти цялото ръководство на държавното дружество "Автомагистрали". Причината беше получен доклад за извършена инспекция за спазване на Закона за обществени поръчки (ЗОП). Докладът констатира масови нарушения на закона и системно неупражняван контрол за законосъобразност при възлагането на строителство, доставки и услуги от страна на дружеството.

По време на правителството на ГЕРБ и "Обединени патриоти" държавната компания получи без състезание поръчки за пътно строителство на стойност 4.5 млрд. лв., включително за изграждането на "Хемус".

Един от въпросните договори на внушителна стойност и със спорен смисъл, който правителството тогава реши, че АПИ ще сключи с "Автомагистрали", е от октомври 2019 г. и е за укрепване на 84 различни обекта из цялата страна - пътища, свлачища и срутища. Стойността му беше 570 млн. лв. с ДДС, като от тях авансово бяха преведени почти 218.6 млн. лв. Четири години и половина по-късно едва три обекта са укрепени по въпросния договор към март 2024 г., сочи справка на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) от 7 март 2024 г., поискана от "Капитал" по реда на Закона за достъп до обществена информация.

Бавният прогрес и информацията от АПИ водят до извода, че този договор далеч не е бил толкова спешен и належащ и не е било необходимо да се възлага на държавната фирма без търг. Това намекват и данните, които и Сметната палата, и медии като "Капитал" изнасяха през последните няколко години, както и че "Автомагистрали" заобикаля ЗОП и превъзлага по непрозрачен начин работа за милиарди левове на други фирми без състезание, прозрачност и отчетност. Такава беше и ситуацията с договорите за строителство на магистрала "Хемус" и отсечки от пътя между Видин и Ботевград.

Бавната работа - гордост за държавата

Още с идването на власт на служебния кабинет на Стефан Янев през 2021 г. стана ясно, че договорът за укрепване на свлачищата и срутищата стои неизпълнен 17 месеца към онзи момент - от 84 обекта се работеше само по срутището при Рилския манастир. На 4 юни 2021 г. служебният регионален министър Виолета Комитова издаде разрешение за строеж за втори обект.

Сега, три години по-късно, едва три обекта са на етап приключило строителство, а по четвърти се работи, сочи справката на "Капитал". Укрепени са свлачищата при с. Козар Белене (на 41-вия километър на първокласния път Бяла - Ботевград) за 3 млн. лв. и на 8-мия километър на третокласния път Първенец - Лилково за 1.2 млн. лв., както и е укрепен пътят към Рилския манастир за 6.4 млн. лв. По едно свлачище пък се работи в момента - в квартал "Старо село" в град Своге, като то засяга третокласния път Своге - Искрец - Бучин проход, като дотук за него са платени 1.9 млн. лв. за строителни работи.

Остават още цели 80 обекта, като 53 от тях все още се проектират. Има 18 с готови проекти, но за някои от тях тепърва трябва да се прави подробен устройствен план (ПУП). За други пък трябва да се сключи задължителният договор за строителен надзор. Им 9 обекта, за които не е посочено да се готви проект, а само, че се изработва ПУП, което значи, че земята вероятно дори не е отчуждена.

При четири обекта също така се отстранява "явна фактическа грешка". От пътната агенция уточниха в отговор до "Капитал", че това "означава, че е налице несъответствие между отразените в кадастралната карта и кадастралните регистри граници на поземлените имоти - собственост на АПИ, и действителното им местоположение на терен".

"С цел отстраняване на установената явна фактическа грешка е стартирана процедура по изготвяне на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, който се внася за разглеждане от Службата по геодезия, картография и кадастър, съгласно Закона за кадастъра и имотния регистър", посочват още от АПИ.

