Законови промени дават избор на родителите за дистанционно обучение на учениците

Депутатите одобриха по-гъвкави правила за дистанционно обучение на децата, но създаването на центровете, през които то ще може да се случва, може и да закъснее

Повече родители ще могат все пак да избират дали децата им да посещават физически училище, или да се обучават през дистанционна форма заради епидемията от коронавируса. Това става възможно чрез допълнителни промени към Закона за измененията в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), които депутати внесоха в Комисията по образованието и науката (КОН) в парламента преди гласуването му на второ четене в пленарната зала следващата седмица. Новите допълнения целят да се създаде по-широка рамка за алтернативи на присъственото обучение, от които някои ученици ще могат да се възползват, и по този начин да се даде повече избор на родителите. За да бъде това възможно обаче, МОН трябва да обособи училища - "дистанционни центрове". Те ще отговарят на нуждите за дистанционно обучение на деца, чиито училища не могат да предложат такава форма на обучение. Дистанционните центрове обаче най-вероятно няма да са готови за 15 септември.

Повече избор за родителите

По-големият избор за родители, които искат да оставят децата си вкъщи, тъй като смятат, че детето им или роднина в същото домакинство са в рискова за COVID-19 група, е най-важната промяна, която ще влезе в сила, ако измененията бъдат гласувани на второ четене следващата седмица. С изменение и допълнение на законопроекта, внесено в сряда от народните представители от ГЕРБ Милена Дамянова и Галя Захариева и прието на комисията вчера, става възможно родителите да оставят детето си да се обучава в електронна среда от разстояние не само заради конкретни здравословни проблеми, както беше в досегашните насоки на МОН, но и по желание на родителите на ученика при разрешителен режим от регионалните управления на образованието (РУО). До сегашните промени се е стигнало след няколко седмици дискусии между МОН и депутати от комисията с група родители, учители и лекари. На заседанието на комисията образователния министър Красимир Вълчев обясни, че "особената дневна форма в електронна среда" създава възможност за обучение "близко до дистанционното, без формално да е дистанционно".

Какво означава това?

И до момента в МОН планираха да създадат възможност за дистанционна форма на обучение, но само за ученици с доказани здравословни проблеми и само между 5 и 12 клас. За тях министерството планира да обособи училища - "дистанционни центрове", в които учениците ще могат да вземат дистанционни часове, без формално да сменят училището, в което са записани.

Чрез промените, приети в комисията вчера, към тези центрове ще могат да се включват и ученици, чиито родители са избрали новия вариант. Казано иначе, поне на хартия се създаде възможност за дистанционно обучение по избор на родителите. "Започнали сме тези дистанционни центрове - говорим за прогимназиален и гимназиален етап, но те могат да създадат и компенсаторни часове за класове в начален етап", обясни Вълчев на заседанието на комисията, като допълни, че контролът от страна на РУО за оставане вкъщи на деца от 1 до 4 клас обаче ще е много по-строг.

Какво са "дистанционните центрове"?

Организацията на "дистанционните центрове" включва създаването на втори учебен процес в около 20 училища в страната, до които учениците в дистанционна форма и тези, чиито родители са избрали новия вариант на МОН, ще имат достъп. Процесът по организацията на тези центрове е започнал, но те няма да са готови за 15 септември. На заседанието на комисията се обсъждаше да започнат работа най-късно на 1 октомври. Самите центрове също бяха добавени в рамката на промените в ЗПУО, като новият текст гласи: "Когато училището не може да осигури провеждането на дистанционни учебни часове, възможности за обучение от разстояние в електронна среда може да се предоставят от друго, определено от регионалното управление на образованието (РУО), което предлага такава форма на обучение." Ученикът си остава формално записан в собственото училище, но цялото или част от обучението му се извършва в дистанционен център.

Стана ясно, че парите ще продължат да следват ученика, като част от финансирането за ученик в дистанционен център ще се прехвърлят от формалното му училище към това, което го обучава, а дистанционните центрове ще могат, ако е нужно, да набират допълнително персонал за обучението. "В момента, в който директорите чуят, че трябва да препращат едни пари в други училища, съм сигурна, че веднага ще създадат възможна организация в собственото си училище", каза извън стенограмата Дамянова. Според нея с вече създадения от извънредното положение опит повечето училища в страната и без това ще имат този капацитет. Според учители пред "Капитал" обаче е много възможно голяма част от училищата в страна да не успеят да постигнат такова нещо поради недостиг на кадри и необходимост от успореден на присъствения дистанционен учебен процес за някои деца, което би направило ефективното функциониране на въпросните "дистанционни центрове" още по-важно.

Така, ако измененията в закона минат на второ четене в пленарната зала, родителите ще имат повече свобода да осигурят на децата си по свой избор алтернативен на присъственото обучение достъп до образование в предстоящата учебна година. Голяма част от реалната организация на дистанционните центрове обаче зависи от все още предстоящи подзаконови разпоредби.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    krasimira49 avatar :-|
    krasimira49

    По дяволите,чуха само мнението на родителите,които по разни причини са против дистанционното обучение!!!И основно,защото не ги е грижа за децата им,още по-малко за чуждите деца.Не ги е грижа за учителите,много от които са в предпенсионна възраст и с заболявания.И всичко опира до това,че такива хора са ГЛАСОВИТИ,и притиснаха Министерството на просветата,наложиха своите желания.Само за една учебна седмица училищата станаха развъдник на КОВИД.Даобляха ученици и учители!!!И това ще нараства като лавина!Рано или късно ще се дойде до нуждата от дистанционно обучение,но след като вирусът покоси още много и много жертви.Щели да наемат студенти-боже,мой,те да не са решение на въпроса,по-добро от дистанционното ,осъществявано от квалифицираните преподаватели?Щели да вземат и пенсионери-че кой учител пенсионер с много хронични заболявания ще рискува да влезе в училище?Те и сегашните учители се чудят как ще се опазят.Ама не било качествено дистанционното обучение.Глупости!На много родители им е по-лесно да се освободят от децата си за половин ден,да свалят отговорността,да прехвърлят отново на учителите грижите.Тези ,които не учат присъствено ще са тези,които не учат и дистанционно.Струва ли си риска?Кои деца,даже да не живеят официално с баби и дядовци абсолютно се изолират от контакти с тях?Кой дава право някой да решава съдбата на възрастните хора,от рисковия контингент.Ама видите Европа си подковала краката,дай и ние да вдигаме крак.Европа смело игнорира опастността от вируса,но сега в много държави масово се затварят отново училища.Пак впрягаме колата пред коня.Какво умуваме-демокрацията значи всеки родител да получи право САМ да реши формата на обучение.И никакви депутатски решения не отменят това право.Учител с 30 годишен стаж съм!Зная за какво говоря!Зная повече от родители,които за известно време са минали през училището с децата си!Измислихме безумия-влизане в училище през прозорците-хахаха,делене на коридори с прегради,санким над преградите вируса не лети.Други пък "откриватели" нареждат да се намалят часовете,да се проветряват стаите повече.А зимата?Писала съм с ръкавици заедно с децата през зимната ваканция.И какво ще стане през зимата?Ще ги простудим,простудата ще отвори врати за вируса.Алооо,родители-писали ли сте облеченив палта ис ръкавици?Не сте!Десетки са глупостите,които измисляме.По-добре за някакъв малък процент деца без материални възможности държавата да отпусне средства за евтини таблети,отколкото да плаща болнични на учителите.Мога да пиша още дълго,но не вярвам разумът да надделее.

    Нередност?
Нов коментар