🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кой, кога и как ще може да се възползва от дистанционното обучение

Родителите вече могат да подават заявления - по здравословни причини или по техен избор, но дистанционните центрове ще се забавят поне до началото на октомври

Докато днес родители от цялата страна протестираха пред Министерството на образованието срещу маските и изолаторите в училище и други антиепидемичните мерки, в самото министерство часове преди първия учебен ден продължават да работят по финалните мерки и разпоредби за възможностите за дистанционно обучение в страната.

Родители, които искат децата им да учат дистанционно, вече могат да подават заявления в регионалните управления на образованието (РУО) и училищните директори.

От министерството обаче още не са изцяло готови с подзаконовите разпоредби за организацията на самите училища-дистанционни центрове, които ще трябва да реализират дистанционното обучение. Така че процесът ще стартира със закъснение - най-рано в началото на октомври, ако не и по-късно, а междувременно ще са налични други форми на обучение от разстояние - според възможностите на училището.

Кой има право на дистанционно обучение?

Дистанционна форма на обучение за повече от 30 дни ще е възможно, ако ученикът или негов близък в семейството са в сериозен здравен риск от COVID-19, но ще е възможно и при избор на родителите ученикът да си остане вкъщи и след разрешение от регионалните управления на образованието.

В четвъртък на семинар за ситуацията с COVID-19, на който присъстваха образователният министър Красимир Вълчев, директори и образователни експерти, стана ясно, че регионалните управления на образованието ще търсят потвърждение, че ученикът, минаващ на дистанционен режим, няма да отпадне от образованието.

При решението си РУО ще взема предвид дали има налични устройства и добра интернет връзка в домакинството на ученика и дали ученикът е проявил достатъчен "ангажимент към образованието през изминалата година" с писмо от директора на училището, обясни Вълчев на срещата.

Така министерството запазва позицията си от август, че няма да даде право на всеки да остави детето си вкъщи по собствена преценка заради опасения, че някои ученици, главно от малцинствени групи, ще изпаднат от образователната система. Но все пак силно се разширява първоначалната рамка, която предвиждаше достъп до дистанционно обучение само за деца със здравословни проблеми.

Пълноправно ли ще е дистанционното обучение?

Идеята на МОН е да създаде "дистанционни центрове" - училища, в които ученици от цялата страна да могат да учат дистанционно и да са активно намесени в учебния процес. Причината е, че много училища в страната няма да успеят да организират собствено дистанционно обучение за учениците си наравно с присъственото обучение поради недостиг на кадри. Така училища-гнезда ще приемат деца от страната, ако училището на ученика може да му осигури истинска дистанционна форма.

Подзаконовите разпоредби за тези центрове още се разписват, като източници близки до МОН разказаха пред "Капитал", че е работено по тях включително в неделя вечер, а документът ще бъде допълнително обсъден на отраслов съвет с различни заинтересовани лица от системата на образованието в сряда - на 16 септември. Така сагата с дистанционното обучение се проточва и след началото на учебната година - все още се разписват правилата за дистанционната форма, а реализацията на центровете, които по думите на Вълчев ще са 15 на брой, най-вероятно ще се случи чак в началото на октомври, и то ако процесът не се забави допълнително.

Възниква и друг проблем - ако ученик учи в училище-дистанционен център, тъй като неговото училище не може да му предостави дистанционна форма на обучение, то официалното му училище ще прехвърля някакъв процент от финансирането за ученика към дистанционния център. Учители разказват пред "Капитал", че това създава отрицателен стимул, в който дори училища, които нямат реалния капацитет да предоставят такова обучение, обещават, че ще осигурят на децата някаква дистанционна форма, дори тя да значи изпращане на домашни по имейл, за да не загубят финансиране.

Обучение в промеждутъка

Тъй като дистанционните центрове ще закъснеят, а някои училища няма да могат да предложат дистанционно обучение, МОН предлага и други форми на онлайн обучение за отделните ученици останали вкъщи - друг елемент на така нареченото от МОН "обучение в електронна среда от разстояние", при който учениците обаче не участват.

Предложението на министерството е училищата, които могат да си го позволят, да инсталират камери и микрофони, насочени към дъската в класната стая и учениците от вкъщи да наблюдават учебния процес на живо, без да могат обаче да участват интерактивно. На такива ученици няма да се пишат отсъствия или оценки.

Учители разказват пред "Капитал" обаче, че тази мярка не само е със спорна педагогическа стойност поради неучастието на ученика в образователния процеса, но е и трудно постижима заради необходимата техника и добра интернет връзка и може да се окаже, че само около 5% от училищата могат да я реализират.

Ако училището не може да осигури подобно обучение на видео за ученици желаещи да учат през дистанционната форма на обучение или през новата форма на "обучение в дневна форма в електронна среда от разстояние" (формата, при която родителите имат повече избор) за двете седмици до октомври пък, се предполага, че трябва да осигури обучение на тези ученици по други начини - чрез индивидуална форма на обучение, домашни по имейл, компенсаторни консултации и каквото е по силите на училището. В такъв случай пак няма да се пишат отсъствия и оценки.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bgbebe avatar :-?
    Стършел

    Необходими ли са униформите за онлайн обучението? Тези 350-400 лв наистина ли са необходими?

    Нередност?
Нов коментар