Списъкът със срутища и свлачища винаги е изглеждал писан "на коляно". От справка на МРРБ, предоставена на "Капитал" още през 2021 г., ставаше ясно, че е имало явна фактическа грешка при нанасянето в кадастъра на цели 40 обекта. Тоест първо трябва да се коригират координатите на обектите, защото не е ясно къде са точно. По някои трябва да се отчужди земята, преди да започне работа. Това само показва, че тези обекти не са подбирани прецизно и не е било необходимо да се възлагат без открита обществена поръчка на държавно дружество, след като няма как работата да започне мигновено.

Един безсмислен договор

Когато през 2019 г. правителството взе решение да насочи значителния финансов ресурс за този договор към "Автомагистрали", регионална министърка от ГЕРБ Петя Аврамова, която бе принципал на АПИ и на държавната фирма, обясни нуждата от поръчката с това, че тези срутища и свлачища "се явяват и потенциална опасност, застрашаваща живота и здравето на хората". Същевременно по повечето от тези обекти изобщо нямаше как да започне работа веднага, защото документацията и проектите не са били готови, а и е видно, че една компания сама няма ресурса да изпълни всички тях бързо заедно с другите си задачи - строителството на магистрала "Хемус" и отсечка от Видин - Ботевград. Докато траеше проектирането, можеха да се проведат открити процедури, при които да се явят различни компании в конкуренция.

Липсата на готовност при всички тези обекти подлага на съмнение факта, че те са били така спешни, т.е. вместо парите на държавата да се харчат за по-смислени или належащи нужди, тя ги е превела авансово на държавната фирма, която пък ги е прехвърлила на частни компании като безлихвен кредит, докато работата не започне.

Всъщност особено значим е фактът, че държавното дружество нарушаваше Закона за обществени поръчки чрез прехвърляне на работата, която АПИ му е възложила без състезание, на частни компании, подбрани на непрозрачен принцип. "Във връзка с изпълнение на дейностите по договора от АМ ЕАД са сключени 129 договора с 30 външни за дружеството лица (трети лица) на обща стойност 411 666 хил. лв. без ДДС, което представлява близо 87 на сто от цената за изпълнение на основния договор. Със сключването на договорите между АМ ЕАД и третите лица на практика значителна част от възложената по облекчен ред обществена поръчка на АМ ЕАД от АПИ е превъзложена", пишеше в свой доклад Сметната палата още през 2021 г.

"Автомагистрали" например е сключила договор с "Джамбо 33", неизвестна малка строителна фирма, за свлачището при Рилския манастир и ѝ е превела 2 млн. лв. за него още през 2020 г. Фирмата бе сменила собствеността си горе-долу по това време и имаше косвени знаци, че може би е свързана с ДПС.

На същия принцип държавната компания превежда пари на редица други строителни фирми за всеки от обектите. Платени са почти 181 млн. лв. с ДДС аванси към края на 2020 г.

"Със сключването на договорите между АМ ЕАД и третите лица на практика значителна част от възложената по облекчен ред обществена поръчка на АМ ЕАД от АПИ е превъзложена. В същото време с авансово предоставените финансови средства в значителен размер (180 790 хил. лв. с ДДС) на трети лица на същите е дадена възможност да разполагат за неопределен период от време с голям публичен финансов ресурс, без да има каквото и да е насрещно изпълнение на СМР (с изключение на междинно изпълнение по един обект). Авансови суми са предоставяни дори и за обекти, за които към края на одитирания период няма получени задания за проектиране от възложителя АПИ. Към края на одитирания период от определените за укрепване 84 бр. обекти няма нито един окончателно завършен обект, което не отговаря на обществените потребности за своевременно укрепване и обезопасяване на обектите, засегнати от геодинамични процеси и явления", пишеше Сметната палата през 2021 г.

Към днешна дата няма данни прокуратурата да е повдигнала обвинение на когото и да било за потенциални престъпления във връзка с този договор, нито някой да е санкциониран за гореописаните нередности.

На въпрос дали има сменени изпълнители по обектите от АПИ отговарят, че договорът е "между АПИ и "Автомагистрали" и добавят следното: "Изпълнителят е един и това е "Автомагистрали" ЕАД."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар