🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бившето ръководство на "Автомагистрали" е плащало на "Блиц" по 1000 лв. на месец

Държавната компания, получила близо 5 млрд. лв. от бюджета, е избрала сайта по неясен начин, а освен това той не е публикувал ежемесечни статии

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Държавната компания "Автомагистрали" е плащала по 1000 лв. на месец на сайта blitz.bg за публикуването на една рекламна статия. Проверка показва, че месечната статия обаче невинаги е излизала, но парите са били превеждани. Това става ясно от отговори на компанията до "Капитал".

Информационна агенция "Блиц" е собственост на Ивайло Крачунов, който е бивш главен редактор на ПИК. "Блиц" често се използва като платформа за поръчково съдържание, с което властта и приближените й бизнесмени могат да правят лични атаки и интриги. Сайтът имаше обща рекламна политика заедно с ПИК, бе осъден зa клевета няколко пъти, включително и от Емил Джасим, разпространява фалшиви новини и е явен защитник на бившия вече депутат от ДПС Делян Пеевски, главния прокурор Иван Гешев и досегашната управляваща партия ГЕРБ. С финансирането с държавни средства по договори като този на "Автомагистрали" бившето правителство на практика насърчаваше такива сайтове. През 2016 г. "Капитал" публикува разследване как парите за информиране относно Българското председателство на ЕС също отиват в "Блиц" и други медии, предани на властта, но и със спорна етика.

Договорът е сключен от Стоян Беличев, който беше изпълнителен директор на дружеството допреди няколко седмици.

Държавната компания започна да получава инхаус договори в края на 2018 г., като общата им стойност е над 4.6 млрд. лв. През последните две години единствено медийни разследвания, но не и държавните институции, повдигаха завесата на дейността на дружеството, което превъзлагаше и плащаше стотици милиони на частни фирми по непрозрачен начин. "Автомагистрали" отказваше информация на журналисти относно това на кого и за какво плаща, като загуби поне две дела във връзка с тези откази - водени от "Капитал" и в. "Сега".

Сметната палата констатира сериозни проблеми във фирмата.

Иначе "Автомагистрали" е сключила договори за още 45 хил. лв. без ДДС с други две фирми за правене на промоционални видеа на строежите й.

Медийно отразяване по поръчка

Договорът с ИА "Блиц" е подписан на 8 февруари 2019 г., като първоначално е бил за 10 месеца. След това обаче са подписани и два анекса за още толкова време, отговориха от пресцентъра на "Автомагистрали" на въпроси на "Капитал". Така договорът е валиден до 8 октомври 2021г . Общата сума по него е 30 хил. лв. без ДДС и е изплащана на равни месечни вноски, като сайтът е трябвало да публикува по една статия на месец в замяна.

Последната статия на сайта blitz.bg, която е в изпълнение на въпросния договор по информация на "Капитал", е от 19 юли 2021 г. със заглавие "Автомагистрали" ЕАД с нов ред и правила за подобряване на работата на дружеството", като не е обозначена като платено съдържание. Статията не е обозначена като платена, така че няма как да се разбере все пак кои са в изпълнение на този договор, но от дружеството потвърдиха, че тя е в изпълнение на договора им със сайта. По принцип платеното съдържание в медиите се обозначава, като най-етично и професионално и да се обозначи кой е спонсорирал материала.

Проверка в търсачката на сайта през тага "Автомагистрали", поставен най-отдолу на статията, показва, че подобни информативни съобщения (а не редакционно подготвени новини, свързани с проверки на прокуратурата или Сметната палата например) има само три от януари 2019 г. до сега в blitz.bg. Това значи, че е възможно на практика досега да са изплатени над 25 хил. лв. за едва три статии, което е нереално висока тарифа за която и да е онлайн медия.

Информационно (не)обслужване

На фона на това, че богата държавна компания плаща по 1000 лв. на месец за медийно обслужване на сайт със спорна репутация, е особено странно, че тя изобщо нямаше собствен пресцентър доскоро. За компанията отговаряше пресцентърът на принципала - Министерство на регионалното развитие и благоустройството.

Компанията предизвика интерес от медиите от края на 2018г ., когато подписа първия голям договор за "Хемус" без търг за 1.34 млрд. лв. с ДДС. Малко след това е започнала да плаща на "Блиц", но пък на собствения си сайт междувременно, от януари 2019 г. до парламентарните на 4 април 2021 г., е публикувала едва пет новини.

Нито една не съобщава за някой от големите договори по инхаус процедури за изграждане на "Хемус", разширяване на пътя Видин - Ботевград и укрепване на свлачища, които "Автомагистрали" сключи с пътната агенция.

Именно заради информационното затъмнение около една от най-богатите държавни компании е странно, че тя две години и половина е имала договор за медийно отразяване за 1000 лв. на месец, но дори не си е правила труда да публикува информацията на собствения си сайт.

Договори за видеа

От "Автомагистрали" обясниха, че имат още два договора, свързани с комуникация.

Единият е с "Българе ТВ", сключен на 19 ноември 2020 г., като той е за изготвяне на корпоративно видео и филм за строителството на магистрала "Хемус" с работно заглавие "Пътят към Варна". Стойността на договора е 20 хил. лв. без ДДС.

Към момента са предадени за одобрение три кратки клипа-трейлъри по 1, 3 и 5 мин и 40 мин. филм, като имало още работа по корпоративното видео. Срокът му е до края на 2022 г., но се прекратява при неговото изчерпване - предоставяне и одобрение на изработените видеоматериали, заложени в него.

Дружеството "Българе ТВ" е собственост на Елена Андерсон. Тя е сестра на Христо Димитров - създател на фолклорния ансамбъл "Българе", пише в сайта flagman.bg.

На 2 март 2021 г., месец преди изборите, "Автомагистрали" сключва договор с "Уебграунд" за една година. В рамките му трябва да се изработят "10 имиджови клипа, представящи процеса на изграждането на пътна инфраструктура и прилежащите й съоръжения". Стойността на договора е 25 хил. лв., като до момента са одобрение пет такива видеа. Заплатена е половината от залегналата в договора сума.

Собственик на "Уебграунд" е Кирил Апостолов, като под шапката на компанията са сайтовете actualno.com и expert.bg.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 3

    "Независимите" медии "Блиц" и "Пик"! Ще им пресъхнат обаче кранчетата едно по едно.

    Нередност?
  • 2
    deaconfrost avatar :-@
    deacon
    • + 2

    До коментар [#] от "":

    А дано,ама надали...Такива измекяри винаги намират към кого да се лепнат и да ръфат и смучат.

    Нередност?
Нов коментар