🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нещо свежо

"Мотивиращи учители" ще започнат работа от новата учебна година

Основният принцип на учителите от "Заедно в час" е да мотивират децата да формулират целите си и да ги постигнат
Основният принцип на учителите от "Заедно в час" е да мотивират децата да формулират целите си и да ги постигнат
Основният принцип на учителите от "Заедно в час" е да мотивират децата да формулират целите си и да ги постигнат    ©  Надежда Чипева
Основният принцип на учителите от "Заедно в час" е да мотивират децата да формулират целите си и да ги постигнат    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В две столични училища това лято се случва нещо необичайно. Още от осем сутринта пустите иначе през август класни стаи на 37-мо и 40-то СОУ в "Люлин" се пълнят с деца, на дъските вече ги чакат целите за деня, а учителите облепят стените с цветни материали. Във всяка стая е закачено табло с успехите на всеки ученик, чиновете са подредени по нестандартен начин, има папки вместо дебели учебници, разговори вместо диктовки.

"Основният принцип, по който работим, е, че няма дете, което не може да успее", казва Станимира Тодорова. Тя е един от учителите на "Заедно в час" - организация, която привлича млади специалисти и ги подготвя за "мотивиращи учители" - такива, които вярват в успеха на всяко дете и работят за това то да достигне максималните си възможности. В момента в двете училища в "Люлин" тече лятната академия на "Заедно в час", по време на която 22-мата учители на организацията преподават на около 200 доброволно записали се деца и така се подготвят за новата учебна година. От 15 септември те ще бъдат редовни учители в училища, в които има нужда от квалифицирани и качествени преподаватели.

Едно различно преподаване

"Много се гордея с това, което постигнахме - на финалния баир към върха сме и всичко зависи от нас." Така Ивайло Ненков започва часа си по физика за 6 клас, преди да раздаде листовете с най-важното от новия урок за натиск и налягане. Материалът не е лесен за обясняване, но преди да предава сложни дефиниции и формули, Ивайло въвлича децата в експерименти, за да може физичните явления да се видят на практика - нещо, което от много години липсва в българските училища. Работата в групи също е важна част от преподаването тук. "Решаваме задачите и си помагаме", дава напътствия Ивайло. Досега "помагането" в училище се е свързвало единствено с "единица за подсказване"...

В часа по български език в съседната стая ролите учител-ученик на пръв поглед изглеждат разменени. Учителката Гергана Карабойчева задава въпроси един след друг, децата търсят отговорите сами и накрая й ги диктуват. Няма нищо общо с обичайната училищна атмосфера, в която учителят стои отпред, диктува сложни дефиниции, а учениците записват - обикновено без много вникване зад думите. Но пък има ефект - сухият урок за съставните части на изречението учудващо успява да привлече детското внимание.

"Идваме тук, защото е забавно", единодушни са Лили и Деси. Те разказват, че по време на лятната академия има повече игри, учителите са нови и по-добри, а пък и така не скучаят вкъщи през лятото. В началото на академията е имало деца, които са били записани само за първите две седмици, но още няколко дни след началото са се презаписали до края.

Защо учим

"Идеята е децата да стигнат до истината", обяснява Ивайло един от принципите на преподаването на учителите от "Заедно в час". Учениците трябва да разбират как се стига до отговора, а не той да им бъде даден наготово. Необходимо е също да знаят защо учат тези неща, да имат някаква мотивация. Затова и уроците се започват наобратно - в началото на часа учителят формулира целта от урока, като това трябва да е нещо измеримо, например "всички ще се научим да решаваме задачи за налягане".

Голяма цел си поставят учениците и в часовете по предприемачество - предмет, който отдавна може да има място в българските училища. В началото на академията децата получават задача да направят нещо от рециклирани продукти, а сега вече мислят бизнес план как то да се продава. "Вярвам, че можете да стартирате бизнес още от догодина", мотивира ги Олга Нинова и им разказва историята на Стийв Джобс и създаването на Apple. Не всички, разбира се, могат да са предприемачи, но е хубаво да те мотивират да опитваш нови неща още от сега. След това бъдещите седмокласници разменят бизнес рецептите си и сами ги оценяват, а часът завършва в кръг и потупване по рамото с "Браво на нас".

Учителите на "Заедно в час" забелязват тревожни тенденции в знанията на децата - забравят основни неща от предишни учебни години (включително делене на числа и дори таблицата за умножение), това, което знаят, е просто запомнено без разбиране, правят елементарни правописни грешки ("нищо" се среща във вариантите "нишо" или "ништо"). Според Ивайло Ненков основен проблем е, че никой не е обърнал внимание на тези деца, които са пропуснали някаква част от материала, а в такива случаи индивидуалната работа е изключително важна.

Индивидуалните уроци имат особено голямо значение за работата на Станимира Тодорова. Тя е ресурсна учителка и се занимава с деца със специални образователни потребности. Подготвя ги както в отделни часове, така и като допълнителен учител по време на обикновен учебен час, за да може децата да не се отделят от класовете. "Всяко дете може да бъде научено да мисли", вярва Станимира и е убедена, че, ако детето има проблеми в училище, то причината е в учителя и в подхода.

Добрите идеи в образованието на учителите на "Заедно в час" не са нещо ново - те съществуват в различен вид и на различни места от много време. Прилагането им в трудно променящите се български училища обаче със сигурност ще внесе свеж въздух и ще е стъпка към по-качествено образование.

18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    marsupial avatar :-|
    melchett
    • + 29

    хубаво занимание. не е лошо да има повече такива и то не по-време на лятната ваканция, защото все пак е тъжно да чуеш от децата, че им е скучно през лятото.

    Нередност?
  • 2
    panik avatar :-?
    panik
    • + 17

    Наистина - нещо свежо! Радвам се, че някой се е сетил да помисли в тази насока. През годините на прехода, заети с преодолямането на различни проблеми, всички ние, като че ли оставихме образованието на децата си на доста заден план. Не съм специалист по темата, но съм родител. Имам доста приятели и роднини, които са работили или продължават да работят в сферата на средното образование. Да ви кажа честно до този светъл лъч виждах само лоши перспективи в областта. Когато ми се е налагало да посещавам училище - било като родител, било при някой познат учител или при някой от административния персонал, в повечето случаи се потрисах от обстановката там. Вярно е, че съм по-възрастен, ама все си мисля, че не съм чак толкова пък по-възрастен. Завършил съм средното си образование през далечната 1989 г. Съжалявам ако ще ви прозвуча носталгично - ама както се казва в едно телевизионно предаване - " какво образование имахме едно време". Наясно съм, че няма връщане назад, но... харесва ли ви състоянието на нещата сега... Идеята е прекрасна - дано има продължение.

    Нередност?
  • 3
    mahito avatar :-|
    mahito
    • + 19

    стискам палци инициативата да успее и такива инициативи да се предприемат по-често за в бъдеще не само през лятото, но и през останалите сезони :))))

    Нередност?
  • 4
    imposter avatar :-P
    само букви
    • + 22

    Ей тази новина направо ми стопли сърцето! За първи път чувам за такова нещо и съм приятно изненадан от инициативата! Така наистина ще се развие аналитичното мислене у децата, което поради сегашната образователна система се случва доста по-късно и неясно точно в следствие на какви процеси.

    Нередност?
  • 5
    nage avatar :-|
    nage
    • - 6
    • + 4

    Ами да! Как няма децата да пишат "ништо", след като всички медии, включително дори и Дневник и Капитал, пишат упорито пишат погрешно чуждото име Ащън като "Аштън". Погребвате буквата "щ", економедия!

    Иначе инициативата изглежда подозрително оптимистична :) Дано повлече крак и за други преподаватели и училища.

    Нередност?
  • 6
    malakai avatar :-|
    Malakai
    • + 13

    Браво! Пожелавам на младите учители успешна първа учебна година и да успеят да вдъхновят много деца!

    Нередност?
  • 7
    ravnovesieto avatar :-|
    ravnovesieto
    • - 1
    • + 7

    Най-после в България се започва нещо, което е правилно.Мнението ми е,че още по време на социализма, нашето образование следва погрешен път.Тогава се нагажда съобразно разбиранията и изискванията на соц.интелегенцията ни.Развива се предимно теоретично-дава предимство на запаметяването,а омаловажава размисъла и разбирането.Смята се,че децата трябва да придобиват обширни знания във всички области.Обемът на учебниците се увеличава,а изложението става все по-сложно и трудно за разбиране.Зубрачите успяват,а имащите задълбочено мислене и свободолюбив дух,се чувстват претоварени.Последиците са,че сега обществото ни допуска много грешки и изостава спрямо другите европейски общества във всички области.

    Нередност?
  • 8
    roumen_galabinov avatar :-?
    Румен Гълъбинов
    • - 3
    • + 1

    България е на второ място по спад на населението в ЕС през миналата година, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат.
    През 2010 г. населението на страната ни е намаляло с 59 000 души, сочат данните. По-голям спад е регистриран само в Литва, чието население е намаляло с 84 000 души.

    Нередност?
  • 9
    ravnovesieto avatar :-|
    ravnovesieto
    • + 1

    Начинът,както и качеството на образованието са свързани с раждаемостта.Да се отглеждат и образоват деца,(а българите искат те да са изучени)става все по трудно и в българското общество се установи тенденция за намаляване на раждаемостта.

    Нередност?
  • 10
    cneakep avatar :-|
    Спеакер
    • - 2
    • + 7

    Ееее, разгеле, за пръв път нещо наистина смилено в родното образование.
    Успех!

    Следващата стъпка е да върне дисциплината и уважението към учителя в класната стая, като тази инициатива определено е стъпка и в тази посока.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал